آینده صنعت فولاد در کنترل چین

آینده صنعت فولاد در کنترل چین
آینده صنعت فولاد در کنترل چین

آهن پرایس: چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان محسوب می شود برهمین اساس انتظار می رود در سال 1400 بازار فولاد جهان از روند بازار چین تبعیت کند. چین درتلاش است تا کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن را در سیاست‌های آینده خود قراردهد و به...

آهن پرایس: چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان محسوب می شود برهمین اساس انتظار می رود در سال 1400 بازار فولاد جهان از روند بازار چین تبعیت کند. چین درتلاش است تا کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن را در سیاست‌های آینده خود قراردهد و به همین دلیل تولید فولاد سبز مورد توجه سیاست‌گذاران و صنعتگران چینی قرار گرفته است.

طبق آمار جهانی مجموع کل فولاد تولید شده این کشور در سال ۲۰۲۰ برابر یک میلیارد و ۶۵ میلیون تن برآورد شده است. پیش از برگزاری نشست کنگره خلق چین، سخنانی درباره افزایش تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ مطرح بود. اما در جریان برگزاری نشست دوقلوی خلق چین مقرر شده است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اولویت سیاست‌گذاران باشد. در همین راستا انتظار می‌رود سیاست رشد تولید از اولویت های صنعت فولاد چین خارج شود. قرار بود پروژه‌های عمرانی عظیمی از سوی چین اجرایی شود، اما اجرایی شدن این پروژه‌ها در حال حاضر در اولویت دولت این کشور نیست. اگر این پروژه‌ها عملی می‌شدند، این کشور قطعا با کمبود فولاد روبه‌رو می‌شد، اما در حال حاضر هیچ ‌گونه کمبود فولادی از سوی چین وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۵ میلیون تن فولاد از سوی چین صادر شد. اما میزان صادرات فولاد این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیون تن افت پیدا کرد. چین در سال گذشته و در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰، از میزان واردات فولاد خود کم کرد.

اما در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۱ به یک صادرکننده بزرگ فولاد بدل شده؛ یعنی توازن عرضه و تقاضای فولاد در چین در حال تغییرونوسان است. این تغییرات اثر حائز اهمیتی بر بازار فولاد جهان دارد و رصد دائمی بازار فولاد چین ضروری به‌ نظر می‌رسد. این کشور در تلاش است در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ واردات فولاد کاهش دهد، روند صادرات خود را گسترش دهد و انتظار می‌رود در ۶ ماهه دوم سال آینده به یک قطب اصلی صادرکننده فولاد در جهان بدل شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سال پر فراز و نشیب بازار فولاد

تا جایی‌که حتی احتمال می‌رود رکورد صادرات ۵۵ میلیون تنی سال ۲۰۱۹، در سال جاری میلادی شکسته شود؛ درنتیجه شاهد حضور فولاد ارزان ‌قیمت چین در بازارهای جهانی خواهیم بود. درنتیجه انتظار می‌رود روند قیمت فولاد در نیمه دوم سال آینده و در کل جهان افزایش قابل‌ توجهی نیابد.

در چنین شرایطی از فولادسازان کشور انتظار می‌رود روند توسعه صادرات خود را به‌ویژه در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش دهند. چراکه در ۳ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، به بعد با اقدامات چین در مسیر توسعه صادرات و در سطح بین‌المللی، شاهد توقف روند صعودی قیمت فولاد خواهیم بود. البته دراین بین باید خاطرنشان کرد چین هم از کاهش قیمت فولاد متضرر می‌شود، بنابراین حجم صادرات خود را به‌گونه‌ای کنترل می‌کند که کاهش قیمت قابل‌ توجه نباشد.

براساس شواهد انتظار داریم روند تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۰ بسیار مطلوب باشد. هرچند انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم که بر روند فعالیت تمامی حوزه‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود. بدون تردید این تغییر بر صنعت فولاد کشور نیز موثر است، با این وجود، به‌ویژه که تولید فولاد ایران در سال ۱۳۹۹ بسیار خوب پیش رفت و انتظار می‌رود مجموع تولید فولاد کشور از مرز ۳۰ میلیون تن نیز عبور کند. در همین راستا می‌توان به حرکت این صنعت در مسیر تحقق افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و رسیدن ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هم امیدوار بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)