نمودار قیمت لوله

همه ما با انواع لوله‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا هستیم اما شاید ندانیم تنوع این محصول چقدر زیاد است و هرکدام از انواع لوله‌ها برای چه نیازی استفاده می‌شوند. همچنین شاید برایمان سؤال باشد که چرا با توجه به اینکه کارخانه‌های تولید کننده لوله در ایران ثابت هستند چرا قیمت لوله باید متغیر باشد و چه عواملی بر قیمت این محصول تأثیر دارد. 

در این مقاله درباره عوامل مؤثر در قیمت لوله صحبت می‌کنیم و بعد به نمودار قیمت لوله و اهمیت آن و نیز نکات مربوط به خرید این محصول در بازار آهن‌آلات ایران می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم یکی از بهترین منابع برای دریافت لیست قیمت روز لوله (مانیسمان، آب، جدار چاه، صنعتی، اسپیرال و…) سایت آهن‌پرایس است.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله

عوامل زیادی ممکن است بر قیمت محصولات آهنی در بازار کشور تأثیرگذار باشند ازجمله این عوامل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نوسانات کلی بازار:

همیشه یکی از مهم‌ترین عوامل بر قیمت تمام‌شده هر محصولی نوسانات کلی بازار است؛ قیمت لوله هم از این مسئله مستثنی نیست و نوسانات بازار مثل تغییر قیمت ارز، تورم، تغییر دستمزد کارگران و عوامل دیگر، می‌تواند بر قیمت تمام‌شده محصول اثر بگذارد یا به‌صورت غیرطبیعی نسبت عرضه و تقاضا را دستخوش تغییر کند. این تغییرات می‌تواند بر قیمت عرضه انواع لوله در بازار نیز تأثیر بگذارد و قیمت روز این محصول را تغییر دهد.

  • میزان تولید:

جالب است بدانید میزان تولید کارخانجات تولید لوله همیشه ثابت نیست و تابع عوامل مختلفی است. مثلاً اگر به خاطر داشته باشیم، کاهش روزهای کاری کارخانه‌های تولیدی ازجمله صنایع آهن، برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در بهار و تابستان ۱۴۰۳، یکی از عواملی بود که میزان تولید را در کارخانه‌های کشور کاهش داد. طبیعی است این امر می‌تواند میزان عرضه را کاهش داده و در نتیجه قیمت محصولی مثل لوله را در بازار آهن‌آلات کشور افزایش دهد. البته این تنها عامل تعیین‌کننده نیست و برای تحلیل قیمت باید نمودار قیمت محصول را بررسی کرد. مثلاً درباره لوله در همین بازه زمانی، قیمت‌ها در اواخر فروردین یک شیب صعودی داشته و بعد از آن، مجددا کاهش پیدا کرده است که این نکته نشان می‌دهد رفتار قیمتی هر محصولی تابع موارد مختلفی است نه فقط یک عامل.

  • سیاستگذاری‌ها:

سیاستگذاری‌ها و تصمیمات نهادهای تصمیم‌گیرنده همیشه یکی از عوامل تعیین‌کننده بر قیمت محصولات در صنایع مختلفند. صنعت آهن هم همینطور است. برای مثال تصور کنید پروژه‌ای کلان در سطح ملی تصویب شود که بخشی از نیاز به تکمیل آن استفاده از یک محصول خاص مثل انواع لوله‌های آهنی یا پلی‌اتلین باشد، در این صورت، طبیعی است که به‌دلیل افزایش تقاضا در این بخش، قیمت این محصول افزایش خواهد داشت. یا تصور کنید یک تصمیم جدید در عرصه صادرات و واردات گرفته شود، طبیعی است اگر محصولی که تابع این تصمی‌گیری است در صنعت آهن مورد استفاده باشد، این تصمیم بر قیمت نهایی انواع لوله آهنی مثل لوله‌های اسپیرال، مانیسمان و لوله داربستی اثر خواهد گذاشت.

  • هزینه سوخت و حامل‌های انرژی:

هزینه انرژی همواره یکی از عامل‌های بسیار مهم در هزینه نهایی تولید یک محصول است. در محصولاتی مثل آهن و لوله هم مهم است که هزینه انرژی‌ای که صرف تولید این محصول شده است چقدر بوده است مثلاً باید در نظر گرفت هزینه مستقیم انرژی الکتریکی و برق مصرفی کارخانه‌ها چقدر است و این هزینه در فصول مختلف سال چقدر تغییر می‌کند تا بتوان برای فروش آن محصول قیمت‌گذاری نهایی را انجام داد. علاوه بر این که مصرف انرژی مستقیم در واحدهای تولیدی بر قیمت محصول اثر می‌گذارد، قیمت حامل‌های انرژی سوختی مثل بنزین و گازوئیل هم بر قیمت تمام‌شده محصولات بازار آهن تأثیر جدی می‌گذارد چون در نهایت باید این محصول را با کامیون‌ها و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای از کارخانه به دست مصرف‌کنندگان رساند.

  • مقدار تقاضای بازار:

اولین درس‌های اقتصاد این است که میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد (یا حتی نیمه‌آزاد!) یک عامل بسیار مهم در تعیین قیمت هر کالایی است. محصولی مثل لوله آهنی هم همینطور است و میزان تقاضایی که در بازار شکل می‌‌گیرد، می‌تواند قیمت آن را بالا و پایین ببرد. 

  • هزینه مواد اولیه:

تولید یعنی استفاده از مواد اولیه و تبدیل آن به محصول نهایی. طبیعی است تغییر قیمت در مواد اولیه می‌تواند هزینه محصول نهایی را به‌اندازه بسیار قابل توجهی دستخوش تغییر کند. 

مواد اولیه لوله آهنی بیشتر از همه فولاد خام است که در ترکیب با درصد بسیار کمی عناصر دیگر تهیه می‌شود. گاهی نیز برای ساخت لوله‌هایی مثل لوله گالوانیزه مقادیر بسیار کمی فلز روی و دیگر مواد استفاده می‌شود. به هر حال، هر چه هزینه مواد اولیه بیشتر باشد، قیمت محصول هم بیشتر خواهد شد و برعکس.

اهمیت نمودار قیمت لوله

تا اینجا با عوامل مؤثر بر قیمت لوله آشنا شدیم اما بد نیست اشاره کنیم که برای اطلاع از قیمت هر محصول، دو راه وجود دارد:

  1. قیمت روز محصول (قیمت لحظه‌ای)
  2. نمودار قیمت (روند قیمت)

قیمت هر محصول در هر روز یا هر ساعت (یا هر لحظه) به ما نشان می‌دهد در یک بازه زمانی کوتاه قیمت آن محصول چقدر است اما نمودار قیمتی یک محصول نشان می‌دهد آن کالا در یک بازه زمانی مشخص چه روندی را طی کرده است و چه زمانی این روندِ قیمت کاهشی یا افزایشی بوده است. 

اگر شما هم از خریداران لوله آهنی مثل لوله داربستی یا لوله مانیسمان هستید حتماً به روند تغییر قیمت لوله توجه کرده‌اید و هنگام خرید، دوست داشته‌اید محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب تهیه کنید، اینجاست که نمودار قیمت لوله به کمک شما می‌آید و می‌تواند یک راهنمای عالی برای بهترین زمان خرید لوله باشد.

اهمیت نمودار قیمت لوله آنجاست که می‌توانید در یک نگاه، به روند تغییر قیمت دسترسی داشته باشید و ببینید آیا روند تغییرات به‌سمت افزایش است یا نزولی و کاهشی. همچنین می‌توانید از تاریخچه تغییر قیمت‌ها هم مطلع شوید و بر همین اساس برای خرید تصمیم‌گیری کنید. 

در بخش بعدی این مقاله چند نمونه از نمودار قیمت انواع لوله را با هم بررسی می‌کنیم و به‌طور خلاصه و مختصر روند تغییر قیمت آن را تحلیل می‌کنیم تا متوجه شویم اهمیت آن در تصمیم برای خرید چقدر اهمیت دارد.

نمودار قیمت انواع لوله

بعد از اینکه با عوامل مؤثر بر قیمت لوله و اهمیت نمودار قیمت لوله آشنا شدیم، بهتر است چند مورد از نمودار قیمت انواع لوله در بازار آهن‌آلات ایران را با هم بررسی کنیم و روند تغییر قیمت آن‌ها را تحلیل کنیم. چون انواع لوله‌های موجود در بازار بسیار متفاوت است، تنها چند مورد از آن‌ها را برای آشنایی با نمودار قیمت انواع لوله و کاربرد آن برای نمونه بررسی می‌کنیم.

نمودار قیمت لوله داربستی ۲ تهران شرق

در تصویر زیر، نمودار قیمت لوله داربستی ضخامت ۲ تهران شرق که معمولاً با وزن ۱۴.۵ کیلوگرم عرضه می‌شود را در بازه زمانی شش ماهه، در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

همانطور که در نمودار مشخص است، روند قیمتی این محصول از ابتدای سال افزایش کمی داشته و بعد از اینکه در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، به سقف قیمتی ۴۸۳۰۰ تومان رسیده است، روند نزولی خود را آغاز کرده و با ادامه این روند کاهش قیمت، در انتهای شهریور همان سال به قیمت ۳۸۲۰۰ تومان رسیده است که معادل ۱۰۰۰۰ تومان کاهش قیمت برای هر کیلو در یک بازه ۶ ماهه است.

در تصویر زیر نمودار قیمتی همین محصول را در بازه زمانی ۱ ساله مشاهده می‌کنید، نکته جالب در نمودار قیمت با بازه‌های زمانی طولانی‌تر این است که امکان بررسی دقیق‌تر را فراهم می‌کند. برای نمونه، نمودار قیمت لوله داربستی ۲ تهران شرق در یک بازه ۱ ساله نشان می‌دهد قیمت محصول در ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ تقریبا معادل همین زمان در سال گذشته است (با تفاوت ۲۰۰۰ تومان برای هر کیلو). دانستن این نکته می‌تواند برای خرید یا تحلیل اینکه احتمال دارد روند قیمتی محصول در ادامه سال چطور باشد، کمک‌کننده باشد.

نمودار قیمت لوله مانیسمان ۳ رده ۴۰ وارداتی

در تصویر زیر نمودار قیمت لوله مانیسمان ۳ رده ۴۰ وارداتی در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ را می‌بینیم. در این نمودار می‌توانید تغییرات قیمت این محصول را از ابتدای فروردین تا پایان شهریور همین سال را مشاهده کنید. همانطور که در این نمودار مشخص است، قیمت این محصول پس از افزایش قیمت در ابتدای سال ۱۴۰۳، و طی کردن یک دوره ثبات در ابتدای تابستان همان سال، با یک کاهش قابل‌ توجه در ابتدای مردادماه و نیز انتهای شهریور همان سال، به ۳/۶۷۰/۰۰۰ تومان به‌ازای هر شاخه رسیده است.

در تصویر زیر نمودار قیمتی لوله مانیسمان وارداتی را در بازه یک ساله منتهی به شهریور ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید:

همانطور که در این نمودار می‌توان مشاهده کرد، کاهش قیمت این محصول که از ابتدای مردادماه شروع شده است، در انتهای این بازه زمانی همچنان ادامه دارد و با اندکی تفاوت، به قیمت مشابه در همین زمان در سال گذشته رسیده است. 

همچنین می‌توان مشاهده کرد که نوسان قیمت این محصول در مقایسه با دیگر انواع لوله آهنی مثل لوله داربستی، زیاد نیست و محدوده نوسان آن برای هر شاخه در این بازه زمانی حداکثر حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است. البته همین نوسان در خرید با حجم بالا می‌تواند اندازه قابل ملاحظه‌ای تغییر قیمت ایجاد کند.

در این مقاله درباره نمودار قیمت لوله صحبت کردیم و توضیح دادیم که چه عامل‌هایی بر قیمت نهایی لوله در بازار آهن کشور تأثیر دارد. برای این که توضیح دهیم چرا باید قبل از خرید این محصول ابتدا نمودار قیمت آن را چک کنید، دو نمونه را بررسی کردیم و سعی کردیم به‌طور خلاصه توضیح دهیم از نمودار قیمت لوله می‌توان چه اطلاعاتی را استخراج کرد که به خرید خوب و ارزشمند محصول کمک می‌کند. 

اگر دنبال خرید انواع لوله هستید، بهتر است ابتدا نمودار قیمت آن را بررسی کنید و بعد با کارشناسان فروش آهن پرایس تماس بگیرید (۰۲۱۵۴۱۰۳) تا قبل از خرید به‌طور رایگان شما را راهنمایی کنند.

 

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی