حجم‌دهی به بازار در پایان سال

حجم‌دهی به بازار در پایان سال
حجم‌دهی به بازار در پایان سال

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی شروع شد که قیمت روز آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش همچنان افزایشی بود، در حالی که برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و فروش خود را بستند و برخی محصولات نیز با ثبات قیمت...

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی شروع شد که قیمت روز آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش همچنان افزایشی بود، در حالی که برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و فروش خود را بستند و برخی محصولات نیز با ثبات قیمت اعلام شدند.

بازار ارز نیزدر کانال 26 هزار تومانی در نوسان بود و در نهایت با کاهشی شدن مجدد آن، هر دلار آمریکا در پایان روز گذشته 26 هزار تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

افزایش پلکانی نرخ اهن الات که از دوهفته پیش آغاز شده است، اگرچه به شدت و حدت چندین روز گذشته نیست اما کماکان ادامه دارد و در قیمت میلگرد آجدار نیز بیشتر مشهود است، به طوری که جز چند کارخانه که ثبات قیمت داشتند، سایز مبادی فروش افزایش قیمت داشتند، حتی دو الی سه کارخانه نیز قیمت دوم اعلام کردند و به نظر می‌رسد لحظات پایانی سال افزایش‌ها بیشتر برای حفط کانال 17 هزار تومانی میلگرد و حجم‌دهی به بازار است تا سال آینده با کف قیمتی بازار اغاز به کار نکند.

نرخ روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی در چند کارخانه ثابت اعلام شد و در چند کارخانه نیز با افزایش 100 تومانی همراه بود، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز علاوه‌بر ثبات قیمت در برخی از شاخه‌ها 5 الی 10 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

گفتنی است در روزهای پایانی سال که برخی کارخانه‌ها دیگر اعلام قیمت نمی‌کنند و فروش خود را بسته‌اند، قیمت نبشی و ناودانی نیز از این جریان پیروی کرده و چند روزی است که برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت پرهیز می‌کنند، روز گذشته نیز تنها چند شرکت اعلام قیمت کردند که با ثبات همراه بودند و یک شرکت نیز افزایش 100 تومانی داشت.

قیمت انواع لوله گازی، داربستی و همچنین قیمت پروفیل در بخشی از شرکت‌ها ثبات داشتند و در بخشی از بازار با افزایش 100 تومانی همراه بودند.

قیمت ورق سیاه نیز نوسان افزایشی داشت به طوری که حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشت، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر محصولات فولادی افزایش 200 الی 300 تومانی را تجربه کرد.

اگرچه در روزهای پایانی سال با تحرکات افزایشی بازار آهن مواجه هستیم اما این تحرکات بیشتر در سمت عرضه مشاهده می‌شود و سمت تقاضا به دلیل عدم نقدینگی همچنان راکد و بی‌تحرک است و آنطور که براساس تجربه سال‌های گذشته انتظار می‌رفت بازار رونقی نداشت.

انتظار برای مشخص شدن تکلیف مذاکرات وین نیز این ثبات حاکم بر بازار را تشدید می‌کرد اما پتانسیل افزایش قیمت‌ها در ماه پایانی سال وجود داشت که سرانجام تحقق یافت و قیمت‌ها به مرور افزایشی شد.

معاملات روز گذشته در بورس کالا نیز که با خرید هیجانی آهن اسفنجی با قیمت 9 هزار و 800 تومانی همراه بود چراغ سبزی برای ادامه افزایش قیمت مقاطع پایین دست بود.

 سرانجام با ایجاد فاصله 8 درصدی نرخ شمش و میلگرد در بورس کالا، بازار آزاد نیز به حرکت درآمد و به طور روزانه قیمت‌ها را افزایش داد و در این میان جنگ بین اوکراین و روسیه که عامل افزایش نرخ کامودیتی‌ها درمنطقه cis شده است، به افزایش قیمت اهن الات در بازارهای داخلی کشور نیز منجر شد و رشد روزافزون قیمت آهن از این نیز امر تغذیه کرد.

درحال حاضر هم که وزارت صمت برای میلگرد و شمش صادراتی عوارض تعیین کرده است، به دنبال تعدیل و کنترل قیمت این محصولات است که نتیجه‌بخش بودن آن در این روزهای پایانی سال هنوز مشخص نیست.

کاهش قیمت‌ها با افزایش عرضه شمش

با اعلام وزارت صمت در زمینه تعیین عوارض صادراتی شمش و میلگرد برای کنترل قیمت این محصولات، برخی این تصمیم را شتابزده تلقی کرده و این راهکار را غیرمنطقی دانست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بی‌نظمی بازار آهن در پایان سال

اباذر براری دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران کاهش عرضه شمش در بورس کالا را عاملی برای افزایش قیمت‌ها دانست و اظهار کرد: درگیری روسیه و اوکراین هم عاملی برای افزایش قیمت‌ها است همچنین با توجه به اینکه در پایان سال قار داریم موواد اولیه که خریداری شده در سال آینده به دست خریدار می‌رسد از همین رو تقاضای این محصول نیز افزایش یافته که در گرانی آهن نقش پررنگی دارد.

براری تعیین عوارض صادراتی را تصمیمی شتابزده خواند و گفت: این امر تولید کشور را با مشکل مواجه می‌کند زیرا حجم کمی از تولیدات ما صادر می‌شود و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی افزایش عرضه شمش راهکار بهتری برای کنترل قیمت‌ها باشد.

وی حفظ نظم و تعادل در بازار را در گرو افزایش عرضه شمش دانست و گفت: سال اینده احتمال دارد با تقاضای بالایی مواجه شویم که جرایی شدن ساخت مسکن ملی نیز این امر را تشدید می‌کند بنابراین برای جلوگیری از بی‌نظمی دربازار بهتر است میزان عرضه را افزایش دهیم.

براری در پایان خواستار جداسازای قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی شد و افزود: کاهش ضریب قیمت از 95 به 85 درصد و همچنین همسان‌سازی قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی را در طولانی‌مدت برای کنترل بازار داخلی بی‌اثر خواند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)