آهن آلات بدون مشتری ماند

آهن آلات بدون مشتری ماند

بررسی بازار فیزیکی میلگرد در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت پایه این محصول در مسیر کاهشی قرار دارد و با توجه به کاهش قیمت پایه شمش فولادی، تقاضا نیز کاهش یافته است. به عبارت دیگر، با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و عدم تمایل مشتریان به خرید، قیمت پایه در رینگ صنعتی به مسیر کاهشی خود ادامه خواهد داد...

آهن پرایس: روز گذشته به رغم نوسانات افزایشی قیمت دلار، قیمت روز آهن آلات در غالب حوزه‌ها ثابت اعلام شد و برخی مبادی فروش هم با کاهش قیمت همراه بودند.

بازار ارز روز گذشته روند افزایشی داشت و مجددا قیمت دلار کانال 51 هزار تومان را رد کرد به طوری که قیمت دلار در پایان روز حدود 51 هزار و 150 تومان مبادله شد.

می‌توانید خلاصه اخبار آهن و فولاد امروز را در پادکست زیر گوش کنید:

نوسانات قیمت روز آهن

با نزدیک شدن به پایان هفته بازار میلگرد همچنان سیر ثبات و کاهش جزئی داشت به این صورت که قیمت میلگرد آجدار جز کاهش 100 تا 300 تومانی در چند کارخانه، در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

قیمت میلگرد ابرکوه

23.610

23.000

23.100

22.900

قیمت روز تیرآهن هم در اکثر کارخانه بدون تغییر عرضه شد ما قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها بین 10 تا 50 هزار تومان افزایش داشت.

قیمت روز ورق سیاه در چند کارخانه ثابت بود اما در سایر مبادی فروش برخی ضخامت‌ها با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بودند. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق روغنی و سایر ورق‌های سرد هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی ناب تبریز و آریان فولاد با کاهش 200 تا 400 تومانی همراه بود.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل سبک و انواع پروفیل‌ها هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل پایا اصفهان با فازیش 500 تومانی همراه بود.

قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز از جمله قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

فروش 16 درصدی محصولات بورسی

گزارش‌ها از بورس کالای مقاطع طویل دیروز حاکی است که آمار معاملات بسیا ضعیف بود و تنها 16 درصد از محصولات عرضه شده به فروش رسیدند.

به این صورت که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه 283 هزار و 489 تن انواع میلگرد عرضه شد، اما تقاضا تنها برای 58 هزار و 144 تن از این میزان بود و فقط 41 هزار و 984 تن از میلگرد معامله شد.

 به عبارت دیگر، تنها 15 درصد از حجم عرضه میلگرد توسط نوردکاران خریداری شد. انواع میلگرد در رینگ صنعتی با قیمت پایه 20 هزار و 367 تومان تا سقف قیمت پایه 22 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و میانگین قیمت معامله به ازای هر کیلوگرم به 21 هزار و 610 تومان رسید.

در دو هفته گذشته قیمت شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به کف نرخ 6 ماهه عقب نشست و این امر باعث ارزان شدن مقاطع طویل فولادی شد. با بررسی روند معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی در بازار بورس کالا و بازار آزاد در دو هفته اخیر، مشخص می‌شود که این کاهش قیمت به افزایش معاملات منجر نشده و هنوز کمتر از 50 درصد از تولیدات بورس کالا معامله شده‌اند.

علاوه بر این، با وجود افت قیمت شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا، نرخ تمام‌شده تولید میلگرد از این شمش به 23,500 تومان رسیده است، که هنوز هم از قیمت پایه عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا بالاتر است.

 

فروکش تقاضا در بازار شمش فولاد، به کاهش قیمت این محصول انجامیده است. بررسی معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد که حجم معاملات در طی هفته‌های اخیر کاهش یافته و از نیمه مهرماه امسال به شکل هفتگی کمتر از 50 درصد از عرضه شمش فولاد معامله شده است.

 این کاهش مستمر تقاضا برای شمش فولاد، باعث ارزان شدن قیمت این محصول شده و در اولین هفته آبان‌ماه امسال، میانگین نرخ فروش شمش فولاد به کمترین مقدار پس از هفته ابتدایی شهریورماه رسید.

 در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز، حجم عرضه شمش فولاد در هفته‌های اخیر کاهش یافته و از میزان عرضه هفته گذشته کمتر شده است. از این میزان کمتر از نصف مقدار شمش فولادی عرضه شده در تالار معاملات قرار گرفته و تقاضا نیز کاهش یافته است.

این فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد باعث می‌شود که قیمت‌های پایه در هفته آینده نیز احتمالاً کاهش پیدا کنند. بنابراین، در بازار شمش فولاد، تقاضا کاهش یافته و قیمت‌ها ارزان شده است و این وضعیت ممکن است در آینده ادامه یابد.

لازم به ذکر است که با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار شمش فولاد، نرخ تمام شده تولید میلگرد هنوز ازکف قیمت میلگرد آجدار در بازار فیزیکی بورس کالا بالاتر است.

با در نظر گرفتن مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده برای شمش فولاد به 20 هزار و 650 تومان برای خریداران می‌رسد. با اضافه کردن هزینه حمل و نقل به ارزش یک هزار تومان برای انتقال این شمش به واحد نورد و هزینه تبدیل 1.1 درصدی به میلگرد، نرخ تمام‌شده برای تولید هر کیلوگرم میلگرد از شمش معامله شده در بازار فیزیکی بورس کالا طی اولین هفته آبان‌ماه به 23 هزار و 500 تومان می‌رسد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش کف قیمت آهن و میلگرد

اما در شرایط فعلی، میلگرد با قیمت پایه حدود 23 هزار و 500 تومان در بورس کالا عرضه می‌شود و همچنان خریداری ندارد. به عبارت دیگر، کاهش مارجین سود در تولید مقاطع فولادی، ترجیح خرید شمش از این بازار را کمتر جذاب کرده است.

بررسی بازار فیزیکی میلگرد در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران طی دو هفته متوالی نشان می‌دهد که قیمت پایه این محصول روند کاهشی به خود گرفته و با توجه به افت قیمت پایه شمش فولادی، میزان تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)