قیمت آهن آلات در آتش تنش ها

 قیمت آهن آلات در آتش تنش ها

قیمت آهن آلات در یک هفته اخیر به تأثیر از تنش‌های نظامی منطقه نوسانات افزایشی محدودی را تجربه کرد، درحالی که انتظار می‌رفت به تأثیر از افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی و حمایت چین از بازار مسکن و افزایش هزینه‌ کارخانه‌های فولاد داخلی و افزایش قیمت مواد اولیه ومحصولات میانی، روند افزایش قیمت آهن آلات تداوم یابد اما گویا افت تقاضا مانع از ادامه این روند شد...

آهن پرایس: هفته گذشته یکی از ملتهب‌ترین هفته‌های بازارهای مالی و کالایی از ابتدای سال تاکنون بود، نرخ دلار در یک سال گذشته چندمرتبه به طور چشمگیری نوسان داشته است که علل آن وقوع حوداث متعددی از جمله جنگ غزه، شهادت شهید زاهدی و زدن سفارت، شهادت رئیس جمهور و حمله اسرائیل به لبنان و شهادت حسن نصرالله بود.

در هفته اخیر قیمت دلار با 5 درصد افزایش معادل 3 هزار تومان، در آستانه کانال 63 هزار تومان قرار گرفت و در واکنش به اخبار حمله احتمالی اسرائیل به ایران و تنش‌های سیاسی منطقه، در همان کانال‌ نوسان داشت. به نظر می‌رسد حتی در صورت اصلاح کف حمایتی نرخ دلار، از کف قیمت قبلی بالاتر خواهد بود.

متعاقب بروز نوسانات افزایشی نرخ دلار و سایر بازارهای مالی، قیمت آهن آلات نیز روندی افزایشی در پیش گرفت اما طولی نکشید که روز پنجشنبه این التهابات و هیجانات تا حدودی فروکش کرد و قیمت روز آهن آلات در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد. به نظر می‌رسد امروز نیز شاهد کاهش نسبی قیمت دلار و قیمت آهن در بازار داخلی باشیم.

کف قیمت میلگرد در برخی مبادی فروش در محدوده 27.400 تا 27.600 تومان اعلام شد که تغییر چندانی نداشت، اما رده‌های میانی قیمت میلگرد در بازار با افزایش جزئی 100 تا 200 تومانی همراه بود.

کمترین قیمت میلگرد به میلگرد ابرکوه، میلگرد سیرجان و میلگرد اهواز اختصاص داشت و بالاترین قیمت میلگرد هم به قیمت میلگرد میانه، میلگرد نیشابور، قیمت میلگرد فایکو، میلگرد یزد و صبا فولاد زاگرس اختصاص داشت که در محدوده 28.200 تا 28.600 تومان برآورد شد.

علاوه‌بر این قیمت قوطی پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل صنعتی، پروفیل مبلی و ... نیز بین 1500 تا 2000 هزار تومان افزایش را تجربه کرد به طوری که قیمت پروفیل تولید شده از ورق فولاد مبارکه بین 38.000 تا 38.500 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن هم کم و بیش ثبات اعلام شد، مضاف بر این قیمت انواع نبشی و ناودانی نیز نوسان چندانی نداشتند. قیمت انواع ورق گرم و سرد نیز بدون تغییر اعلام شد.

واکنش قیمت آهن آلات به رویدادهای اخیر

آنطور که از نمودار قیمت آهن آلات طی دو هفته گذشته برمی‌آید قیمت آهن آلات به تحولات اخیر نظامی واکنش نشان داد و حتی این امر در معاملات بورس کالای روز چهارشنبه نیز نمود یافت.

البته پیش بینی می‌شد با افزایش قیمت جهانی فولاد، معاملات بازار داخلی نیز رونق پیدا کند اما روند بازار میلگرد مطابق انتظارات پیش نرفت، به این صورت که تقاضای ضعیف و قرار گرفتن بازار در وضعیت ترس و ابهام مانع از رشد چشمگیر قیمت میلگرد و آهن شد در حالی که قیمت طلا و دلار و قیمت نفت و... رو به افزایش بودند.

از همین رو برخی فعالان بازار، افت معاملات بورس کالا را به نگرانی بازار و وضعیت ترس ناشی از رویدادهای سیاسی نظامی نسبت دادند و معتقدند اگر اسرائیل در صدد پاسخ نظامی برنیاید، انتظارات هیجانی در کلیه بازارها فروکش خواهد کرد.

البته باید گفت افت معاملات میلگرد و آهن در روزهای اخیر تنها به بورس اختصاص ندارد و این روند در بازار نیز مشاهده می‌شود و معاملات اندکی هم که گزارش می‌شود به صورت اعتباری است.

شایان ذکر است افت معاملات میلگرد و آهن آلات در وضعیتی است که انتظار می‌رفت به تأثیر از رونمایی بسته حمایتی چین از بازار مسکن و کاهش نرخ بهره وام‌های بانکی این کشور، افزایش قیمت جهانی فولاد و افزایش قیمت شمش و آهن اسفنجی در بازار داخلی، قیمت میلگرد و سایر مقطع فولادی رو به افزایش باشد.

با این اوصاف بازار فعلا در وضعیت ثبات قرار دارد و احتمالا امروز شاهد برگشت قیمت آهن آلات به کانال‌های قبل و کاهش جزئی قیمت‌ها باشیم. نکته‌ای که در بازار آهن فعلی کشور وجود دارد و بارها در خبرهای پیشین نیز به آن اشاره شده است، خرید آهن در ثبات و وضعیت کاهشی قیمت‌ها است، در واقع این بهترین استراتژی در شرایط ناپایدار اقتصادی و سیاسی کشور است.

اما نکته‌ دیگری که در باره وضعیت بازار آه کشور وجود دارد عدم اتصال برق کارخانه‌های فولادی به طور کامل است، انتظار می‌رفت با ورود به به پاییز اوضاع برق کارخانه‌ها بهبود بیابد اما آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید  امسال کسری گاز و برق حدود ۲۰تا ۳۰درصد نسبت به پارسال بیشتره
که به همین مقدار روی تولید فولاد اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد تاخیر بارگیری و نامنظم بودن تولید و سایز کارخانه‌ها تداوم خواهد داشت؛ اما واقعیت اصلی همه بازارها رکود و نبود تقاضای مؤثر است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی