بازار مسکن و دریافت تسهیلات در 1401

بازار مسکن و دریافت تسهیلات در 1401
 بازار مسکن و دریافت تسهیلات در 1401

آهن پرایس: بازار مسکن نیز ماهها در رکود بود و با بحث نهضت ملی مسکن و ارائه تسهیلات همه مردم چشم انتظار بهبد اوضاع مسکن هستند کما اینکه بهبود اوضاع بازار مسکن شاید در کلام ساده باشد اما عمیقاکاری پیچیده است و بهبود این بازار...

آهن پرایس: بازار مسکن نیز ماهها در رکود بود و با بحث نهضت ملی مسکن و ارائه تسهیلات همه مردم چشم انتظار بهبد اوضاع مسکن هستند کما اینکه بهبود اوضاع بازار مسکن شاید در کلام ساده باشد اما عمیقاکاری پیچیده است و بهبود این بازار نیازمند بهبود در بازارهای موازی از جمله مصالح ساختمانی، قیمت میلگرد و تیرآهن نیز هست.

در مورد تسهیلات مسکن در ماه پایانی سال 1400 نرخ هر برگ تسهیلات بین 110 تا 120 هزار تومان بود اما با شروع سال جدید گویا تغییرات مثبتی در حال انجام است و مبلغ هر برگ تسهیلات بین 100 تا 105 هزار تومان می باشد.

قیمت اوراق و جزییات وام

افراد مجرد ساکن در تهران تا سقف 280 میلیون می توانند وام دریافت نمایند که از این میزان 200 میلیون آن تسهیلات خرید مسکن است و 80 میلیون تومان آن وام جعاله محسوب می شود، این چنین است که جهت دریافت 200 میلیون تومان وام باید 200 برگه تسهیلات خریداری نمایند که تقریبا معادل 21 میلیون تومان خواهد شد.در جهت دریافت وام 80 میلیونی جعاله نیز باید 80 برگه تهیه نمایند که حدود معادل 8 میلیون تومان خواهد شد در مجموع هزینه کل اوراق تقریبا معادل 29 میلیون تومان خواهد بود.

برای افراد متاهل مبلغ این وام تفاوت دارد و می توانند تا سقف 480 میلیون تومان وام دریافت کنند که از این میزان 200 میلیون تومان آن تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر از زوجین و 80 میلیون تومان آن وام جعاله است.
شایان ذکر است بر اساس آخرین دستور کار زوجین باید 400 برگه برای تسهیلات مسکن و 80برگه برگه برای وام جعاله خرید کنند که هزینه آن حدود 50 میلیون تومان خواهد شد.


بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد شد ؟

در میان بازارهای موازی در بهمن ماه سال گذشته مسکن نسبتا اوضاع بهتری داشته و بر اساس گزارشات مرکز آمار شاخص قیمت کالا در گروه مسکن در بهمن ماه 0.7 درصد رشد داشته است در حالیکه بازارهای طلا و دلار وضعیت چندان مطلوبی نداشته اند حال دل نگرانی هایی من باب سال جاری در بازار مسکن وجود دارد.

عبدالله مشکاتی یکی از کارشناسان بازارهای مالی اظهار داشت: نسبت به آمار بانک مرکزی تردید دارد و معتقدم این آمارها وضعیت بازار را به روشنی نشان نمیدهد چرا صرفا انجام معامله ملاک نیست بلکه حجم معاملات حائز اهمیت است و همچنین اینکه معاملات در کدام مناطق تهران انجام می شودچرا که چنانچه معاملات در جنوب تهران باشد از آنجایی که قیمت در این مناطق پایین تر است در نتیجه میانگین قیمتی نیز پایین تر خواهد بود.

از سوی دیگر تعداد کثیری از قرار دادهای منعقد شده به صورت پیش فروش است از همین رو معاملات در حال رشد است اما آمار بانک مرکزی فروش های قطعی و فروش های پیش فروش که تازه در حال دریافت نقشه و پروانه هستند را یکدیگر جدا نمی کند و از همین رو است که معاملات در حال رشد است.

شایان ذکر است نرخ زمین از پاییز سال 1400 تا کنون تغییرات چندانی نداشته بلکه آنچه منجر به نوسانات قیمتی مسکن شده است نرخ مصالح ساختمانی از جمله گچ، سیمان، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی بوده است. البته حاشیه سود ملک نیز زیاد است و از منطقه ای به منطقه ی دیگر تفاوت دارد.

در ادامه می توانید خبر را نیز مطالعه کنید:اوضاع بازار آهن در آغاز سال

تاثیر سایر بازارها بر بازار مسکن

نوسانات دلار و نرخ دلار به میزان نقدینگی موجود در کشور وابسته است و بازار مسکن نیز از نظر جو روانی تحت تاثیر نرخ دلار است از آنجایی که قیمت های جهانی کاهشی نیست شاید بتوان پیش بینی کرد که در سال جاری نیز نرخ مسکن کاهشی نخواهد شد.

شاید بعضا دلار به صورت هیجانی و کوتاه مدت کاهش قیمتی داشته باشد اما میانگین کل سال پایین نخواهد بود با در نظر گرفتن همه عوامل موثر و جوانب افت چندانی در هزینه ساخت و ساز حاصل نخواهد شد حتی اگر نهره بهره بالاتر رود که ممکن است بازار مسکن را رکودی نماید در بهترین حالت و مدیریت همه جانبه بعید به نظر می رسد که نرخ مسکن بیشتر از 10 درصد کاهشی شود.

با تمامی اوصاف پیش بینی می شود جهت حرکت نرخ اجاره در سال جاری افزایشی شود از همین رو افراد مستاجر بهتر است حتی شده در حاشیه شهرها خانه خریداری کنند چرا که روزبه روز قیمت ها افزایشی است و ارزش پول پیش مستاجر کمتر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)