تأثیر ارزش ریال بر بازار مسکن

تأثیر ارزش ریال بر بازار مسکن
تأثیر ارزش ریال بر بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، اگر سیکل‌ های گذشته را ملاک قرار می‌دادیم ، باید سال ۱۳۹۸ بازار مسکن شهر تهران به یک ثبات قیمتی می‌رسید که البته از تیر ماه تا آذر ماه قیمت‌ها یا پایین می‌آمد یا افزایش ناچیزی داشت. اما چند پارامتر خارج از بازار و چند پارامتر داخل بازار مسکن، این بخش...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، اگر سیکل‌ های گذشته را ملاک قرار می‌دادیم ، باید سال ۱۳۹۸ بازار مسکن شهر تهران به یک ثبات قیمتی می‌رسید که البته از تیر ماه تا آذر ماه قیمت‌ها یا پایین می‌آمد یا افزایش ناچیزی داشت. اما چند پارامتر خارج از بازار و چند پارامتر داخل بازار مسکن، این بخش را دچار تغییر مسیر کرد.

تغییر نرخ بنزین، افزایش نسبی نرخ ارز، اتفاقات سیاسی و اقتصادی از عوامل بیرونی بود. در داخل بازار مسکن نیز، دولت سقف تسهیلات را به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش داد. از طرف دیگر مصالح ساختمانی از جمله آهن‌آلات و میلگرد رشد داشتند. در نتیجه برخلاف پیش‌ بینی‌ها در آذر ماه با نقطه عطف جدیدی در بازار مسکن مواجه گردید اما عامل کنترل‌کننده که همان نبود ظرفیت در طرف تقاضا بود، افزایش نرخ‌ها را کنترل کرد؛ به طوری که از رشد حدود ۸ درصد ماهیانه به ۲ درصد رسید. 

کارشناسان بازار مسکن معتقدند که قدرت متقاضیان با رشد نرخ در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هنوز تطبیق نشده است، شواهد گویای آن است که شوک متغیر های داخلی و خارجی بر بازار مسکن از بین رفته و تا پایان سال ثبات نسبی بر این بازار حاکم خواهد بود. رکود معاملات املاک تهران در شهریور ماه طی سه دهه‌ی اخیر بی ‌سابقه بود و با توجه به تقاضای زیر پوست بازار، رکود قابل تداوم نبود و دیدیم که در آذر ماه تعداد معاملات تا بیش از سه برابر نسبت به شهریور ماه افزایش پیدا کرد. همین روند تا آخر سال نیز ادامه دارد و به نظر می رسد میانگین ۱۰ هزار معامله در تهران تا پایان سال جاری را خواهیم داشت.

با توجه به وضع عمومی اقتصاد کشور، پارامترهای داخل بازار مسکن در سرنوشت نرخ و تعداد معاملات، تعیین‌کننده نیستند و طبیعتا رفتار بازار در سال ۱۳۹۹ تابع بازارهای موازی است. نرخ ارز در برآورد مردم از ارزش املاک و نرخ فروش واحدها تاثیرگذار است. به عبارت دیگر ارزش ریال می‌تواند در تحولات بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)