مذاکرات مانع افزایش نرخ آهن

مذاکرات مانع افزایش نرخ آهن
مذاکرات مانع افزایش نرخ آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد، به این صورت که در کنار ثبات حداکثری نرخ اهن الات در غالب مبادی فروش، تعداد زیادی از شرکت‌ها به تثبیت قیمت‌ها اصرار داشتند اما در اواسط...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد، به این صورت که در کنار ثبات حداکثری نرخ اهن الات در غالب مبادی فروش، تعداد زیادی از شرکت‌ها به تثبیت قیمت‌ها اصرار داشتند اما در اواسط روز تعدادی از شرکت‌ها قیمت دوم اعلام کردند و میل اندکی به افزایش قیمت‌ها مشاهده شد.

بازار ارز نیز با توقف در کانال 26 هزار تومانی، در مسیر نزولی قرار گرفته و در پایان روز حدود 26 هزار و 430 تومان نیز معامله شد و آنطور که از اوضاع برآورد می‌شود این روند به طور هیجانی همچنان ادامه‌دار است.

تحلیل قیمت روزانه آهن آلات

روز گذشته با نوسانات قیمت میلگرد آجدار همراه بود به طوری در ابتدای روز قیمت‌ها با کمی عقب‌نشینی اعلام شد و حدود 50 الی 100 تومان کاهش داشت.اما در میانه روز و گویا به تأثیر از بورس کالا قیمت‌ها در چند شرکت میل به افزایش داشت و دو الی سه شرکت نیز قیمت دوم اعلام کردند اما این روند طولی نکشید و مجددا قیمت‌ها به حالت ثبات بازگشت.

قیمت روز تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز تقریبا با ثبات همراه بود اما کاهش 50 الی 100 تومانی نیز مشاهده شد. قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در کنار ثبات در برخی مبادی فروش، کاهش 10 الی 20 هزار تومانی مشهود بود.

قیمت پروفیل و قیمت لوله گازی، صنعتی، داربستی و ... نیز در نیمی از شرکت‌ها ثابت اعلام شد و برخی دیگر با کاهش جزئی 10 تومانی اعلام قیمت کردند. نرخ نبشی و ناودانی تقریبا در عمده شرکت‌ها ثبات داشت اما کاهش 50 الی 150 تومانی نیز در یک شرکت مشاهده شد.

همچنین ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم با ثبات در اکثر مبادی فروش اعلام قیمت شد، قیمت ورق سیاه نیز مانند اکثر محصولات فولادی بدون تغییر قیمت بود و ثبات داشت.

روز گذشته محصولات میانی فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این میان شمش بلوم بالاترین میزان رقابت را ثبت کرد. قیمت این محصول حدود 12 هزار و 983 تومان بود که طبق آمار در مقایسه با آخرین عرضه حدود 2/4 درصد رشد داشت.

همانطور که هفته گذشته معاملات شمش در بورس کالا موجب تحرکاتی در نرخ آهن آلات شد، انتظار می‌رفت روز گذشته نیز تجربه مشابه تکرار شود اما شرایط فعلی مانع از ایجاد چنین امکانی بود.

ادامه استقبال خرید شمش بلوم در عرضه روز گذشته نیز در پی کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش عرضه شمش و افزایش صادرات این محصول و همچنین امکان افزایش قیمت آن در پی افزایش قیمت شمش در بازارهای جهانی اتفاق افتاد که این جریان بیانگر عدم تأثیر روند مذاکرات و دلار در معاملات شمش فولاد است.

اما برخی عوامل مانع از رشد قیمت مقاطع فولادی شد، زیرا با توجه به کاهش روزانه قیمت دلار که مانع از رشد قیمت‌ها در اغلب بازارها می‌شود بازار آهن نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کند همچنین آنچه از روند مذاکرات نیز به گوش می‌رسد خود عاملی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است اگرچه نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای را هم نمی‌توان انکار کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مهمترین عامل رکود بازار آهن

به گزارش آهن پرایس، با همه این اوصاف آنچه در بازار آهن مشاهده شد توقف افزایش قیمت آهن آلات بود و اهن‌فروشی‌ها در برابر کاهش قیمت‌ها نیز مقاومت کرده و محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

امروز نیز تا ساعاتی دیگر حدود 219 هزار و 323 تن مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که این محصولات شامل میلگرد، نبشی، ناودانی و... است. اما به دلیل جوی که انتظار برای نتایج مذاکرات ایجاد کرده است، نمی‌توان انتظار داشت که این محصولات به ویژه میلگرد با استقبالی مشابه آخرین عرضه مواجه شوند.

کاهش سود نوردکاران

مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در نشستی با مسئولان وزارت صمت از کاهش حاشیه سود نوردسازان و مشکلات این حوزه گفت و ابراز کرد: بالارفتن هزینه تولید، قطعی برق و گاز و همچنین نحوه عرضه شمش در بورس کالا موجب کاهش سود نوردسازان شده است که اگر این روند ادامه بیابد تعطیلی واحدهای تولیدی را رقم خواهد زد.

وی در زمینه کاهش سود نوردکاران بیان کرد: نوردسازان از ابتدای سال تاکنون تنها 7 درصد سود داشته‌اند و این درحالی است که در همین ایام مشابه سود سایر کشورهای منطقه CIS حدود 18 درصد محاسبه شده است.

عبداللهی در ادامه به تبعات حذف سامانه بهین‌یاب اشاره کرد و افزود: حذف این سامانه نه تنها به کاهش قیمت آهن اسفنجی منجر نشد بلکه ورود دلالان را نیز به بازار تهسیل کرد که با خرید شمش از بورس کالا به افزایش قیمت این محصول دامن زدند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)