اوضاع بازار آهن تا پایان 1400

اوضاع بازار آهن تا پایان 1400
اوضاع بازار آهن تا پایان 1400

آهن پرایس: پنجشنبه گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روزانه آهن آلات نسبتا ثابت بود اما همچنان کاهش قیمت جزئی در برخی مبادی فروش مشاهده می‌شد. بازار ارز نیز پس از اندکی عقبگرد مجددا کمی افزایش یافت و در کانال قیمتی 30 هزار تومان متوقف شد به طوری که هر دلار آمریکا...

آهن پرایس: پنجشنبه گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روزانه آهن آلات نسبتا ثابت بود اما همچنان کاهش قیمت جزئی در برخی مبادی فروش مشاهده می‌شد. بازار ارز نیز پس از اندکی عقبگرد مجددا کمی افزایش یافت و در کانال قیمتی 30 هزار تومان متوقف شد به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 30 هزار تومان به فروش رسید اما همچنان درحال نوسانات جزئی کاهشی و افزایشی است.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از ریزش قیمت اهن در پایان هفته گذشته و شکستن کف قیمتی محصولات به ویژه قیمت میلگرد و تیرآهن که به تأثیر از عوامل متعددی همچون بورس کالا و مذاکرات وین اتفاق افتاد، روز پنجشنبه آرامش نسبی در بازار آهن حاکم بود.

به طوری که غالب شرکت‌ها قیمت روز میلگرد را ثابت اعلام کردند اما در این میان کاهش 100 الی 200 تومانی نیز مشاهده می‌شد، در قیمت روزانه نبشی و ناودانی ایرانی نیز تغییر قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد و تقریبا تمامی شرکت‌ها قیمت‌ این محصولات را ثابت اعلام کردند.

 قیمت تیراهن نیز در بیشتر مبادی فروش ثابت بود، به عنوان مثال در بخش شاخه‌فروشی حدود 10 الی 30 هزار تومان مشاهده شد و در بخش کیلوفروشی نیز حدود 400 تومان کاهش قیمت داشت، البته برخی مبادی فروش نیز تغییر قیمت نداشتند. بیشتر شرکت‌ها نیز در قیمت پروفیل و انواع لوله تغییری ندادند و عمدتا ثابت اعلام شد اما در برخی شرکت‌ها کاهش 100 و 500 تومانی نیز مشاهده شد.

با توقف مذاکرات دور هشتم به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، گویا بازارهای مالی نیز از تغییرات قیمتی دست کشیده و چشم انتظار برگزاری ادامه مذاکرات هستند. اگرچه با دریافت سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین طی هفته گذشته روند قیمت‌ اهن الات نسبتا کاهشی بود.

 با وجود این بازار آهن همچنان با افت متقاضی روبه‌رو بود و معاملات چه در بورس کالا و چه در بازار آهن رونق چندانی نداشت از همین رو شاهد پدیده زیرفروشی در پایان هفته گذشته بودیم.

به گزارش آهن پرایس، برخلاف تحرک مختصری که اخیرا در بازار آهن ایجاد شده و با ریزش قیمت‌ها به ویژه کاهش قیمت مقاطع طویل روبه‌رو بودیم، اما همچنان مشکلات اصلی بازار آهن پابرجای است که از عمده‌ترین آنها می‌توان به کاهش ساخت‌وسازها، معاملات کم‌رونق بورس کالا، کمبود متقاضی مصرف اشاره کرد که همگی موجب شکستن قیمت‌ها در چند روز اخیر شده است.

با این اوصاف آنچه از شرایط فعلی برمی‌آید نوسانات شارپی در بازار داخلی دستکم تا پایان سالجاری رخ نخواهد داد و اگر نزول قیمت آهن ادامه‌دار نباشد، احتمالا با ثبات قیمت محصولات فولادی مواجه خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت کف قیمتی آهن آلات

همانطور که اشاره شد پس از توقف سه روزه مذاکرات، ادامه نشست‌ها روز دوشنبه هفته جاری از سرگرفته خواهد شد، علی باقی مذاکره‌کننده ارشد ایران روند نشست‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت مکاتبات نتیجه‌بخشی در زمینه لغو تحریم‌ها صورت گرفته است و در دور بعدی به طور جدی پیگیری خواهد شد.

با انتشار خبری مبنی بر صحبت روسیه با ایران برای کوتاه آمدن ایران از مواضع خود در مذاکرات، اولیانوف نماینده روسیه به این خبر واکنش نشان داده و اظهار کرد که آنچه در این میان مطرح است تعامل و گفت‌و‌گوی دوطرفه است که نتیجه آن تصمیمات اصلاح شده بر اساس صلاحدید کشورها است و اینگونه نیست که در پی متقاعد کردن باشیم.

در هر صورت همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم تا حصول نتایج قطعی مذاکرات خبرهای متفاوت و ضد و نقیضی در این زمینه منتشر خواهد شد که با اتکا به این خبرها نمی‌توان نظر قطعی داد و آینده مذاکرات را پیش‌بینی کرد.

با افزایش احتمال حذف ارز ترجیحی و انتشار اخبار آن در رسانه‌ها، واکنش‌های متعددی مشاهده شد که گویا برخی موافق و برخی مخالف این طرح بوده‌اند. به عقیده مخالفان این طرح، حذف ارز 4200 تومانی به تورم موجود در کشور و افزایش قیمت کالاهای اساسی بیش از پیش منجر خواهد شد و افزایش مبلغ یارانه ماهیانه نیز نه تنها کمک‌کننده نیست بلکه خود مزید برعلت است.

اما برخی معتقدند این ارز ترجیحی زمینه رانتخواری را فراهم کرده بود و به جیب دلالان واریز می‌شد و حذف آن به کاهش فساد مالی می‌انجامد. همچنین این گروه افزایش نظارت‌ها را موجب کنترل قیمت کالاها می‌دانند.

اما آنچه در این میان بدیهی و مبرهن است این مسأله است که اگر امر نظارت به درستی اجرا می‌شد از ایجاد رانتخواری و واریز ارز 4200 تومانی به جیب واسطه‌ها جلوگیری می‌شد در نتیجه به نظر نمی‌رسد در کنترل قیمت کالاها نیز نظارت درستی صورت بگیرد، از همین رو حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی جامعه امری منطقی به نظر نمی‌رسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 5 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)