نوسانات جزئی در قیمت آهن آلات

نوسانات جزئی در قیمت آهن آلات

پنجشنبه گذشته که بازار آهن در حالت نیمه تعطیل قرار داشت ثبات نسبی در همه زیرمجموعه‌های بازار داخلی مشاهده شد و غیر از ثبات و رکود نرخ آهن آلات، تغییرات جدیدی برای ارائه گزارش در بازار مشهود نبود.بازار ارز نیز همسو با بازار آهن و فولاد بدون تغییر قیمت بود...

آهن پرایس: پنجشنبه گذشته که بازار آهن در حالت نیمه تعطیل قرار داشت ثبات نسبی در همه زیرمجموعه‌های بازار داخلی مشاهده شد و غیر از ثبات و رکود نرخ آهن آلات، تغییرات جدیدی برای ارائه گزارش در بازار مشهود نبود.

بازار ارز نیز همسو با بازار آهن و فولاد بدون تغییر قیمت بود و قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود 30 هزار و 300 تومان به فروش رسید.

تحلیل بازار آهن و فولاد

روز پنجشنبه طبق روال معمول که بازار تقریبا نیمه تعطیل است، قیمت آهن آلات نیز بدون تغییر عرضه شد؛ به‌عنوان مثال قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌ها جز در کارخانه پروفیل یاران که محصولات خود را با کاهش 200 تومانی عرضه کرد، در سایر شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت روز میلگرد آجدار تقریبا در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ همچنین قیمت تیرآهن نیز غالبا بدون تغییر بود و قیمت روز نبشی و ناودانی اروپایی و ایرانی نیز به تبعیت از جو کلی بازار تغییر قیمت نداشتند. قیمت ورق‌ روغنی، گالوانیزه و رنگی هم ثابت اعلام شدند؛ نرخ ورق سیاه هم اگرچه نسبتا ثابت بود اما در برخی مبادی کاهش 100 تومانی داشت و در کاخانه فولاد مبارکه افزایش 100 تومانی مشاهده شد.

امروز نوسانات نامحسوسی درقیمت میلگرد کف بازار مشاهده می‌شود که گویا  به تأثیر از افزایش نرخ دلار است. قیمت محصولات ذوب آهن اصفهان نیز تقریبا تابت اعلام می‌شود که به نظر می‌رسد به دلیل حجم آزادسازی تیر و میلگرد این کارخانه است که به کاهش نرخ محصولات آن به ویژه قیمت امروز تیرآهن 24 ذوبی منجرشده است. ظاهرا نرخ این محصول در کانال 19 هزار تومانی اعلام می‌شود.

در تحلیل اوضاع بازار آهن و فولاد و تأثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی در تعیین روند کلی بازار در کوتاه مدت و بلند مدت باید چندین مسئله را مورد توجه قرار داد. در ابتدا انتشار خبر تعیین سقف برای نفت روسیه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا است که این کشور را در فروش نفت و تأمین بیمه شرکت‌های نفتی و همچنین ارزآوری به این کشور را دچار چالش خواهد کرد.

به نظر می‌‌رسد در چنین شرایطی روسیه ناگزیر به مشتریان آسیایی خود تخفیفات بیشتری بدهد که این امر به تعدیل نرخ نفت روسیه و نرمش در فروش گاز به اروپا منجر خواهد شد که هدف از آن جبران خسارت ناشی از افت فروش نفت است.

دومین مسئله مورد توجه افزایش تولید نفت عربستان و اوپک پلاس است که هر دو این عوامل ممکن است  احتمال دستیابی به توافقات برجام را کاهش دهد.

همچنین خبری مبنی بر پس گرفتن خارکف توسط اوکراین بیانگر فروپاشی جبهه روسیه در این منطقه است که به نفع اوکراین تمام شد. مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد برخورد ایندکس دلار به سقف 110 الی 112 است که به نظر می‌رسد با برخورد به این سقف تاریخی شرایط به سود سایر ارزها تغییر کرده و در بلندمدت دلار شرایط را برای صادرکنندگان آمریکایی دشوار خواهد کرد. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی سیاست فدرال رزرو برای نزدیک شدن نرخ تورم و نرخ بهره، ثبیت نرخ بهره را در پیش بگیرد و افزایش پلکانی نداشته باشد.

شرایطی که توصیف شد به نظر می‌رسد به تعدیل نسبی بازار نفت و انرژی بینجامد که به سود بازار مواد اولیه منتهی خواهد شد اما همانطور که اشاره شد به نظر نمی‌رسد به نفع مذاکرات برجام باشد زیرا مشاوران دولت افزایش نرخ نفت و فشار روسیه روی اروپا در زمینه گاز را برگ برنده‌ای در مبحث توافقات هسته‌ای مدنظر داشتند که به نظر می‌رسد در چنین شرایطی عملا منتفی است و ایران برگ برنده‌ای در دست ندارد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 958 هزار و 755 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل محصولاتی اعم از شمش بلوم، میلگرد کلاف، ناودانی، تیرآهن، سنگ آهن، کنسانتره، ورق گالوانیزه ، گندله و ... است. از این مقدار حدود 62 هزار و 200 تن شمش بلوم عرضه می‌شود. نرخ شمش بلوم در عرضه امروز حدود 14 هزار و 23 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر کاهش 0/05 درصدی  قیمت پایه این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته است.

پیروی وزارت صمت از شورای آهن و فولاد

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از تبعیت این وزارتخانه از تصمیمات شورای آهن و فولاد در زمینه تعیین ضریب قیمتی مقاطع فولادی خبر داد.

وی در ادامه بیان کرد: پس از این قرار است تصمیمات شواری آهن و فولاد اساس تعیین قیمت محصولات فولادی و همچنین سیاست‌های وزارت صمت باشد؛ به همین جهت این وزارتخانه ملزم به تبعیت از تصمیمات شواری آهن و فولاد خواهد بود تا شاهد تصمیمات و سیاست‌های یکدست و هماهنگ در این حوزه باشیم.

امیری تصریح کرد: براساس قانون شرکت بورس کالا وظیفه تعیین نرخ مقاطع فولادی را برعهده دارد به همین جهت سازمان دیگری مانند وزارت صمت نقشی در قیمتگذاری محصولات ندارد اما در زمینه مشخص کردن ضریب معاملات مقاطع فولادی جهت عرضه در بورس، پس از اینکه در شورای آهن و فولاد قیمتگذاری انجام شد، سیاستگذاری نهایی توسط وزارت صمت انجام خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت تیرآهن در تضاد با روند بازار

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: این وزارتخانه در انتظار اتخاذ تصمیمات شواری آهن و فولاد در زمینه صنعت فولاد و تعیین نرخ محصولات و صادرات آن است. این مسئول ضمن ابراز رضایت از تصمیم بخش خصوصی درباره صنعت فولاد، از تمایل وزارت صمت برای تصمیم‌گیری در حوزه صنعت و فولاد خبر داد و گفت: هر سیاست و تصمیمی که در جهت تولید و منافع ملی باشد وزارت صمت نیز از این تصمیمات پیروی خواهد کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 8 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • رضایی
    رضایی1401/06/19 - 21:40 پاسخ

    قیمت میلگرد پاییز امسال چطوری میشه به نظرتون؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/20 - 10:17

      در حال حاضر که بازار رکودی و ثبات و بعضا کاهش قیمتی هستش