اصلاح عوارض محصولات صادراتی

اصلاح عوارض محصولات صادراتی
اصلاح عوارض محصولات صادراتی

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات نخستین هفته اردیبهشت ماه را نیز در سکون و ثبات حداکثری به سر برد به طوری که غیر از چند محصول که نوسان جزئی داشتند سایر مقاطع فولادی در مقایسه با روز گذشته تغییر قیمت...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات نخستین هفته اردیبهشت ماه را نیز در سکون و ثبات حداکثری به سر برد به طوری که غیر از چند محصول که نوسان جزئی داشتند سایر مقاطع فولادی در مقایسه با روز گذشته تغییر قیمت نداشتند.بازار ارز نیز پس از نوسانات افزایشی وارد کانال 28 هزار تومانی شد به‌طوری که پایان روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد 28 هزار و 100 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

بازار آهن و فولاد در نبود متقاضی مصرف و نامشخص بودن نتایج برخی سیاستگذاری‌ها و مصوبه‌ها، همچنان در رخوت و رکود به سر می‌برد، به این صورت که اگرچه قیمت میلگرد آجدار در تعدادی از شرکت‌ها نوسان داشت اما عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شد.

اما قیمت نبشی و ناودانی روز گذشته در اکثر شرکت‌ها کاهش 100 الی 200 تومانی را تجربه کرد درحالی که در برخی از مبادی فروش ثبات قیمت نیز مشاهده می‌شد. قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، گازی و... نیز مانند اکثر محصولات ثابت و بدون تغییر بود اما در چند شرکت نوسان کاهشی و افزایشی نیز ملاحظه شد.

قیمت روز تیرآهن عمدتا ثابت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی حدود 100 تومان کاهش قیمت داشت، در بخش شاخه‌فروشی نیز اگرچه نوسان جزئی 10 هزار تومانی در برخی شاخه‌های ذوب اهن اصفهان مشاهده شد اما عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت کلیه ورق‌ها از جمله ورق سیاه، گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو غالب بازار بدون تغییر قیمت عرضه شد.این روزها بازار اهن و فولاد رکودی‌ترین ایام خود را سپری می‌کند و اگر نوسانی هم مشاهده می‌شود به صورت پراکنده و بی‌هدف است. اگرچه روز گذشته شاهد معاملات جزئی در بورس کالا بودیم اما بازار آزاد همچنان راکد و بی‌رونق است.

تعیین عوارض صادراتی سنگین برای محصولات که سبب اعتراض فعالان این حوزه شد، بازار آهن را در حالت انتظار برای اصلاح این مصوبه فرو برد به طوری که در بخش عرضه و تقاضا تحرک خاصی مشاهده نشد.

اما چندی پس از اعتراض فولادسازان، وزارت صمت در صدد اصلاح این مصوبه برآمد به طوری که طی سه ابلاغیه به کاهش پلکانی عوارض برخی محصولات و حذف عوارض تعدادی از محصولات دیگر اقدام کرد.

براساس این قرارداد محموله‌های فروردین ماه مشمول پرداخت عوارض نخواهند شد و زمان اجرایی شدن این مصوبه از پایان فروردین ماه در نظر گرفته شده است. در این صورت محموله‌هایی که پیش از 30 فروردین قبض گمرک دریافت کرده باشند نیز از پرداخت عوارض معاف هستند.

یکی دیگر از مسائلی که در این جلسه مورد بحث و تأیید قرار گرفت حذف فاصله قیمتی 11 درصدی شمش و میلگرد است، شایان ذکر است پیش از این فاصله قیمت پایه میلگرد و قیمت کشف شده شمش 8 درصد بود.

همچنین در پی این جلسه، مقرر شد در صورت نبود متقاضی مصرف و عدم استقبال از محصولات عرضه شده در بورس کالا، این سازمان به کاهش قیمت محصولات اقدام خواهد کرد.طبق اظهار امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، عوارض صادراتی تعیین شده تا دو ماه اجرایی خواهد شد و سپس تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. براساس گفته وی اگر مبنای اخذ عوارض فروردین ماه باشد با کاهش نرخ بالایی مواجه خواهیم بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید:بررسی علت ثبات قیمت آهن

اما اگر مبنا دی ماه قرار بگیرد، ممکن است عوارض برخی محصولات ازجمله مس، به صفر برسد اما عواض برخی محصولات دیگر بدون تغییر خواهد بود، همچنین در صورت کاهش قیمت‌های جهانی و داخلی، مبنا قرار دادن دی ماه یا فروردین تفوات چندانی نخواهد داشت و در هر صورت عوارض صفر خواهد بود ولی در صورت عدم تغییر قیمت‌ها و باتوجه به تورم روزافزون در کشور، مبنای عوارض محصولات ماه فروردین در نظر گرفته می‌شود.با این اوصاف ممکن است کمی تحرک در بازار آهن مشاهد شود اما با توجه به تعطیلی‌های پیش رو احتمالا هفته آینده نیز نوسانات قابل توجهی در این بازار رخ ندهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)