امید فولادی ها به کابینه جدید

امید فولادی ها به کابینه جدید
امید فولادی ها به کابینه جدید

آهن پرایس: رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: تعرفه ها به میزانی بالاست که اگر ایران برخی از محصولات فولادی را هم زیر قیمت جهانی به برخی کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه و افغانستان صادر نماید باز هم متضرر شده است. از این رو ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی کشور...

آهن پرایس: رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: تعرفه ها به میزانی بالاست که اگر ایران برخی از محصولات فولادی را هم زیر قیمت جهانی به برخی کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه و افغانستان صادر نماید باز هم متضرر شده است. از این رو ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی کشور من باب اصلاح تعرفه صادرات محصولات فولادی به کشورهای همسایه وارد رایزنی شود.

رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران اعلام کرد: در حال حاضر تنها امید ما به روی کار آمدن دولت جدید است که بتواند مشکلات کنونی عرضه در بورس را برطرف کند. سید احمد رضوی بیان کرد: دولت آیت الله رییسی به دنبال حذف رانت است و اگر به این هدف برسد؛ کشور می تواند در تولید و صادرات محصولات نهایی فولاد به سود خوبی برسد.  هم اکنون یکی از سیاست هایی که می تواند این مشکل عرضه و قیمت گذاری را بر طرف کند، تغییر در ساختار بورس کالاست. 

در حال حاضر برخی کشورها همچون چین و ترکیه بالغ بر 30 بورس کالایی دارند که در حالت رقابت با یکدیگر مشغول به کار هستند و قطعا اقدامی موثر در مسیر حذف انحصار است. هم اکنون بورس کالا حد فاصله قیمتی را بین مواد اولیه و محصول نهایی را 5 درصد در نظر گرفته و این تصمیمات به معنی آسیب به تولید و ارزش افزوده در زنجیره محصولات فولادی است.

 در حال حاضر مهندسی عرضه منجر به مهندسی قیمت در برخی محصولات در زنجیره ی فولادی می شودکه گروهی نیز از این رانت سود می برند. ایران نه تنها کمبود فولاد ندارد بلکه تولیدات مازاد نیز دارد. از این جهت سیاست ها باید در مسیر تعادل بخشی بازار با مکانیسم عرضه و تقاضا باشد تا در نتیجه قیمت محصولات نهایی نیز کاهش یابد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رانت در زنجیره فولاد

رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران  بیان داشت: طبق قانون حاشیه سود برای محصولاتی مثل میلگرد باید بالغ بر 20 درصد باشد. هم اکنون انحصار طلبی در عرضه برخی محصولات منجر به بروز مشکلاتی شده است؛ از جمله در عدد  و رقم دستکاری هایی رخ داده  و گاها شرکتی که قبلا 5 میلیون تن میزان تولید را در سامانه بهین یاب ثبت کرده بود در حال حاضر خواستار اصلاح این عدد شده و حتی نامه ای جهت تقاضا نیز بصورت مکتوب ارسال کرده است، در حالی که چنین اتفاقی در بازار و حتی برای سهامداران آن شرکت نیز نتیجه ای جز متضرر شدن نخواهد داشت. لذا به نظارت بیشتر و تفکرات هوشمندانه تری نیاز است. 

 اخیرا از آنجایی که تحریم ها افزایش یافته است؛ درآمد ارزی صادرات محصولات غیرنفتی از جمله فولاد و پتروشیمی نقش مهمی در تامین نیازهای کشور دارد. از این سو کارشناسان بر اهمیت توسعه صادرات تاکید دارند و باید صادرات بیشتر به محصولات پایانی زنجیره تخصیص داده شود. تا بدینوسیله ارزش افزوده بیشتری برای کشور حاصل گردد که از این طریق اهداف ایجاد شغل که در برنامه توسعه پیش بینی شده است محقق شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی
    علی1400/04/12 - 13:15 پاسخ

    سلام اگه به مردم کشورشون قیمت ارزون بدن مثلا میلگرد قیمتش باشه کیلویی ۸۰۰۰تومان میدونی مردم چقدر خرید میکنند، اما وقتی میلگرد کیلویی متوسط ۱۵۷۰۰ تومان باشد یا به فرض بیاد پایین تا ۱۳۰۰۰تومان کی قدرت خرید داره