ثبات موقتی یا تلاطم‌های انتخاباتی؟

ثبات موقتی یا تلاطم‌های انتخاباتی؟

بازار فولاد امروز شاهد نوسانات جزئی در قیمت برخی محصولات بود. در حالی که قیمت دلار به بالای 60 هزار تومان بازگشته است، چشم‌ها به سوی انتخابات ریاست جمهوری دوخته شده تا ببینند چه سرنوشتی در انتظار این بازار خواهد بود. کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد تاثیر انتخابات بر بازار فولاد دارند، اما اکثر آنها معتقدند که در بلندمدت، این بازار همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد...

آهن پرایس: بازار فولاد امروز شاهد نوسانات جزئی در قیمت برخی محصولات بود اما عمده مقاطع فولادی با ثبات قیمت همراه بودند این درحالی است که قیمت دلار تهران که در روزهای گذشته بین دو کانال 58 و 59 هزار تومان در نوسان بود در پایان روز گذشته مجدداً به بالای کانال 60 هزار تومان بازگشته است.

کارشناسان معتقدند که ثبات یا عدم ثبات قیمت دلار در کوتاه مدت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد، اما به طور کلی در بلندمدت همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد و انتخابات چندان تاثیری بر آن نخواهد داشت. باید این نکته را در نظر داشت که نوسانات نرخ دلار بر قیمت آهن آلات بی‌تأثیر نخواهد بود.

در همین راستا روز گذشته در بازار میلگرد، اکثر کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند، اما برخی دیگر افزایش 100 تا 200 تومانی را اعمال کردند. به عنوان نمونه قیمت میلگرد راد همدان با 160 تومان افزایش به 28.865 تومان رسید، قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان با 100 تومان افزایش 27.100 تومان اعلام شد.

در بازار تیرآهن، قیمت ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها 10 هزار تومان کاهش داشتند، اما سایر کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

در بازار ورق سیاه، فولادمبارکه در برخی ضخامت‌ها 300 تا 500 تومان کاهش قیمت داد، اما سایر کارخانه‌ها ثبات قیمت را حفظ کردند اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

در بازار پروفیل، برخی کارخانه‌ها 500 تا 800 تومان کاهش قیمت دادند، اما برخی دیگر قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند. قیمت انواع لوله از جمله قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان، لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود. در بازار نبشی و ناودانی، برخی کارخانه‌ها 200 تا 300 تومان افزایش قیمت دادند، اما برخی دیگر ثبات قیمت را حفظ کردند.

به نظر می‌رسد که بازار فولاد در حال حاضر در انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است و نوسانات جزئی فعلی ناشی از همین موضوع است. باید منتظر ماند و دید که آیا انتخابات ثباتی به بازار فولاد خواهد داد یا خیر.

نرخ پایه میلگرد بورسی بالاتر از قیمت بازار!

با وجود افزایش 1900 تومانی نرخ پایه میلگرد در سه هفته گذشته، بازهم شاهد عرضه این محصول با قیمتی بالاتر از نرخ متعارف در بورس کالا هستیم.

طبق دستورالعمل جدید، نرخ پایه عرضه میلگرد در بورس کالا باید با 16 درصد افزایش بر اساس میانگین موزون نرخ پایه عرضه شمش تعیین شود. این موضوع باعث شده تا نرخ پایه میلگرد برای روز چهارشنبه به 28100 تومان (با احتساب مالیات ارزش افزوده) برسد.

اما مشاهدات حاکی از آن است که میلگرد در حال حاضر با قیمتی بین 25800 تا 26800 تومان در بازار به فروش می‌رسد، این اختلاف قیمت 1300 تا 2300 تومانی باعث شده تا استقبال چندانی از عرضه‌های نقدی میلگرد در بورس کالا نشود.

کارشناسان معتقدند که این موضوع به ضرر بورس کالا و نوردکاران تمام خواهد شد؛ از یک سو، حجم معاملات میلگرد در بورس به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر، نوردکاران ترجیح می‌دهند محصولات خود را خارج از بورس و به صورت مستقیم به مشتریان عرضه کنند.

در همین راستا، برخی معتقدند که افزایش 5 درصدی فاصله نرخ شمش از میلگرد (از 11 به 16 درصد) که به درخواست نوردکاران انجام شده، نتیجه‌ای جز خالی شدن رینگ معاملات میلگرد در بورس کالا نداشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پشت پرده رکود بازار آهن

بازارگردان با افزایش این فاصله، عملاً اختیار تعیین نرخ پایه عرضه را به نوردکاران واگذار کرده، اما به نظر می‌رسد که این موضوع مورد استقبال نوردکاران قرار نگرفته و آنها ترجیح می‌دهند به رویه قبلی خود ادامه دهند.

هنوز مشخص نیست که چه تدبیری برای حل این مشکل اندیشیده خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد که اگر این روند ادامه یابد، بورس کالا سهم قابل توجهی از بازار میلگرد را از دست خواهد داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)