توازن در زنجیره تولید فولاد بهم ریخت

توازن در زنجیره تولید فولاد بهم ریخت
توازن در زنجیره تولید فولاد بهم ریخت

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، دلواپسی ها حاکی از روش سرمایه گذاری در دوره اکتشافات معدنی و زنجیره فولاد می باشد. این وضعیت در شرایطی اطلاع رسانی می شود که بعضی از فعالان در این حوزه بر این عقیده هستند که طی دو سال اینده امکان دارد فولاد سازان به وارد کننده گندله و کنسانتره سنگ آهن تبدیل شوند. مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن در این باره گفت: طبق اهداف 1404 باید کشور ما بتواند تا سال 1404 میزان تولید سنگ اهن خود را به 160 میلیون

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، دلواپسی ها حاکی از روش سرمایه گذاری در دوره اکتشافات معدنی و زنجیره فولاد می باشد. این وضعیت در شرایطی اطلاع رسانی می شود که بعضی از فعالان در این حوزه بر این عقیده هستند که طی دو سال اینده امکان دارد فولاد سازان به وارد کننده گندله و کنسانتره سنگ آهن تبدیل شوند.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌ آهن در این باره گفت: طبق اهداف 1404 باید کشور ما بتواند تا سال 1404 میزان تولید سنگ اهن خود را به 160 میلیون تن رساند اما رسیدن به این مهم تقریبا بعید می باشد زیرا پروسه کشف سنگ آهن تا تولید محصول بسیار زمانبر می باشد. اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا امکان دارد کشور ما به یک وارد کننده سنگ آهن تبدیل شود؟

در پاسخ به این پرسش می توان گفت که بسیاری از کارشناسان در حوزه سنگ آهن موضوع مواد اولیه طی سال های آینده را بسیار مهم می دانند. چرا که در باره این موضوع بر این عقیده اند که طی سال های آینده تنها کشور هایی در بازار جهانی و عرصه تولیدات داخلی می توانند رشد و نمو پیدا کنند که در مسیر حکمرانی زنجیره سنگ‌آهن و فولاد یک توازن ساختاری و فکری داشته باشند؛ مساله ای که نشان دهنده ضعف سرمایه گذاری مناسب در بخش های معدنی کشور می باشد. چرا که معدن کاران کشور طی سال های گذشته بیشتر وقت خود را روی چرخه پایین دست مواد اولیه اعم از کنسانتره و گندله صرف کرده اند و از چرخه بالادست تولید که همان مسیر اکتشافات معادن به شیوه متوازن است غافل شده اند.

این در شرایطی است که سرمایه گذاری در بخش های معادن سنگ آهن و مسیر های اکتشافی ریسک بسیار بالایی دارد که از آن غافل شده اند. سجاد غرقی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به چرخه اکتشافی سنگ آهن و دستیابی به فولاد گفت: در حال حاضر برای تولید یک تن شمش فولاد مقداری حدود 6/2 تن سنگ آهن عیار 45 درصد نیاز داریم. از سویی دیگر روش های تولید مختلفی وجود دارد.

کشور هایی از قبیل ژاپن، ترکیه، آلمان و دیگر های عمده صنعتی که میزان مصرف اهن آن ها زیاد است و فولادی مرغوب و با کیفیت تولید می کنند، از آهن قراضه برای تولید فولادشان استفاده می کنند چرا که آهن قراضه در چرخه مصرف دوباره باز می گردد و قسمتی دیگر از مصرفشان از سنگ آهن پر عیار تامین می شود.

اما در مورد ایران روش دیگری وجود دارد. عمده تکنولوژی تولید فولاد در کشور ما مبتنی بر مواد اولیه سنگ آهن و بر مبناب مزیت ذخایر و منابع طبیعی است که در داخل کشور وجود دارد. در این مسیر برای تولید هر تن فولاد به حدودا ۸/ ۲ تن سنگ‌آهن نیاز داریم که در تولید کلوخه، دانه‌بندی، کنسانتره و گندله این نسبت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مجموعه آهن پرایس در مجتمع فروش آهن آلات تهران واقع شده است که با مراجعه به سایت مجموعه اهن پرایس می توانید آدرس بازار آهن تهران را در آن بیابید. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرامی مجموعه از قیمت روز آهن آلاتبا خبر شده و برای مشاوره در زمینه آهن آلات و یا خرید آهن با شماره گیری 54103-021 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)