افزایش هیجانی قیمت آهن و پروفیل

افزایش هیجانی قیمت آهن و پروفیل

روند صعودی قیمت آهن آلات به ویژه قیمت قوطی پروفیل روز گذشته شدت بیشتری گرفت و سایر بازارهای مالی مانند دلار، طلا و سکه نیز افزایش چشمگیری داشتند؛ جنگ بین حماس و اسرائیل محرکی برای رونق بازارهای داخلی به شمار می‌رود و تداوم یا توقف آن فعلا نامشخص است...

آهن پرایس: روز یکشنبه بازار آهن افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت روز آهن آلات همراه بود به طور کلی روز گذشته اوضاع بازار آهن آشفته بود و برخی از مبادی فروش چندین‌بار اعلام قیمت کردند.

بازار ارز نیز با نوسان شارپی همراه بود به طوری که قیمت دلار در مدت 2 روز حدود 2 هزار تومان افزایش یافت. روز شنبه که قیمت دلار در کانال 49 هزار تومان گزارش می‌شد دیروز کانال 52 هزار تومانی را هم رد کرد به طوری که در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد روی 52 هزار و 450 تومان بسته شد. اگر امروز نیز کانال 52 هزار تومانی قیمت دلار حفظ شود احتمالا کانال‌های بالاتر فعال خواهد شد.

بازار آهن ایران پس از طوفان الاقصی

همانطور که از آمار و گزارش‌ها مشهود است و در تحلیل روز گذشته نیز به آن اشاره شد، قیمت روز آهن در بازار داخلی پس از وقوع طوفان الاقصی در مسیر افزایشی قرار گرفت و دچار نوسانات هیجانی شد؛ در همین راستا قیمت میلگرد آجدار به طور میانگین بین 100 تا 500 تومان افزایش یافت و در برخی کارخانه‌ها افزایش 700 تومانی هم مشاهده شد. تعدادی از کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت میلگرد 14 اصفهان افزایش 550 تومانی داشت و در هر کیلو به 25.500 تومان رسید. قیمت میلگد امیر کبیر هم با افزایش 500 تومانی همراه بود و هر کیلو از آن 24 هزار تومان به فروش رسید. قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم افزایش 400 تومانی داشت و هر کیلو از آن 23 هزار و 900 تومان اعلام شد.

کف قیمت میلگرد روز گذشته با 200 تا 300 تومان افزایش همراه بود و در محدوده 23.500 تا 24 هزار تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد در نیمه اول مهرماه

روز

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

هفته  دوم

24.410

24.000

25.100

هفته اول

23.910

23.750

24.700

 

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش افزایشی بود به طوری که قیمت هر شاخه تیرآهن بین 10 تا 80 هزار تومان افزایش داشت اگرچه قیمت تیرآهن اهواز و کرمانشاه همچمام ثابت بود.

قیمت روز نبشی، قیمت سپری و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در غالب مبادی فروش با افزایش 100 تا 400 تومانی همراه بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق سیاه هم در چند کارخانه ثابت اعلام شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه با افزایش 100 تا 300 تومانی همراه بود؛ قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و سایر ورق‌های سرد هم به تبعیت از جو کلی بازار در اکثر کارخانه‌ها افزایش 600 تومانی داشتند.

قیمت روز پروفیل هم که طی یک ماه گذشته با روند افزایشی همراه بود روز گذشته شاهد تشدید افزایش قیمت در این بازار بودیم به طوری که قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش حتی افزایش 1500 تومانی داشتند.

خرید اهن و پروفیل

در همین راستا قیمت پروفیل پایا اصفهان با 1.500 تومان افزایش همراه بود و هر کیلو از این محصول 39 هزار تومان اعلام شد. قیمت پروفیل نیکان نیز 36.600 تومان برآورد شد که با افزایش 1.100 تومانی همراه بود.

به همین ترتیب قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌های درز دار و بدون درز هم به طور میانگین بین 500 تا هزار تومان افزایش داشتند.

همانطور که از آمار معاملات روز گذشته مشاهده می‌شود کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی افزایش قیمت داشتند و بیشترین افزایش هم به قیمت قوطی آهن اختصاص داشت که حدود 10 درصد اعلام شد؛ این در حالی است که قیمت پایه شمش برای عرضه امروز حدود 300 تومان کاهش دارد و قیمت آهن آلات در چند هفته گذشته روند نزولی داشتند.

با این حال با توجه به معامله صد درصدی آهن اسفنجی در بورس روز شنبه که در بحبوحه افزایش قیمت دلار و رونق بازار صادراتی تأیید هم شد، باید دید قیمت شمش بورس امروز با توجه به اوضاع فعلی بازار چه روندی طی خواهد کرد و بازارساز چگونه از تأثیر نوسانات هیجانی افزایشی فعلی در قیمت شمش، ممانعت خواهد کرد.

گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است امروز حدود 240 هزار تن شمش فولادی عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن 19 هزار و 136 تومان در نظر گرفته شده است.

همانطور که در تحلیل‌های روز گذشته نیز اشاره شد مجموعه مؤلفه‌های بنیادین آدرس افزایش قیمت آهن و پروفیل را در نیمه دوم سال می‌دادند که این اتفاق با تنش نظامی در منطقه، زودتر ایجاد شد؛ اگرچه نمی‌توان درباره پایان این واقعه نظر قطعی داد ولی احتمال می‌رود با توجه اینکه فلسطینی‌ها منابع تسلیحاتی کافی برای ادامه این جنگ ندارند و اسرئیل نیز تمایلی برای تداوم شرایط فوق امنیتی ندارد، احتمال می‌رود با میانجی‌گری نهادهای بین‌المللی به طور موقت آتش بس اعلام شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تأثیر طوفان الاقصی در بازار آهن ایران

در تکمیل تأثیر طوفان الاقصی در بازارهای مالی می‌توان گفت، این جنگ محرکی به شمار می‌رود که موجب نزدیک شدن نرخ دلار به ارزش ذاتی خود شد و بعید به نظر می‌رسد پس از این هم کاهش چشمگیری تجربه کند اما ممکن است اصلاح جزئی و رکود مجدد در پیش داشته باشیم.

علاوه‌براین بازار طلا و وسکه و دلار هم با رونق نسبی مواجه شدند و در بازار مسکن هم تا حدودی تقاضا و استعلام قیمت افزایش داشت؛ اما همانطور که اشاره شد پایان یا تداوم این جنگ نامشخص است و باید دید چه نتایجی در بر خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)