کاهش قیمت مسکن در خرداد ماه

کاهش قیمت مسکن در خرداد ماه
کاهش قیمت مسکن در خرداد ماه

آهن پرایس: طبق آخرین آمار از وضعیت بازار مسکن در شهر تهران نرخ های پیشنهادی در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه 8 درصد کاهش داشته و افت قیمت در مناطق شمالی بیشتر بوده است. اولین آمار غیر رسمی از بررسی بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه 1400 کاهش محسوس ...

آهن پرایس: طبق آخرین آمار از وضعیت بازار مسکن در شهر تهران نرخ های پیشنهادی در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه 8 درصد کاهش داشته و افت قیمت در مناطق شمالی بیشتر بوده است. اولین آمار غیر رسمی از بررسی بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه 1400 کاهش محسوس قیمت مسکن را نشان می دهد. چند عامل فرعی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و گفت و گوی برجام، به عنوان دو عامل اصلی به تعدیل انتظارات تورمی و حتی ریزش قیمت ها در بازار مسکن و بیشتر در مناطق واقع در نیمه شمالی پایتخت منجر شده است. کاهش قیمت پیشنهادی مسکن از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا هم اکنون نیز ادامه پیدا کرده است.

طبق اطلاعات موجود در سامانه های مرتبط با حوزه مسکن و بررسی تحولات در بازار مسکن، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از 46.7 میلیون تومان در اردیبهشت  به 43 میلیون تومان  در آگهی های خرداد ماه کاهش یافته است که در واقع  8 درصد کاهش را نشان می دهد. بعضی مناطق با ثبات قیمت همراه بوده اند از جمله منطقه ی 7، 8، 13 و 17 و برخی مناطق ازجمله 12،14، 15، 16، 18، 19، 20 و 21 رشد قیمتی اندکی داشته اند و بیشترین افت قیمت در مناطق 2، 22، 4، 5، 6 اتفاق افتاده است. البته شایان ذکر است میانگین قیمت ها بر اساس اردیبهشت ماه 28.8 میلیون تومان در هر متر مربع بوده است. 

میانگین قیمتی هر متر مربع مسکن در آگهی های منطقه یک از 79.4 میلیون تومان به 79.1 میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۲ نرخ هر متر مربع از ۶۴ میلیون به۶۰ میلیون، در منطقه ۴ از ۴۵ میلیون به ۴۳ میلیون، منطقه ۵ از ۳۹ به ۳۷.۹ میلیون، منطقه ۶ از ۵۰ به ۴۸ میلیون و منطقه ۲۲ از ۳۵.۷ به ۳۴ میلیون تومان رسیده است. بازدید آگهی های مسکن در خرداد ماه دارای رشد 9.3 درصدی بوده است و همچنین میزان بازدید از آگهی های اجاره نیز افزایش 3.4 درصدی در خرداد ماه  را نمایش می دهد. تعداد واحدهای اجاری در خرداد ماه 14.3 درصد نسبت به اردیبهشت ماه افزایش داشته است و مبلغ اجاره بها نسبت به ماه قبل 1.9 درصد کاهش یافته است. 

بر اساس آگهی های سامانه کیلید نتیجه گیری می شود که تقاضای خرید و فروش به تفکیک متراژ رتبه اول در بازدید واحدهای 80 تا 100 مترمربعی است که 21 درصد بازدیدها را شامل می شود. رتبه دوم متعلق است به واحدهای 60 تا 80 مترمربعی که 15 درصد بازدیدها را شامل می شود و در آخر واحدهای 100 تا 120 متری و 120 تا 140 متری هر کدام 12 درصد از بازدید کل آگهی ها را به خود اختصاص می دهند. در بخش رهن و اجاره مسکن نیز واحدهای 80 تا 100 متری رتبه اول بازدید را با سهم 24 درصدی دارا هستند . واحدهای 60 تا 80 متری با 16 درصدبازدید در رتبه دوم قرار می گیرند و خانه های 120 تا 140 متری با سهم 14 درصدی در رتبه سوم بازدیدها قرار دارند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحولات بازار مسکن در دولت جدید

دو عامل موثر در بازار مسکن به این صورت است که در ابتدا بازه زمانی انتخابات ریاست جمهوری در رکود معاملات مسکن بسیار موثر بود و در نهایت امر، با انتخاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران و با در نظر گرفتن مهم ترین برنامه ایشان که مسکن بوده است ، احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی  در دستور کار ایشان است. 

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اعلام داشت در صورتیکه این وعده آیت الله رییسی تحقق پیدا کند در میان مدت می تواند منجر به آرامش در بازار مسکن شود. از سوی دیگر نتایج مذاکرات برجام در طی ماهای اخیرا یک عمل موثر به ثبات بازارهای طلا و ارز و همچنین موثر بر کاهش قیمت مسکن بوده است. کاهش قدرت خرید ، رکود معاملات و افت 60 درصدی قرار دادهای خرید وفروش هم از دیگر عوامل موثر بر کاهش قیمتها است. 

برخی از کارشناسان مسکن، در تحلیل چشم انداز مسکن معتقدند سیاست های انبساطی پول از جمله پرداخت یارانه ی نقدی می تواند یک عامل بازدارنده در کاهش تورم در همه سطوح از جمله بخش مسکن عمل کند. در نتیجه بررسی شرایط فعلی در بازار مسکن شهر تهران دریافت می گردد که از اسفند ماه سال 99 تا خرداد 400 قیمت ها حدود 20 درصد کاهش یافته و نرخهای قطعی در دو ماه ابتدایی سال طبق اعلامی بانک مرکزی  5 درصد کاهش یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)