نقش کمرنگ دولت در بازار مسکن

نقش کمرنگ دولت در بازار مسکن
نقش کمرنگ دولت در بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، قیمت گذاری منطقه ای راهکار برخی افراد برای حل مشکلات بازار مسکن  است؛ در حالی که در ماه های اخیر بازار مسکن تحت تاثیر بازارهای هم راستای خود با افزایش قیمت روبه برو شده است. به دنبال اعتراضات برخی کارشناسان دولت برای اجاره بها  در تهران...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، قیمت گذاری منطقه ای راهکار برخی افراد برای حل مشکلات بازار مسکن  است؛ در حالی که در ماه های اخیر بازار مسکن تحت تاثیر بازارهای هم راستای خود با افزایش قیمت روبه برو شده است. به دنبال اعتراضات برخی کارشناسان دولت برای اجاره بها  در تهران 25 درصد، در کلانشهر ها 20 درصد و 15 درصد برای سایر شهر ها درنظر گرفته که با توجه به برخی شنیده ها این سقف اجاره بها  رعایت نمی شود.

ثبت ممنوعیت قیمت گذاری مسکن در آگهی های فروش  توسط دستگاه  قضایی از  اردیبهشت ماه امسال  آغاز شد که این ممنوعیت هم نتوانست مانعی برای  رشد قیمت ها در بازار مسکن تهران شود. تنها راهکار تعادل بخشی به بازار مسکن از نظر برخی کارشناسان  تنظیم  نظام عرضه و تقاضا می باشد. با وجود بیشتر بودن تعداد مسکن از تعداد خانوار ها به  دلیل  خالی بودن ۲.۶ میلیون مسکن و نیمه خالی بودن ۲.۱ میلیون مسکن که عمدتاً در اختیار اقشار بالا جامعه  است با تقاضای حدود ۵ میلیون واحدی در خانوارهای متوسط و پایین مواجه هستیم.

بنابراین احداث ۴۰۰ هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر توسط وزارت راه و شهرسازی از حدود 1/5 سال پیش را برنامه‌ریزی کرده که البته بخش ۴۰۰ هزار تایی آن تا تحقق کامل فاصله دارد. همچنین  تولید کافی  و عملکرد سیاست ها  به عنوان بازدارنده در احتکار مسکن  میتواند باعث برگشت ارامش در بازار مسکن شود. به گفته مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن، بازار مسکن در دست دولت نیست. در بازارهای انحصاری مثل خودرو عرضه کننده های عمده میتوانند کنترل نرخ را در دست داشته باشند. 

وی افزود مداخلات دولت نیز مانع کنترل نرخ خودرو نشد و در آخر از طریق قرعه کشی ۱۲۰۰ میلیارد تومان رانت بین برندگان توزیع گردید. حال  بازار مسکن و آهن حجم گسترده با صدها نفر عرضه کننده، متقاضی  و نقش  اندکی از دولت در عرضه مسکن کار را سخت کرده؛ از این رو مداخله امنیتی یا تعیین قیمت در بازار مسکن نمی‌تواند کارساز باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

عضویت / ورود

عضویت / ورود

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی