اثرجنگ روسیه واوکراین بربازارجهانی

اثرجنگ روسیه واوکراین بربازارجهانی
اثرجنگ روسیه واوکراین بربازارجهانی

آهن پرایس: اوکراین یکی از کشورهایی بود که به عراق نفت صادر می کرد با پیش آمدن جنگ،هر چند که ما مخالف جنگ هستیم اما می توان پیش بینی داشت که ایران می تواند بازار عراق را در اختیار خود بگیرد، به عبارتی عدو شود سبب...

آهن پرایس: اوکراین یکی از کشورهایی بود که به عراق نفت صادر می کرد با پیش آمدن جنگ،هر چند که ما مخالف جنگ هستیم اما می توان پیش بینی داشت که ایران می تواند بازار عراق را در اختیار خود بگیرد، به عبارتی عدو شود سبب خیر .

می توان پیش بینی داشت که قطعا ایران جایگزین اوکراین در زمینه صادرات میلگرد و فولاد به عراق خواهد شد درست است که الان اوکراین قدرت اول فولاد است پس از آن ایران و کشورهای دیگری همچون چین و سایر کشورها در رتبه بعدی قرار خواهند گرفت اما در سال آتی با افزایش هزینه های سوخت و هزینه حمل و نقل به نظر می رسد سایر کشورها شانس رقابت با ایران را ندارند.

 واضح است که جنگ بین روسیه و اوکراین مستقیما بر کشور ما نیز تاثیرگذار خواهد بود از جمله بازار فولاد و میلگرد و همچنین نفت اما یکسری تاثیرات غیرمستقیم نیز در این میان وجود دارد از جمله تمامی بازارهایی که در عراق در دست اوکراین بوده حال می تواند سهم ایران شود از شوینده و آبمیوه گرفته تا صادرات محصولات اقتصادی و ارز آور چشمگیر که پیش از این بازار انحصاری اوکراین بود.

البته حائز اهمیت است که بازار همواره در رقابت است بنابراین به دست آوردن بازار عراق منوط به رقابت با سایر کشورها نیز هست و باید ببینیم کدام کشور موفق تر خواهد بود این رقابت بین کشورهای ایران،ترکیه و امارات خواهد بود.

در این آشفته بازار و تنش های روانی ناشی از جنگ، غرب صرفا به تحریم اکتفا کرد و روس ها تحریم شدند و چنانچه این تحریم ها عملی گردد یک تهدید جدی برای بازارها خواهد بود هرچند همین حالا نیز خبرهای افزایش تورم در روسیه به گوش می رسد.بایدن نفت و گاز روسیه را تحریم کرده است هرچند که این کاربرای امریکا نیزهزینه های دربردارد اما بایدن معتقد که در جهت حفظ هژمونی بین المللی چاره ای جز این کار نیست.

به تحلیل آهن پرایس جنگ اوکراین یک نیرنگ پیچیده بود تا بتواند امریکا را در سریر جهانی تثبیت نماید.این مناقشات رقبای امریکا را نیز درگیر خسارت های چشمگیر خواهد کرد چرا که برای رقابت با یکدیگر به تلاش خواهند برخاست و در نهایت امر این تلاش فرسایشی و بی نتیجه خواهد شد و در نهایت امر قدرت امریکا تثبیت خواهد شد. تجربه امریکا بر این است که مرکز جنگ دور بماند و در عین حال دستی بر آتش داشته باشد گویا تاریخ تکرار می شود.

حال با تحریم نفت و گاز روسیه نه تنها روسیه بلکه حتی اتحادیه اروپاو چین نیز به تنگنا خواهد افتاد این تحریمها بلاشک اقتصاد روسیه را ویران خواهد کرد و دیگر توسعه یافتگی آن نیز دچار یک عقبگرد بزرگ خواهد شد.

گویا پوتین با دست کم گرفتن بحران مسیر بدی را رقم زد چرا که اگر زبانه های این جنگ به اروپا شعله کشد ویرانی ها دوچندان خواهد شد. چین نیز با آن همه توسعه یافتی به شدت به واردات انرژی وابسته است بلاشک سرریز شدن نرخ قیمت های انرژی اثرات زیانباری بر روند توسعه خواهد داشت.

اینگونه است که همانند جنگ جهانی دوم رقبای بالفعل و بالقوه هژمونی جهانی امریکا به چالش کشیده می شوندوایالات متحده بدون قرارگیری در مرکز این نابسامانی ها با تکیه بر تسلیحات و قدرت افکنی دلار برنده میدان خواهد شد آیا تداعی گر جمله تفرقه بینداز و حکومت کن نیست؟

با قطعیت می توان گفت بلند پروازی های نابخردانه پوتین فقط به اوکراین و روسیه ختم نمی شود و اقتصاد جهان و بازار فولاد و میلگرد ایران و عراق و بسیار کشورهای دیگر نیز اثرگذار خواهد بود.

در این میان توقف پی در پی مذاکرات وین و بازگشت باقری به ایران و اعلام تنفس همزمان با تقاضای پوتین مبنی بر تضمین کتبی این مساله که تحریم ها و مذاکرات وین تاثیری بر روابط آزاد اقتصادی ایران و روسیه نداشته باشد نیز نیاز به تحلیل و بررسی عمیقی دارد. گویا روسیه مذاکرات وین را گروگان گرفته اند دقیقا همان به چالش کشیدن وروند فرسایشی قدرت ها رویت می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: گرانی‌های ادامه‌دار در بازار آهن

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)