مهمترین عامل رکود بازار آهن

مهمترین عامل رکود بازار آهن
مهمترین عامل رکود بازار آهن

آهن پرایس: آمار موجود از قیمت روزانه آهن‌آلات حاکی از برگشت آرامش نسبی در بازار آهن است، به طوری که روز گذشته بخش زیادی از محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز با کاهش قیمت عرضه شدند.بازار ارز...

آهن پرایس: آمار موجود از قیمت روزانه آهن‌آلات حاکی از برگشت آرامش نسبی در بازار آهن است، به طوری که روز گذشته بخش زیادی از محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز با کاهش قیمت عرضه شدند.

بازار ارز نیز با قرار گرفتن دلار در مسیر نزولی کانال 26 هزار تومانی را حفظ کرده و درحال نوسانات جزئی است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد حدود 26 هزار و 730 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

براساس آنچه روز گذشته در بازار آهن مشاهده شد از همان ابتدای روز قیمت میلگرد آجدار در مسیر نزولی قرار گرفت و بیش از نیمی از مبادی فروش محصولات خود را با کاهش 50 الی 300 تومانی عرضه کردند همچنین تعدادی از شرکت‌ها نیز تمایلی به کاهش قیمت‌ها نداشته و بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

قیمت لوله داربستی، گازی، صنعتی و انواع آن و همچنین قیمت روز پروفیل نیز جز در یک شرکت که ثبات قیمت داشتند، مابقی شرکت‌ها حدود 100 الی 300 تومان محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند.

همچنین به تأثیر از کلیت جو بازار، غالب مبادی فروش تغییری در قیمت نبشی و ناودانی ایرانی ایجاد نکردند و جز یک شرکت که کاهش 100 الی 300 تومانی داشت سایر مبادی فروش محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند.

قیمت تیراهن عمدتا کاهشی بود به طوری که جز دو شرکت که قیمت‌ها را تغییر ندادند سایر شرکت‌ها در بخش کیلوفروشی حدود 50 الی 200 تومان کاهش قیمت را تجربه کردند، همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز با کاهش 10 الی 20 هزار تومانی در بیشتر مبادی فروش به ویژه در ذوب اهن اصفهان، همراه بود.

قیمت روز ورق گالوانیزه هم به طور کلی ثابت اعلام شد اما ورق سیاه در بیشتر مبادی فروش با کاهش قیمت 100 الی 200 تومانی عرضه شد.

بازارآهن و فولاد در یک بازه تقریبا ده روزه دچار تحرکات افزایشی و کاهشی شد و آنطور که انتظار می‌رفت به دلایل متعددی این نوسانات ادامه‌دار نبود و بازار مجددا به حالت سکون بازگشت.

از مهمترین عوامل تأثیرگذار در شرایط فعلی که مکررا به آن اشاره شده است، مذاکرات وین است که روزبه‌روز اخبار مثبت و امیدوارکننده‌ای درباره منتشر می‌شود و طبق شنیده‌ها احتمال می‌رود که تا پایان بهمن ماه خبرهای خوشی در این زمینه بشنویم، اما به هر حال این عامل همچون ترمز محکمی مانع از افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارها و به ویژه بازار آهن است.

به گزارش آهن پرایس، عامل دیگری که شاید اصلی‌ترین عامل در شرایط ایجاد شد به شمار برود، کمبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای است که ماه‌هاست گریبانگیر بازار آهن است و بارها در تحلیل‌های پیشین نیز به این عامل اشاره شده است. به نظر می‌رسد تا تقاضای واقعی برای خرید آهن‌آلات ایجاد نشود، بعید است که تحول خاصی در بازار رخ دهد.

اما در هر صورت تا مذاکرات که بخش زیادی از اوضاع بازار به نتایج آن گره خورده است، مشخص نشود این ترس و واهمه همچنان مشاهده خواهد شد و مصرف‌کننده تمایلی به خرید و تقاضا نخواهد داشت.

روز گذشته بازار آهن و فولاد جو آرامی را تجربه کرد و امروز که شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد باید منتظر تأثیرات مقاطع فولادی از معاملات این محصول باشیم.

ساعاتی دیگر حدود 230 هزار تن محصول از جمله شمش بلوم، ورق رنگی، تختال C، ورق قلع اندود، ورق گرمB و ورق گالوانیزه در برس کالا عرضه خواهد شد. کف قیمتی شمش حدود 12 هزار و 671 تومان تعیین شده که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش 2/3 درصدی داشته است.

شنیده‌ها حاکی ازا ین است نرخ شمش صادراتی ایران با کمی افزایش حدود 587 دلار ثبت شده است که با توجه به این امر اختلاف نرخ آن با شمش منطقه CIS که حدود 660 دلار است، تقریبا کاهش یافته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال رشد مجدد قیمت آهن

همچنین با توجه به این که نرخ شمش چین نیز حدود 750 دلار تعیین شده است احتمالا افزایش شمش CIS را رقم بزند، از همین رو افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی ممکن است محرکی برای افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی باشد.

اگرچه برای تحلیل بازار در شرایط فعلی جامعه ما که به شدت دچار رکود تورمی است، باید همه عوامل را در نظر گرفت و تنها به بازار عرضه اکتفا نکرد، به عبارتی علاوه‌بر بخش عرضه، بخش تقاضا را هم مدنظر قرار دهیم تا نتایج قابل پیش‌بینی‌تری ارائه بدهیم.

همچنین یکی از عوامل دیگری که این روزها مجددا ممکن است کلیه بازارها را تحت تأثیر قرار دهد اوج‌گیری سویه اومیکرون است که طبق اعلام وزارت بهداشت تا دو هفته آینده پیک ششم آن آغاز خواهد شد، از این رو ممکن است برخی محدودیت‌ها دوباره اعمال شده و همه کسب‌وکارها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

با تمام این اوصاف آنچه از این اوضاع می‌توان برداشت کرد بیم و امید و انتظار است و نمی‌توان چندان با قطعیت اظهارنظر کرد یا به طور دقیق اوضاع بازار اهن را پیش بینی کرد و امید است تا پایان سال تکلیف مذاکرات روشن شود و کلیه بازارها را از این حالت انتظار و تعلیق برهاند.

گفتنی است با بازگشت عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران به وین در بامداد امروز، مذاکرات از سرگرفته خواهد شد که امید می‌رود نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)