اجاره داری حرفه ای بازار مسکن

اجاره داری حرفه ای بازار مسکن
اجاره داری حرفه ای بازار مسکن

آهن پرایس: در روزهای اخیرا خبر افزایش قیمت مواد غذایی بار روانی و شوک عجیبی را روانه خانه ها و جمع های چند نفره کرده است! مدوام این سوال تکرار می شود تغییرات بعدی چه خواهد بود آیا افزایش بها وارد...

آهن پرایس: در روزهای اخیرا خبر افزایش قیمت مواد غذایی بار روانی و شوک عجیبی را روانه خانه ها و جمع های چند نفره کرده است! مدوام این سوال تکرار می شود تغییرات بعدی چه خواهد بود آیا افزایش بها وارد بازار آهن آلات صنعتی و ساختمانی  از جمله نرخ میلگرد، تیرآهن و ... خواهد شد؟ پس بازار آهن آلات بازارهای موازی آن نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، آیا بازار بعدی که تحت تاثیر رشد نرخ قرار خواهد گرفت بازار مسکن خواهد بود؟

دهک کم درآمد جامعه چشم انتظار وام ودیعه مسکن 

پروانه اصلی مدیر کل دفتر اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن به ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست داده است اما در حال حاضر نتیجه ای نداشته است. وام ودیعه مسکن تا کنون در دو دوره پرداخت شده است و در حال حاضر منتظر پرداخت دوره سوم آن هستیم، در روز گذشته معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام داشت که تسهیلات کمک ودیعه وام مسکن به ترتیب در تهران و مراکز سایر استان ها و سایر شهرستان ها 60، 45 و 35 میلیون تومان است که در سال جاری در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و به زودی شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد. 

در سال 99 سقف وام ودیعه مسکن در تهران 50 میلیون تومان بود که اکثریت بانک ها شرط دو ضامن را برای پرداخت این وام داشتند و تعداد زیادی از متقاضیان به طور کلی موفق به دریافت این تسهیلات نشدند. در سال گذشته نیز پس از افزایش نرخ اجاره و تورم میزان تسهیلات ودیعه مسکن 20 میلیون تومان افزایش یافت و به مبلغ 70 میلیون تومان در تهران رسید و در شهرستان ها نیز این مبلغ 50 میلیون تومان بود و تا پایان فصل پاییز بانک ها تسهیلات ودیعه مسکن را اعطا می کردند.

در سال گذشته از آنجایی که نرخ اجاره افزایش یافت ستاد هماهنگی اقتصادی به دستور رئیس جمهور برای کنترل بازار مسکن طرح اجاره داری حرفه ای را مطرح کرد  که در این طرح دولت مکلف شده بود که ساخت 300 هزار واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار دهد.در سال جاری نیز باید برنامه ریزی در جهت کنترل بازار اجاره بها صورت گیرد که یکی از این برنامه ها می تواند همان وام ودیعه مسکن باشد.البته براساس آنچه از اخبار شنیده می شود وام ودیعه مسکن در سال جاری به مبلغ 10 هزار تومان نسبت به سال گذشته کاهش ده میلیون تومانی داشته است که در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی چیزی راجع به آن اعلام نکرده است.

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا متولی پرداخت وام ودیعه مسکن است و از سال 99 تا کنون که 2 دوره این وام پرداخت شده است این تسهیلات توانسته نقش بسیار موثری در بهبود شرایط اجاره بها داشته باشد.در حال حاضر بالغ بر 6 میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند که تلاشهای گسترده ای در زمینه وردیعه مسکن شده است تا وضعیت اجاره بها بهبود یابد.در سال گذشته تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان موفق به دریافت تسهیلات مسکن نشدند  اما در سال جاری چنانچه این وام مجددا پرداخت گردد نیاز به برنامه ریزی دارد تااکثریت موفق به دریافت آن شوند.

سامانه اجاره داری حرفه ای اجرا خواهد شد؟

در مورد قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن وعده داده شد که با راه اندازی اجاره داری حرفه ای اوضاع بازار مسکن به تثبیت خواهد رسید و مسیرکاهش قیمتی را رقم خواهد زد اما متاسفانه تاکنون این سامانه راه اندازی نشده است و در حد یک وعده باقی مانده است. اظهار می شود که یکی از الویت های مهم دولت برنامه ریزی مناسب برای اجاره داری حرفه ای است  اما تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و صرفا برخی از مسولان در تلاشند سایت های مجازی خرید و فروش مسکن را تعطیل کنند.

در ادامه می توانید این مقاله را مطالعه نمایید :ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه 

بسیاری از مستاجرانی که در سال گذشته موفق به دریافت تسهیلات اجاره بها شده اند معتقدند که با این هزینه موفق شده اند بخشی از ودیعه مسکن خود را جبران کنند. در فصل بهار و تابستان بازار اجاره بها یکی از مهم ترین بازارها است که پر رونق می شود از همین رو نیاز است که دولت برنامه ریزی های لازم و تعیین نرخ اقساط بتواند بازار اجاره مسکن را تا حدی از نظر هزینه مهار نماید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 7 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)