7 عامل اصلی ایجاد بحران در بازار آهن

7 عامل اصلی ایجاد بحران در بازار آهن

بازار آهن آلات به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در اقتصاد کشور، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های دولت، نوسانات بازار جهانی و تقاضای داخلی قرار دارد. این بازار در هفته‌های اخیر با نوسانات شدیدی روبه‌رو بوده است که بر فعالیت‌های ساختمانی و تولیدی تأثیر بسزایی گذاشته است...

آهن پرایس: بازار آهن آلات در نخستین روز هفته شاهد نوساناتی بود که از یک سو ناشی از افزایش قیمت آهن در برخی محصولات و از سوی دیگر ثبات قیمت در محصولات دیگر بود. این نوسانات نشان‌دهنده پیچیدگی‌های بازار آهن آلات و تأثیر عوامل مختلف بر قیمت‌ها است.

قیمت دلار هم که روند افزایشی در پیش گرفته بود تا 61.600 تومان نیز رسید اما صبح امروز با کمی اصلاح حدود 61.100 تومان گزارش شد.

نوسانات شدید قیمت آهن آلات


کارخانه‌های بزرگ تولید میلگرد با مشکلاتی مواجه شده‌اند که به کاهش تولید و در نتیجه کمبود برخی سایزهای پر مصرف منجر شده است. کمبود شدید میلگردهای سایز پرمصرف مانند سایز 16، افزایش قیمت‌ها و وجود میلگردهای زرد (زنگ زده) با قیمت پایین‌تر، از جمله مهم‌ترین مشکلات این بازار است. این کمبود باعث افزایش قیمت این نوع میلگرد تا حدود 28.000 تا 28.500 تومان به ازای هر کیلوگرم شده است.
بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، قیمت محصولات خود را به میزان 100 تا 500 تومان افزایش دادند با این حال، تعدادی از کارخانه‌ها نیز قیمت‌ روز میلگرد خود را ثابت نگه داشتند.

بازار تیرآهن نیز با نوساناتی همراه بود. اکثر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را به میزان 10 تا 150 هزار تومان در هر شاخه افزایش دادند، اما برخی مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

بازار ورق با آشفتگی و نوسانات شدیدی همراه بود این وضعیت نشان دهنده عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بخش از بازار است. در همین راستا ورق‌های سیاه ST37 ، ST52 و سایر ورق‌های گرم در کارخانه‌های اکسین و کاویان با قیمت ثابت عرضه شدند، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و گیلان نرخ این محصولات را به میزان 200 تا 1000 تومان افزایش دادند. قیمت ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق آلومینیوم نیز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 1000 تومانی همراه بود.

اکثر کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل، قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند، اما کارخانه پایا اصفهان قیمت پروفیل را 1500 تومان افزایش داد. قیمت روز لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها درزدار و بدون درز در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده با قیمت ثابت عرضه شدند.

بازار نبشی و ناودانی نیز با افزایش قیمت همراه بود. اکثر کارخانه‌ها قیمت این محصولات را به میزان 100 تا 600 تومان افزایش دادند.

با وجود اینکه وضعیت تولید و موجودی بار در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد تقاضا بسیار کاهش یافته و خریداران به دلیل عدم اطمینان از آینده بازار و همچنین محدودیت‌های مالی، تمایلی به خریدهای بزرگ و انبارداری ندارند.

چالش‌های پیش روی صنعت فولاد

اقتصاد کشور در وضعیت بسیار پیچیده و چالش‌برانگیزی قرار دارد. مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده‌اند تا کسب‌وکارها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کنند. این مشکلات به حدی گسترده و پیچیده هستند که می‌توان گفت همه عوامل بازدارنده کسب‌وکار در یک نقطه متمرکز شده‌اند.

  1. مشکلات زیرساختی: قطع مکرر برق، کاهش تولید در صنایع مختلف، کمبود سیمان و بتن آماده از جمله مشکلات زیرساختی هستند که فعالیت‌های تولیدی و ساختمانی را با اختلال مواجه کرده‌اند.
  2. سیاست‌های اقتصادی انقباضی: سیاست‌های پولی و مالی انقباضی دولت، باعث کاهش نقدینگی در بازار، افزایش نرخ بهره و در نهایت رکود اقتصادی شده است.
  3. مشکلات مالی: قطع وام و محدودیت‌های اعتباری، دسترسی کسب‌وکارها به منابع مالی را با مشکل مواجه کرده و باعث کاهش سرمایه‌گذاری شده است.
  4. رکود بازار مسکن: رکود در بازار مسکن به عنوان یکی از موتورهای محرک اقتصاد، بر صنایع وابسته از جمله فولاد تاثیر گذاشته است.
  5. مشکلات صادراتی: توقف صادرات به دلیل تعهدات ارزی و رکود بازارهای جهانی فولاد، صادرات محصولات فولادی را با مشکل مواجه کرده است.
  6. جو روانی نامناسب: جو روانی آماده جنگ و عدم اطمینان نسبت به آینده، بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان تاثیر گذاشته است.
  7. انتقال دولت: همزمانی همه این مشکلات با پروسه انتقال دولت، باعث ایجاد بی‌ثباتی و عدم قطعیت در بازار شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود و نوسان؛ دو روی سکه بازار آهن

با توجه به عوامل ذکر شده و همچنین انتظارات عمومی نسبت به تغییرات آتی در بازار، فضای حاکم بر بازار آهن آلات، فضایی برزخی و ناخوشایند توصیف شده است. این فضای انتظار و بلاتکلیفی سبب شده تا فعالیت‌های تجاری در این بازار با رکود مواجه شود.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی