بازارفولاددرابتدای قرن

بازارفولاددرابتدای قرن
بازارفولاددرابتدای قرن

آهن پرایس: بازار فولاد پس ازتنفس طولانی تعطیلات نوروز و همچنین افزایش قیمت آهن آلات از 14 فروردین ماه با جدیت شروع به کار می نماید هرچند که اعلام قیمت روز آهن آلات در ایام 6 فروردین ماه به بعد کم و بیش...

آهن پرایس: بازار فولاد پس ازتنفس طولانی تعطیلات نوروز و همچنین افزایش قیمت آهن آلات از 14 فروردین ماه با جدیت شروع به کار می نماید هرچند که اعلام قیمت روز آهن آلات در ایام 6 فروردین ماه به بعد کم و بیش اعلام می گردید. با تغییر جو منطقه و تاثیر پذیری بازار صادرات ووادرات وحتی جو روانی از جنگ اوکراین و روس و همچنین میزان تغییرات نوسانات دلار پیش بینی بازار کار آسانی نخواهد بود.چنانچه هدف این باشد که در سال جاری پرقدرت به سوی اهداف و افق از پیش تعریف شده تا 1404 گام برداریم این توسعه در صنعت فولاد در گرو تقویت زیرساخت های تولیدات بازار فولاد است.

ما نیازمندیم تا معادن بیشتری اکتشاف شوند و به بهره برداری رسند،همچنین باید زیر ساخت ها قوی باشند تا میزان ظرفیت تولید فولاد کشور افزایش یابد آنگاه می توانیم امیدوار باشیم که صنایع بدون مشکل بتوانند تولید کنند و عرصه رقابت پیروز باشیم. 

یکی از دل نگرانی های سال گذشته بحث رسیدن به چشم انداز 1404 بود در حالیکه بر اساس شواهد و اطلاعات موجود واضح است که صنعت فولاد ایران توانایی رسیدن به اهداف را دارد چرا که هم اکنون ظرفیت اسمی کشور بالغ بر 43 میلیون تن است در حالیکه بهره برداری سال 1400 بالغ بر 30 میلیون تن بوده است. 

بخشی از ظرفیت های تولید فولاد کشور تا کنون بهره برداری نشده است و یکی از دلایل آن نبود زیرساخت های مهم در کشور است که حمایت ویژه از بخش خصوصی می تواند اتفاقات خوبی را در این راه رقم زند. 

بررسی اعمال عوارض صادراتی 

در اقتصاد جهانی، همواره اعمال عوارض صادراتی یکی از راههای جلوگیری از گرانی بوده است اما برای مقابله با گرانی و تورم در بازار محصولات فولادی و آهن آلات در بازار داخلی راهکار مناسبی نیست چرا که تورم 40 درصدی در یک سال را نمی توان با عوارض کاهش داد و قیمت ها را به ثبات رسانید. 

به عبارتی چنانچه هدف از تعیین عوارض صادراتی بر محصولات فولادی پیش گیری از افزایش قیمت باشد هر چند که این اقدام هدفمند و کارشناسی شده است اما عوارض صادراتی به کاهش قیمت ها کمک نخواهد کرد چرا که چنانچه ایران یک کشور غیرتورمی بود با اعمال عوارض می توانستیم انتظار کاهش قیمتی را داشته باشیم اما نیروی اصلی تاثیرگذار در جهت تغییر قیمت ها تورم است و متاسفانه تورم همچون اهرمی پرقدرت عمل می نماید و سکان دار شده است. 

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: سیاست دولت مبنی بر تعیین نرخ ارزان فولاد یکی از موانعی است که ایران نتواند در بازارهای جهانی به جایگاه ویژه ای دست یابد از همین رو فولادی های ما از فرصت ایجاد شده از جنگ روس و اوکراین نیز همچنان استفاده نبرده اند و در پی این جنگ موضوع افزایش نرخ کامودیتی ها به گوش میرسد. 

با بررسی آمارهای مربوط به میزان تولیدات و همچنین میزان صادرات مشخص شده است که تولید فولاد در سال 1399 معادل 30 میلیون تن بوده است و میزان تولیدات در سال 1400 به 27 میلیون تن کاهش یافته است اما از آنجایی که میزان مصارف داخلی کاهش یافته است میزان صادرات در سال گذشته نسبت به سال 99 رشد کرده است. 

البته قطعی های برق و گاز در سال گذشته نیز یکی از عواملی بود که منجر به کاهش میزان تولیدات فولاد شد و اکنون هرچند که ما با جنگ مخالفیم اما بحث اقتصاد نیز دارای اهمیت ویژه ای است و باید از فرصت جنگ اوکراین و روسیه در جهت صادرات بهره جوییم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید:اوضاع بازار آهن در آغاز سال

به طور حدودی تمایل خرید فولاد ایران از سوی کشورهای همجوار افزایش یافته است چرا که علی رغم افزایش قیمت ها در بازار جهانی بازهم قیمت در کشور ایران نسبت به سایر کشورها پایین است البته این پایین بودن قیمت ها هم دلایل خاص خود را دارد از جمله تحریم ها بهانه ای شد که راه های انتقال پول به ایران مشکل باشد و ریسک های تجاری به همراه داشت و از سوی دیگر یکی دیگر از دلایل پایین بودن قیمت ها نیز بحث قیمت های دستوری بود که به بهانه ارزان فروشی اعمال می شد و نتیجه ای جز رقابت کاذب در فروش محصولاتی همچون میلگرد و تیرآهن  نه تنها در بر نداشت بلکه برخی از این تجار نیز از این فرصت سو استفاده کردند و در نهایت امر قیمت های صادراتی محصولات پایین دستی خیلی پایین تر از قیمت کالاهای بالا دستی است.

به عبارتی در زمانی که دولت چوب لای چرخ تولید کننده و صادر کننده فولاد می گذارد پرواضح است که تولید کننده نمی تواند از فرصت پیش آمده جنگ روسیه و اوکراین نهایت استفاده را ببرد. 

شهرستانی اظهار داشت: این سیاست های ضدتولید و توسعه صادراتی در بازار فولاد و معادن از سوی وزارت سمت مورد حمایت قرار گرفته می شود و نه تنها این جنگ کنونی بلکه حتی جنگ جهانی هم که راه بیوفتد باز هم با این سیاست های جاری اقتصاد ایران نفعی از شرایط موجود نخواهد برد. 

در پایان افزود: ما نیاز داریم که دولت در جهت تحقق اهداف و چشم اندازهای 1404 سیاست های کلی را در نظر گیرد و به طور مثال دولت می تواند صادرات شمش مازاد را آزاد نماید و در مورد الزام عرضه فولاد در بورس کالا نیز الزامات را حذف نماید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)