پشت پرده رکود بازار آهن

پشت پرده رکود بازار آهن

بازار آهن این روزها با رکود نسبی همراه است که عوامل متعددی را می‌توان در این وضعیت دخیل دانست، به عقیده کارشناسان عوامل متعددی از جمله کاهش تقاضا به دلیل تعطیلی پروژه‌های دولتی و محدودیت‌های صادراتی، کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی و نوردی و همچنین قطعی برق در فصل تابستان، باعث رکود در این بازار شده است...

آهن پرایس: فعالیت بازار آهن و فولاد در نخستین هفته تابستان در حالی شروع شد که روند نوسانات کاملا آرام و قیمت آهن آلات عمدتا ثابت اعلام می‌شد به طوری که علاوه‌بر بازار آزاد، بورس کالا نیز با رکود نسبی مواجه بود و معاملات رونق چندانی نداشت.

در همین راستا قیمت روز میلگرد آجدار تقریبا در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و در ند کارخانه هم با کاهش 100 تا 400 تومانی همراه بود. طبق برآوردها کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی از برخی مبادی فروش عمدتا حول ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان به گوش می‌رسد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد راد همدان 28.565 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان هم 27 هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در کلیه کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد و اما قیمت تیرآهن اصفهان امروز در هر شاخه بین 30 تا 120 هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها با ثبات در غالب مبادی فروش همراه بودند، همچنین قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله درزدار، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز عمدتا ثابت اعلام شدند. مضاف بر این قیمت نبشی، قیمت ناودانی و سپری نیز به تبعیت از فضای کلی بازار با ثبات نسبی همراه بودند.

قیمت ورق رنگی، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه نیز تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند و قیمت ورق سیاه نیز بدون تغییر قیمت عرضه شد البته ورق سیاه فولاد مبارکه بین 100 تا 200 تومان کاهش داشت.

بازار آهن و فولاد در رکود عمیق

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد بازار فولاد در حال حاضر در رکودی عمیق به سر می‌برد. عوامل متعددی را می‌توان برای این رکود برشمرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

  • کاهش تقاضا: به دلیل تعطیلی پروژه‌های دولتی و همچنین محدودیت‌های صادراتی، تقاضا برای مقاطع طویل فولادی به عنوان مصالح ساختمانی به شدت کاهش یافته است.
  • انباشت محصول در انبار کارخانه‌ها: با توجه به افت تقاضا، محصولات تولیدی در انبار کارخانه‌ها انباشته شده و این امر مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود.
  • کمبود نقدینگی: واحدهای تولیدی و نوردی با کمبود نقدینگی و سرمایه مواجه هستند و این امر توان آنها را برای خرید مواد اولیه و تولید محصول نهایی کاهش داده است.
  • محدودیت‌های صادراتی: قوانین سختگیرانه در روند صادرات فولاد، باعث شده تا بخش زیادی از محصولات در داخل کشور باقی بماند و به مصرف نرسد.

علاوه بر این موارد، قطعی برق در فصل تابستان نیز مزید بر علت شده و تولید را با مشکل مواجه کرده است برهمین اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا مردادماه وضعیت بازار فولاد به همین روال باقی بماند و اتفاق خاصی در این بخش رخ ندهد.

افت معاملات آهن اسفنجی

در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای روز گذشته، 301 هزار و 100 تن آهن اسفنجی عرضه شد که تنها 56 هزار و 200 تن از آن تقاضا داشت. در نهایت 44 هزار و 300 تن از این محصول با میانگین قیمت 12 هزار و 291 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

این به معنی آن است که فقط 14.7 درصد از آهن اسفنجی‌های عرضه شده به فروش رسیده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی اوضاع بازار آهن در ابتدای تابستان

با توجه به شرایط فعلی، به نظر می‌رسد تا زمانی که تقاضا در بازار داخل و خارجی افزایش نیابد و مشکلات مربوط به نقدینگی و صادرات حل نشود، بازار فولاد همچنان در رکود باقی خواهد ماند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)