افت کف قیمتی آهن آلات

افت کف قیمتی آهن آلات
افت کف قیمتی آهن آلات

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، بنا بر آمار موجود از بازار آهن روز چهارشنبه تقریبا تمامی محصولات در غالب مبادی فروش کاهش یافت. هفته جاری درحالی آغاز شد که ثبات نسبی در کلیه محصولات قابل مشاهده بود اما این هفته درحالی پایان یافت...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، بنا بر آمار موجود از بازار آهن روز چهارشنبه تقریبا تمامی محصولات در غالب مبادی فروش کاهش یافت. هفته جاری درحالی آغاز شد که ثبات نسبی در کلیه محصولات قابل مشاهده بود اما این هفته درحالی پایان یافت که به تأثیر از اخبار مذاکرات و بورس کالا قیمت اهن الات به طور روزانه کاهشی شد.

بازار ارز نیز پس از نوسانات سینوسی نرخ دلار در آغاز هفته و رفت و برگشت در کانال‌های قیمتی 29 و 30 هزار تومانی، با نزدیک شدن به پایان هفته در کانال 29 هزار تومانی متوقف شد و نوسانات جزئی را تجربه کرد. روز گذشته قیمت دلار تقریبا ثابت بود و در بازار آزاد به قیمت 29 هزار و 700 تومان تبادل شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

همانطور از که گزارشات روز گذشته برمی‌آید اکثر محصولات فولادی رشد منفی قیمت‌ها را تجربه کردند و همانطور که پیش‌بینی می‌شد کمبود تقاضا در بورس کالای روز گذشته به کاهش قیمت میلگرد منجر شد، به طوری که عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را با کاهش 50 الی 250 تومانی اعلام کردند.

قیمت روز میلگرد درحالی با کاهش متقاضی روبه‌رو شد که کف قیمت عرضه شده برای آن 14 هزار و 700 تومان بود و 15 هزار و 795 تومان نیز سقف قیمت عرضه برای این محصول ثبت شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما برخی مبادی فروش نیز حدود 100 الی 200 تومان قیمت‌ها را کاهش دادند. قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در کنار تثبیت قیمت‌ها در برخی مبادی فروش، کاهش 200 الی 400 تومانی این مقاطع نیز مشاهده شد.

قیمت روزانه تیرآهن نیز اگرچه در برخی مبادی فروش ثبات داشت اما قیمت تیراهن شاخه‌ای حدود 10 الی 30 هزار تومان کاهش داشت و در بخش کیلوفروشی نیز کاهش قیمت 50 تومانی مشاهده شد. همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه کاهش 200 تومانی داشت اما قیمت ورق سیاه تقریبا ثابت اعلام شد.

در کنار تأثیرات مثبتی که از اخبار مثبت مذاکرات وین در همه بازارها ازجمله بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود آنچه از تالار صنعتی به گوش می‌رسد بیانگر معاملات کم‌رمق مقاطع فولادی در بورس کالای روز گذشته بود.

به گزارش آهن پرایس، با توجه به اینکه 227 هزار تن مقاطع فولادی عرضه شده بود، 74 هزار و 716 تن از این میزان مورد تقاضا قرار گرفت. مقاطع طویل فولادی در روز گذشته کف قیمتی 13 هزار و 523 تومان را تجربه کرد، کف قیمتی تیرآهن نیز 13 هزار و 891 تومان ثبت شد. با اینکه میزان محصولات عرضه شده بالا بود و قیمت‌ها کاهش داشت اما تقاضای قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد و به نظر می‌رسد این میزان عرضه با هدف دریافت مجوز صادرات مازاد محصولات صورت گرفته است تا راهی برای به فروش رساندن مقاطع فولادی در اوضاع رکود متقاضی مصرف باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت آهن در انتظار توافقات

با توجه به شرایط فعلی که همچنان بازار مصرف دچار رکود است با آنچه در بورس کالا اتفاق می‌افتد موجب پایین‌تر آمدن کف قیمتی آهن الات می‌شود و همانطور که روز گذشته اشاره شد کاهش قیمت‌ها ممکن است به زیان تولیدکنندگان باشد.  اما تا زمانی که خریداران از تثبیت قیمت‌ها مطمئن نشوند ممکن است تمایل چندانی به خرید نشان نداده و همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها بمانند. 

روند رضایت‌بخش مذاکرات وین

همانطور که قابل مشاهده است سیگنال‌های حصول توافق در مذاکرات وین بیش از پیش به بازارها مخابره می‌شود. این درحالی است که هر دو طرف مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافقات تأکید داشته و تلاششان بر این است که تعهدات توافق سال 94 را احیا کنند.

در نشست روز گذشته درباره رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای گفت‌وگو صورت گرفت و اگرچه اخبار مختلفی در این زمینه منتشر می‌شود اما برآیند کلی از اوضاع مذاکرات مثبت است و روند رو به جلو دارد و به گفته مذاکره‌کنندگان نزدیک شدن به حصول توافقات امری ملموس و قابل مشاهده است.

تعطیلی واحدهای میانی صنعت فولاد

از آنجایی که عدم تعادل قیمت اهن اسفنجی در قیمت محصولات فولادی مؤثر است، گویا این روزها در شکل‌گیری شرایط فعلی بازار آهن و تا حدودی کمبود متقاضی نیز دخیل است. 

از طرفی دیگر همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید به دلیل قطعی برق در تابستان سالجاری فولادسازان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند و راهکار دولت نیز برای جبران تبعات این بحران، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا را در دستور کار قرار داد اگرچه این راهکار نیز نقاط ضعف و قوت قابل توجهی دارد.

امین مددی مدیر بازرگانی اندیشکده راهبردی معادن ایران در این زمینه اظهار کرد: ذوبی‌ها در زنجیره فولاد که در بخش میانی تولید فولاد قرار دارند با قطعی برق و کمبود انرژی بیشترین زیان را متحمل شدند. 

از همین رو نرخ آهن اسفنجی که مواد اولیه تولیدات فولاد است افزایش قابل توجهی داشته که به کاهش میزان تولید شرکت‌های ذوبی و القایی منجر شده است و بعضا شاهد تعطیلی برخی از این واحدها نیز هستیم و این درحالی است که دولت تمهیداتی برای جبران این خسارت‌ها نداشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)