آرامش پس از طوفان در بازار آهن

آرامش پس از طوفان در بازار آهن

کاهش قیمت شمش، احتمال اتصال گاز اسفنجی‌ها در اسفندماه، انتخابات هفته دوم اسفند و کنترل نرخ دلار از مهمترین پارامترهایی است که روند بازار آهن و فولاد در روزهای باقی مانده از سال را تعیین می‌کند، بر همین مبنا ممکن است ماه اسفند کاهش و ثبات قیمت‌ آهن آلات را در پیش داشته باشیم...

آهن پرایس: کاهش تدریجی قیمت آهن آلات که از ابتدای هفته در بازار آهن داخلی آغاز شد، روز گذشته نیز در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی قابل مشاهده بود اما در عین حال بسیاری از مبادی فروش محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت دلار نیز که از ابتدای هفته در مسیر نزولی قرار گرفته بود در مرز 54 هزار تومان متوقف شد و دیروز بین دو کانال 54 و 55 هزار تومان نوسان داشت.

قیمت میلگرد آجدار در پی نوسانات کاهشی در غالب مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان کاهش یافت و تعدادی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. قیمت میلگرد فایکو 24.100 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد ابرکوه هم با 100 تومان کاهش در هر کیلو حدود 23.800 تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد که بین هزار تا 2 هزار تومان افزایش یافته بود مجددا حدود هزار تومان اصلاح شد، به طوری که کف قیمت میلگرد حدود 23.600 تومان اعلام می‌شود.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر قوطی پروفیل‌ها حدود 500 تومان کاهش داشتند ولی قیمت پروفیل صدرا و قیمت پروفیل کیان پرشیا ثابت اعلام شد؛ همچنین قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌ها نیز با کاهش 500 تومانی عرضه شدند.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق آجدار، قیمت ورق اسیدشویی و انواع ورق آهنی در کارخانه گیلان و اکسین ثابت بود اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها کاهش 200 تا 500 تومانی داشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق روغنی و انواع ورق سرد نیز در کلیه مبادی فروش کاهش 200 تومانی داشتند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز بین 200 تا 800 تومان کاهش یافت و برخی شرکت‌ها بدون تغییر قیمت مصولات خود را عرضه کردند.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فایکو بین 10 تا 60 هزار تومان اصلاح شد اما عمده کارخانه‌ها قیمت روز تیرآهن را ثابت اعلام کردند.

گزارش‌ها حاکی است امروز 380 هزار و 158 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 256 هزار تن به میلگرد اختصاص دارد که با توجه به اوضاع بازار بعید به نظر می‌رسد تقاضای قابل توجهی داشته باشد. قیمت پایه میلگرد بورسی 22 هزار و 178 تومان درنظر گرفته شده است.

همچنین حدود 10 هزار تن ورق گرم، 24 هزار و 372 تن تیرآهن، 8 هزار تن ورق سرد و 81 هزار تن نیز تختال عرضه می‌شود.

با در نظر گرفتن روند کلی بازار می‌توان اظهار کرد که میانگین قیمت شمش رو به کاهش است و مطابق سال‌های گذشته با اتصال گاز واحدهای تولید آهن اسفنجی در ماه اسفند، حجم عرضه‌های بورسی نیز افزایش می‌یابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن غلاف کرد

بر همین مبنا قیمت مقاطع پایین دست زنجیره فولاد از جمله قیمت میلگرد آجدار، قیمت تیرآهن و سایر آهن آلات روند کاهشی خواهد داشت؛ از طرفی دیگر با در نظر گرفتن انتخابات در هفته دوم اسفند ماه احتمالا قیمت دلار هم کنترل خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد نوسان چشمگیری داشته باشد.

بر همین مبنا می‌توان با در نظر گرفتن مؤلفه‌های اثرگذار بر قیمت آهن آلات، اوضاع بازار آهن و فولاد در ماه اسفند را نسبت به ماه بهمن ثابت و آرام پیش‌بینی کرد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)