نوسانات بازار آهن در پایان سال

نوسانات بازار آهن در پایان سال
نوسانات بازار آهن در پایان سال

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی سپری شد که با موجی از افزایش قیمت روزانه آهن آلات روبه‌رو بودیم، به طوری که اغلب آهن‌فروشان بر این موج سوار شده و ادامه افزایش نرخ آهن در روز شنبه نیز مشهود بود و تنها تعداد...

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی سپری شد که با موجی از افزایش قیمت روزانه آهن آلات روبه‌رو بودیم، به طوری که اغلب آهن‌فروشان بر این موج سوار شده و ادامه افزایش نرخ آهن در روز شنبه نیز مشهود بود و تنها تعداد انگشت شماری از محصولات ثبات داشتند و برخی نیز کلا اعلام قیمت نکردند.

گرانی آهن‌آلات در شرایطی درحال پیشروی است که بازار ارز عقب‌نشینی کرده و با کاهش 400 تومانی وارد کانال 25 هزار تومانی شد، به طوری که پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 25 هزار و 800 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

این روزها عوامل متعددی دست‌به‌دست هم داده و افزایش قیمت مقاطع فولادی را رقم زده است، به طوری که این نوسانات روزبه‌روز مشهود بوده و تقریبا دامن همه محصولات را نیز گرفته است.

یکی از محصولاتی که با جدیت تمام روزانه درحال افزایش قیمت است میلگرد آجدار است به طوری که روز گذشته حدود 100 الی 600 تومان افزایش داشت و حتی برخی از شرکت‌ها قیمت سوم نیز اعلام کردند، اگرچه شمار اندکی از شرکت‌ها نیز از اعلام قیمت‌ها ممانعت کردند.

نرخ روز تیرآهن نیز با افزایش محسوس عرضه شد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود 100 الی 250 تومان افزایش قیمت رخ داد و در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش 30 الی 60 هزار تومانی مشهود بود.

اما برخی شرکت‌ها در بخش نبشی و ناودانی از اعلام قیمت خودداری کردند و باقی مبادی فروش نیز با افزایش 300 الی 800 تومانی اعلام قیمت کردند. قیمت روز پروفیل و لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و... عمدتا ثابت بودند اما در عین حال افزایش 200 تومانی در تعدادی از شرکت‌ها مشهود بود.

قیمت ورق سیاه نیز حدود 100 الی 300 تومان افزایش داشت، همچنین نرخ ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با افزایش 100 الی 150 تومانی اعلام شد.

در حال حاضر بازار آهن در شرایطی قرار دارد که تحت تأثیر عوامل خارجی و داخلی به طور روزافزون افزایش نرخ مقاطع فولادی را تجربه می‌کند.

مشخصا یکی از این عوامل جنگ روسیه و اوکراین است که به توقف تولید و تجارت مواد اولیه در این کشورها که سهم زیادی در بازارهای جهانی داشتند، منجر شده است.

ارسال سیگنال‌های افزایشی از این جریان به بازار داخلی ایران، افزایش نرخ‌ محصولات فولادی را رقم زده است به طوری که درحال حاضر هیچ عاملی جلودار این افزایش‌ها نیست و حتی سیگنال‌های مثبت مذاکرات وین که تأثیر آن بر روی کلیه بازارها به وضوح مشخص است، در بازار آهن و فولاد بی‌اثر شده است.

از سوی دیگر آنچه در بازار داخلی کشور مشهود است تحرکات تأثیرگذار بورس کالا در افزایش قیمت‌ها است، به عبارتی با افزایش میزان معاملات مواد اولیه همچون آهن اسفنجی، نرخ این محصول افزایش یافته و به صورت زنجیره‌وار بر قیمت محصولات پایین‌دستی از جمله شمش و سایر مقاطع فولادی دیگر اثرگذار است.

ناگفته نماند که ابلاغیه منتشر شده نیز مبنی بر ایجاد 8 درصدی فاصله قیمتی شمش و میلگرد نیز خود عاملی است که به افزایش نرخ آهن آلات در هفته جاری تداوم می‌بخشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی قیمت آهن آلات ۱۴۰۱

به گزارش آهن پرایس، آنچه در بورس کالای روز گذشته مشهود بود رقابت 4 درصدی آهن اسفنجی بود به طوری که قیمت آن نیز به 9 هزار و 553 تومان رسید.

شمش بلوم نیز به قیمت 16 هزار و 950 تومان به فروش رسید که در یک سال گذشته و با وجود بحران‌هایی مانند قطعی برق و گاز به رشد قیمت‌ها منجر شد، بزرگترین نوسان بازار شمش بود.

عملکرد فولادسازان در سال‌جاری

به اعتقاد محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد، به رغم همه چالش‌ها و موانعی که فولادسازان از ابتدای سال با آن مواجه بودند، صنعت فولاد به طور کلی عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته است.

هوشمند به مشکلات این صنعت اشاره کرد و افزود: نبود مدیریتی کارآمد در طولانی‌مدت به زیان این صنعت خواهد بود و اگر چالش‌های پیش رو حل نشود به افت رتبه صنعت ایران از رده دهم منجر خواهد شد.

هوشمند قطعی برق و زیرساخت‌های نامناسب این صنعت که موجب کاهش تولید شد را نیز از موارد منفی این صنعت ذکر کرد. همچنین تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و بیکاری شمار زیادی از کارگران و زیان مالی این واحدها از دیگر موارد منفی صنعت فولاد دانست.

وی به نکات مثبت این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و ایجاد سیستم واحد و یکپارچه از جمله موارد مثبت این حوزه در سال‌جاری بود. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اقدام دولت برای کمک به شرکت‌های تولیدکننده مواد معدنی است که موجب بهبود زیرساخت‌های کشور خواهد شد.

این فعال صنعتی عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا را نیز از جمله اقدامات مثبت این حوزه در سال‌جاری دانست.

وی در پایان افزود: با وجود چالش‌هایی که صنعت فولاد از ابتدای سال با آن مواجه شد نهایت تلاش خود را در تولید به کار برد اگرچه انتظار می‌رفت دولت با اعمال مدیریت صحیح و کارآمد مانع از ایجاد مشکلات این‌چنینی شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)