بازار کم‌ جان آهن و فولاد

 بازار کم‌ جان آهن و فولاد

سایه رکود بر بازار جهانی فولاد و برخی عوامل داخلی مانند ضعف تقاضا، احتمال حذف محدودیت مصرف برق، مازاد مقاطع فولادی و ... روند کاهشی و ثبات در بازار فعلی را رقم زده است و باتوجه به تعطیلی روز دوشنبه و تداوم این وضعیت در روزهای آتی، پیش‌بینی می‌شود بازار داخلی آهن نیز روندی آرام و ثابت داشته باشد.

آهن پرایس: نخستین روز هفته با ثبات قیمت روز آهن آلات در نیمی از بازار و کاهش در بخش‌های دیگر آغاز شد که بیشترین میزان کاهش هم در حوزه قیمت روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌ها بود.

بازار ارز نیز پس از نوسان افزایشی و ورود به کانال 32 هزار تومان در مرز این کانال نوسانات جزئی داشت به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد 32 هزار و 150 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازار این هفته هم نسبتا آرام به نظر می‌رسد و جز در برخی مبادی فروش سایر محصولات فولادی ثبات دارند. قیمت روز میلگرد آجدار روز گذشته با کاهش 100 الی 200 تومانی در بیشتر شرکت‌ها اعلام شد و برخی نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. گفتنی است کف قیمت میلگرد روی 16 هزار و 600 تومان برآورد شد که به کارخانه جهان فولاد مربوط بود.

قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی در عمده شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود؛ اما قیمت تیرآهن برخلاف جهت بازار حرکت می‌کرد و در غالب شرکت‌ها روندی افزایشی داشت، به طوری که تیرآهن ذوبی سقف قیمتی را لمس کرد و طبق آمار نرخ تیرآهن سایز 14 ذوب آهن اصفهان با ورق سیاه ضخامت 2 میلیمتر قیمت یکسانی داشتند، همچنین نرخ تیرآهن در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر ثبات با افزایش 100 الی 300 تومانی در کارخانه ذوبی همراه بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان با 10 الی 20 هزار تومان افزایش قیمت اعلام شد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... بیشتر میزان کاهش را داشتند به طوری که اغلب کارخانه‌ها 100 الی 300 تومان قیمت‌ها را کاهش دادند. نرخ پروفیل ضخامت 2 میلیمتر فولاد مبارکه روز گذشته در محدوده 23 هزار و 200 الی 23 هزار و 300 تومان اعلام قیمت می‌شد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در اغلب شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود و قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز تقریبا به همین منوال بود. براساس آمار غیر از ورق سیاه سایز 5، مابقی سایزها در کانال 21 هزار تومانی نوسان داشتند و آنطور که به نظر می‌رسد قیمت ورق سیاه سایز 2، زیر قیمت ورق سایز 8 و 10 اعلام شد، گفتنی است بهم ریختگی بازار ورق سیاه را می‌توان به فروش اعتباری این محصول نسبت داد.

براساس آنچه اعلام شد، می‌توان گفت بازار آهن در شرایط فعلی ثابت و نخر است و رونق چندانی هم ندارد.

کاهش صادرات محصولات فولادی، کاهش قطعی برق در تابستان، ضعف تقاضا و عواملی از این دست به ثبات و کاهش نسبی نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی منجر شده است، به طوری که میانگین نرخ میلگرد همانطور که اشاره شد به کمتر از 17 هزار تومان رسیده است.

از طرف دیگر شیوع مجدد کرونا و سیاست‌های انقباض پولی ناشی از تورم در آمریکا، کاهش تقاضای جهانی فولاد را در پی داشته است که مزید بر علت شده و کاهش بیشتر نرخ محصولات فولادی را رقم زده است.

همچنین با توجه به شایعات مربوط به واردات میلگرد روسیه، به نظر می‌رسد بازار آهن و فولاد در روزهای آتی نیز همچنان در ثبات و سکون باشد و نرخ این محصول کاربردی هم در بازه 16 هزار و 500 الی 17 هزار تومانی معامله شود.

برخی افزایش نرخ دلار را موجب تحریک تقاضا می‌دانند که رونق نسبی و مقطعی بازار را در پی خواهد داشت اما روز گذشته با وجود اینکه قیمت دلار در کانال 32 هزار تومانی بود، میلگرد تقاضای چشمگیری نداشت.

اما طبق آمار بازار تیرآهن روند متفاوتی نبست به سایر محصولات داشت و با افزایش قیمت همراه بود، تولیدکنندگان معتقدند هزینه تولید تیرآهن در مقایسه با محصول میلگرد بیشتر است؛ بنابراین بالا بودن نرخ این محصول نیز غیرمنطقی نیست، از طرفی قیمتگذاری دستوری این محصول و نبود تقاضا به کاهش قیمت تیرآهن منجر شده بود که به زیان تولیدکنندگان بود اما در چند هفته گذشته نرخ آن افزایشی بود.

 از عرضه‌های روز گذشته نیز که حجم آن یک میلیون و 539 هزار و 380 تن بود، تنها 643 هزار و 973 تن به تابلو اعلانات راه پیدا کرده و مورد معامله قرار گرفت.

همچنین براساس اطلاعیه بورس کالا عرضه شمش بلوم که روزهای سه‌شنبه بود، به روزهای دوشنبه موکول شد آما این هفته طبق روال گذشته خواهد بود. طبق این اطلاعیه فرمول محاسبه نرخ پایه تیرآهن و میلگرد نیزاعلام شد که به این صورت خواهد بود؛ پایین‌ترین نرخ کف میلگرد باید 11 درصد از نرخ کشف شده شمش بلوم بالاتر باشد و نرخ کف تیرآهن نیز باید 14 درصد از قیمت کشف شده شمش بلوم بالاتر باشد.

مازاد 13 میلیونی آهن

صنعت فولاد یکی از منابع مهم ارزآور کشور محسوب می‌شود که وابستگی به سایر صنایع از جمله فروش نفت را کمتر می‌کند. در همین زمینه حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران اظهار کرد: یکی از مهمترین محصولاتی که پتانسیل بالایی در صادرات و ارزآوری دارد، میلگرد است که یکی از منابع ارزآور به کشور، به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت نرخ آهن در یک ماه اخیر

وی افزود: تولید آهن و فولاد کشور حدود 32 میلیون تن است از این میزان حدود 19 میلیون تن آن به مصرف داخلی می‌رسد و مباقی آن که حدود 13 میلیون تن است مازاد محسوب می‌شود که این میزان با هزینه‌های بالایی به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان و سایر کشورها صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن تهران تصریح کرد: هنگامی که کشور ما مازاد تولید دارد، واردات این محصول غیرعقلانی است و موجب ضرر و زیان اقتصادی نیز می‌شود و علاوه‌بر این رکود بازار را در پی خواهد داشت، اگرچه واردات و صادرات یکی از راه‌های تنظیم و ساماندهی بازار به شمار می‌رود اما اگر به طور صحیح انجام نشود نتیجه معکوس خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)