آشفته بازارمسکن برای مستاجران

آشفته بازارمسکن برای مستاجران
آشفته بازارمسکن برای مستاجران

آهن پرایس: بخش مسکن یکی از ارکان مهم در اقتصاد کشور است و چنانچه برخی بازارهای موازی  رشد قیمت داشته باشد بلاشک بازار مسکن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت همانطور که با افزایش قیمت آهن آلات و میلگرد نرخ تمام شده ی...

آهن پرایس: بخش مسکن یکی از ارکان مهم در اقتصاد کشور است و چنانچه برخی بازارهای موازی  رشد قیمت داشته باشد بلاشک بازار مسکن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت همانطور که با افزایش قیمت آهن آلات و میلگرد نرخ تمام شده ی ساخت مسکن افزایش می یابد.

و در این میان خرید و فروش مسکن ارتباط مستقیمی با قدرت خریدار دارد و در شرایط کنونی با کاهش قدرت خرید مردم بازار مسکن به شدت رکودی است که چشم امید هموطنان ما بر مسکن ملی است که مانع از افزایش حبابی قیمت شود.

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی یک مصاحبه تلویزیونی اعلام داشت که بخش مسکن فرابخشی است و تصمیم گیری و عملکرد مثبت در این حوزه به عوامل متعددی وابسته است. 

با بررسی شاخص ها در دولت های مختلف مشخص است که ما در بخش مسکن از با شاخص مسکن در قانون اساسی کشور فاصله گرفته ایم.ایشان افزود : در حال حاضر یک سوم از جمعیت کشور ما اجاره نشین هستند و متاسفانه این تعداد روز به روز در حال افزایش است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت که ما در بخش مسکن در شرایط اضطراری قرار داریم و ضروریست که نهادهای تصمیم گیر در حوزه مسکن دلسوزانه عمل کنند متاسفانه از لحاظ عملکرد مدیریتی و اراده در انجام کارها عملکرد کند و ضعیف است.

هر چند که مسکن استیجاری بخش اجتناب ناپذیر اقتصاد کشور ماست دو نوع اجاره داری بخش خصوصی و اجتماعی موجود است که در هر دو بخش مستلزم این است که دولت به گونه ای عمل نماید که شرایط اجاره برای طبقه آسیب پذیر جامعه و هموطنانی که استطاعت مالی کمتری دارند نیز هموار گردد.

متاسفانه ما در حوزه اجاره داری حرفه ای هیچ قانون خاصی نداریم که به واسطه آن بتوان بازار مسکن را مهار کرد. حسینی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ی طرح جامع در کشور پر واضح است که بالغ بر 4 میلیون مسکن نیاز است تا در میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن تعادل ایجاد شود.همچنین چنانچه قصد داریم که بخشی از هموطنانی که مسکن ندارند صاحب خانه شوند ملزم هستیم که ارکان مختلف این ساختار هم سو باهم حرکت کنند. چرا که در حال حاضر در بخش اجاره داری فقط دولت می تواند در مسائل ودیعه مسکن به مردم کمک نماید. 

مجیدگودرزی کارشناس مسکن معتقد است: بر اساس آمار منتشره حدود 30 میلیون از ایرانیان که معادل 7 میلیون خانواده است در کشور مستاجر هستند که از این میزان حدود 42 درصد ساکنان پایتخت مستاجر هستند و در 10 سال گذشته این تعداد روز به روز در حال افزایش است چرا که سیاست گذاری های بخش مسکن به گونه ای بوده است که دهک کم در آمد جامعه، کارگران و مشاغلی که نسبتا کم در آمد هستند در تامین مسکن با بحران جدی مواجهند.

شوربختانه در دستگاه عریض و طویل قضایی ما هیچ جایی برای مستاجران وجود ندارد و اتفاقات ناخوشایند این حوزه بی شمار است و به همین ترتیب تعادل های اجتماعی بهم ریخته است. گویا روز به روز حرکت در جهت گره گشایی از مشکلات مستاجران نتیجه عکس داده است چرا که با کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت مسکن و از سوی دیگر وام های ودیعه مسکن روز به روز کار مستاجران را مشکل تر ساخت. 

و از همه بدتر که در بازار مسکن رها شدگی بی منطق و افسار گسیختگی قیمت داریم و به عبارتی دیگر اجاره نشینی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است. با توجه به اینکه مسکن این روزها تبدیل به یک بحران بزرگ شده است باید اظهار داشت که در اقتصاد ما بحث ارزش افزوده نیز پای لنگ اقتصاد را لنگ تر می نماید. شایان ذکر است که ما در بخش مسکن با مشکلات زیادی مواجه ایم هر چند که بخشی از آن ساماندهی شده باشد اما باز هم با ضعف مدیریتی روبروییم. خلاصه کلام اینکه در آشفته بازار مسکن شرایط بسی سخت بر مستاجران تحمیل می گردد و موجران آگاهانه یا ناآگاهانه از این آشفته بازار سود می برند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: شرایط دریافت زمین رایگان

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن  اظهار داشت: از آنجایی که قیمت مسکن بالاست قیمت اجاره نیز به آن وابسته است باید بدانیم که نگاه مهندسی به مسکن صحیح نیست چرا که نگاه به حوزه مسکن می بایست اقتصادی باشد مسکن یا ساختمان محصول نهایی است و زنجیره آن وسیع است که از مواد اولیه و ترکیبات و مصالح دارد و ریشه اصلی آن در اقتصاد کلان است. 

ما در حوزه مسکن کسری تولیدات داریم و میزان ساخت و ساز کافی نیست و در نهایت قیمت مسکن بالاتر خواهد رفت و تنها چاره افزایش میزان ساخت و ساز است. کلا آخر اینکه مسکن تبدیل شده است به ضربه گیر اقتصاد کشور ما و مشکلات این حوزه ریشه در اقتصاد کشور دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)