دریافت عوارض صادراتی زنجیره فولاد

دریافت عوارض صادراتی زنجیره فولاد
دریافت عوارض صادراتی زنجیره فولاد

آهن پرایس: سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت  با اینکه در روزهای پایانی دی ماه، طی نامه ای به علی اکبر شادمانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، قسمتی از محدودیت های اعمال شده بر صادرات مواد اولیه زنجیره فولاد در...

آهن پرایس: سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت  با اینکه در روزهای پایانی دی ماه، طی نامه ای به علی اکبر شادمانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، قسمتی از محدودیت های اعمال شده بر صادرات مواد اولیه زنجیره فولاد در سال 99 را لغو کرد و قرار بر این شد که همانند روال گذشته ، ضوابط صادرات این مواد معدنی بر اساس بخشنامه صادرشده در تاریخ 7 خرداد 98 از جانب رضا رحمانی، وزیر سابق صنعت، معدن، تجارت، به صدور مجوز از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت وابسته باشد اما براساس گفته های فعالان حوزه معدن، عوارض صادراتی وضع شده بر مواد اولیه زنجیره فولاد هنوز لغو نشده است.

بخشنامه مرتبط با وضع عوارض صادراتی 25 درصدی سنگ آهن نیز توسط جعفر سرقینی، معاون اسبق امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در تاریخ 27 شهریور 98، به گمرک ایران ابلاغ شد. صدور این بخشنامه نیز طبق اختیاری که در سال 97 دولت از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در رابطه با لزوم جلوگیری از صادرات مواد خام دریافت کرده بود، صورت گرفته بود. نکته قابل توجه این است که فعالان معدنی معتقدند مجوز دولت برای اعمال این عوارض صادراتی مرتبط با سال 97 بوده و در سال 98 نیز این مجوز فقط به مدت یک سال از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تمدید شده است.

بر این اساس فعالان حوزه معدن بر این باورند عوارضی که در سال 99 از صادرکنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد، از سوی دولت اخذ شده است غیرقانونی بوده و هم اکنون نیز که حدود یک ماه از بخشنامه وزارت صمت تحت عنوان کاهش محدودیت های صادراتی مواد اولیه زنجیره فولاد می گذرد، دولت می بایست دریافت این عوارض را متوقف کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نگاهی بر وضعیت تولید فولاد

در این رابطه مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران درباره علت و چگونگی دریافت عوارض صادراتی از مواد اولیه شامل سنگ آهن، گندله و کنسانتره، اظهار کرد: عوارضی که برای این محصولات در نظر گرفته شده است به علت محدودیت و ممنوعیت صدور کالا به صورت خام بوده است و هرچه به سمت کالای نهایی پیش برویم، این عوارض کاهش می یابد و در برخی کالاها نیز حذف می شود.

وی افزود: میزان عوارضی که از مواد اولیه دریافت می شود متغیر است و از آنجایی که گمرک به عنوان یک دستگاه اجراکننده است، هر نرخی که از سوی وزارت صمت اعلام شود، اجرایی می شود. البته لازم به ذکر است که نرخ عوارض ثابت یا به صورت فصلی معین نمی شود، بلکه تعیین نرخ عوارض برای کالاهای مختلف بستگی به شرایط کشور و همچنین وضعیت صادرات دارد و ممکن است گاها دچار تغییرات زیادی شود.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات، هر زمان که وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص دهد که نیاز به تغییر عوارض صادراتی است، این اختیار را دارد که آن را تغییر دهد و این عمل از سوی وزارت صمت برای جلوگیری از صدور کالای خام به سایر کشورها صورت می پذیرد. رئیس کل گمرک ایران در پایان تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولان وزارت صمت صورت می گیرد، تاکید اصلی بر صادرات کالاهای نهایی است که دارای ارزش افزوده بالایی می باشد اما در بحث واردات شرایط معکوس می باشد؛ بدین صورت که تصمیم بر واردات مواد اولیه برای تولید کالا است و گمرک نیز به عنوان دستگاه مجری به دنبال این است که کالاهایی که دارای اسناد مالکیت و کد رهگیری هستند در مدت کمتر از یک روز ترخیص شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)