چرخه اقتصادی محصولات فولادی

چرخه اقتصادی محصولات فولادی
چرخه اقتصادی محصولات فولادی

آهن پرایس: بازار فولاد ایران نیز همانند سایر کشورها این روزها تحت تاثیر عوامل گسترده ای قرار گرفته است از یک سو جنگ فی مابین روسیه و اوکراین و از سوی دیگر تحریم های اعمالی از سمت اروپا و امریکا...

آهن پرایس: بازار فولاد ایران نیز همانند سایر کشورها این روزها تحت تاثیر عوامل گسترده ای قرار گرفته است از یک سو جنگ فی مابین روسیه و اوکراین و از سوی دیگر تحریم های اعمالی از سمت اروپا و امریکا بر محصولات روسیه و در این بین گویا اینقدر مقوله برجام را طولانی کردند که خارج از حوصله مردم شده و دیگر مثل قبل با کوهی از اخبار مثبت و منفی چشم انتظار بهبود اقتصاد ایران نیستند و برجام هم گویا تبدیل به یک رویایی بی فرجام شد. 

بازار فولاد، از سنگ آهن و شمش و بیلت گرفته تا محصولات پایین دست همچون قیمت ورق سیاه، قیمت نبشی، قیمت لوله مانیسمان و قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی تحت تاثیر این جو سیاسی منطقه قرار خواهد گرفت و روزی با شیب تند افزایش قیمت دارند و پس از چندی سیر ثبات یا کاهشی قیمت اعمال می شود اصلا اقتصاد دیگر با منطق و اوصول پیش نمیرود صرفا سیاست و جو روانی فعال بازار و  مقداری هم بورس کالا بر این چرخه اثرگذار است. 

صادرات محصولات فولادی

وحید یعقوبی مدیراجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: تعیین قیمت محصولات فولادی در هر دو بازار داخلی و صادراتی به سیاست های دولت وابسته است اما بهترین حالت می توانست تعیین ضریب حدود 95 درصدی برای قیمت صادراتی ایران باشد که این پیشنهاد از سوی انجمن داده شده است. براساس قیمت های اعلامی بازار چین مشخص است که مسیر قیمت ها در بازار داخلی با قیمت صادراتی متفاوت است و غالبا قیمت داخلی از قیمت بازارهای جهانی تاثیر می پذیرد. 

اما در زمان هایی که کشور نیاز به ارز آوری دارد دولت تلاش می نماید که صادرات را آسان نماید و در این مواقع قیمت های داخلی از قیمت های صادراتی بیشتر است از همین رو تعیین قیمت و به عبارتی چرخه اقتصادی محصولات فولادی به شدت به سیاست ها بستگی دارد. 

حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان معتقد است: به طور تقریبی نیمی از تولیدات محصولات فولادی بیش از نیاز بازار داخل است از همین رو بازارهای صادراتی می توانند پایداری تولیدات را رقم زنند و نیاز است با چشم انداز بلند مدت به این مقوله دقت شود و به همان اندازه که در مورد بازار داخلی تمرکز می شود در بازار صادراتی نیز نیازمندیم که دقت عمل ویژه ای اعمال گردد. 

در حال حاضر دولت پس از افزایش قیمت محصولات فولادی برای تنظیم بازار داخلی، عوارض صادراتی را اعمال کرد که ظاهرا این تصمیم نه تنها کارآمد در جهت بهبود اوضاع نیست بلکه منطقی به نظر نمی رسد. بیش از 50 درصد تولیدات محصولات فولادی مازاد بر نیاز داخل است لذا داشتن بازارهای صادراتی و صادرات این محصولات به جهت تداوم و پایداری تولید در داخل امری حیاتی است و باید به عنوان یک استراتژی بلندمدت در دستور کار دولت قرار بگیرد و همان نگاهی که به بازار داخلی می شود به بازار صادراتی هم توجه داشته باشد. 

اما متاسفانه نگرش دولت به صادرات کاملا مقطعی است و در زمانی که قیمت های بازار داخل افزایشی می شود بلافاصله در صادرات محدودیت اعمال می گردد و یا هر دو ماه یک بار مجوز صادرات تمدید می شود که نشان از مقطعی بودن سیاست های صادراتی دارد. 

قیمت های دستوری مانع انسجام اقتصاد

بورس کالا محلی برای خرید و فروش محصولات فولادی است و به عبارتی وظیفه قیمت گذاری بر عهده این بخش می باشد بنابراین ورود دولت برای تعیین قیمت و اعمال قیمت های دستوری منطقی نیست. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازارفولاددرابتدای قرن

این رفت و برگشت های پینگ پنگی یکی از موانع جدی در پیشرفت فعالیت های اقتصادی است و سالهاست که به جای حرکت رو به جلو عقب مانده ایم و خلاصه کلام نتیجه آنچنانی که منتظرش بودیم به دست نیامد. 

به عبارتی می توان بیان داشت که در اقتصادهای سالم، تولید کنندگان کالای خود را به بورس عرضه می نمایند چنانچه مشتری داشت با قیمت مد نظر خود به فروش می رسانندو اگر مشتری نداشت صادر می نمایند اما در کشور ما مکانیزم های بازار آزاد هیچ نقشی در کشور ندارد و گاها مکانیزمی در جهت احترام به قوانین اقتصاد آزاد کشور تبیین میشود در سیاست های بعدی همان قوانین نقض می گردد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)