رشد قیمت آهن با ناامیدی از برجام

رشد قیمت آهن با ناامیدی از برجام

از ابتدای هفته علاوه‌براینکه تقاضا و قیمت برخی محصولات به طور جزئی و محدود رشد داشته، موجب برخی تحرکات مثبت در بازارهای کالایی و مصالح ساختمانی نیز شده است. به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا که در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات برجام بود در حال ورود به بازار است.

آهن پرایس: روز گذشته در عمده مبادی فروش شاهد ثبات قیمت روز آهن آلات بودیم اما برخی کارخانه‌ها نرخ محصولات خود را افزایش دادند که چندان قابل ملاحظه و چشمگیر نبود.

در بازار ارز نیز نوسان افزایشی همچنان  ادامه داشت ودر پایان روز قیمت دلاردر بازار آزاد حدود 30 هزار و 780 تومان به فروش رسید. اخبار منفی ناشی از مذاکرات برجام در چند روز گذشته و ناامیدی از گشایش اقتصادی و سیاسی، باعث شد قیمت دلار رشد چشمگیری داشته باشد و به نظر می‌رسد تا پایان هفته نیز تداوم داشته باشد؛ با توجه به سیگنال‌های منفی که از اخبار برجامی ارسال می‌شود احتمال دارد دلار تا کانال 31 هزار تومانی افزایش بیابد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

روز گذشته اگرچه در بخشی از بازار افزایش 100 الی 200 تومانی قیمت روز میلگرد مشاهده شد اما بسیاری از شرکت‌ها همچنان ثبات داشتند و میلگرد آجدار در بازه قیمتی 14 هزار و 900 الی 15 هزار و 800 تومان اعلام می‌شد. میانگین قیمت میلگرد حدود 15 هزار و 385 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش 60 تومانی این محصول نسبت به اواسط هفته گذشته است. برای مثال قیمت میلگرد آجدار 14 ذوب آهن اصفهان هفته گذشته 15 هزار و 850 تومان بود و روز گذشته 15 هزار و 900 تومان معامله شد.

قیمت ورق آهن، ورق استیل و انواع ورق گرم روز گذشته با افزیش 100 الی 500 تومانی اعلام شد و تنها در نرخ ورق سیاه گیلان تغییری مشاهده نشد؛ قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی و همچنین قیمت نبشی نیز غالبا بدون تغییر اعلام قیمت شد اما کارخانه نستا افزایش 100 تومانی را روی محصولات خود اعمال کرد. قیمت قوطی آهن و لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و ... نیز به تبعیت از جو کلی بازار ثابت اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی افزایش 100 الی 200 تومانی داشت اما در بخش شاخه‌فروشی نوسانات متعددی مشاهده شد به طوری که شمار زیادی از کارخانه‌ها از 10 الی 200 هزار تومان افزایش قیمت داشتند، تیرآهن فایکو ثابت بود و تیرآهن کارخانه ماهان نیز با کاهش حدود 100 هزار تومانی اعلام قیمت شد. با وجود اینکه تقاضای چندانی برای این محصولات مشاهده نمی‌شود، برخی هنوز در صدد تحریک بازار تیرآهن هستند و کماکان چرخه تحریک مصنوعی بازار ادامه دارد به طوری که از تیراهن 14 آغاز و به تیرآهن 30 ختم می‌شود.

همانطور که از روند کلی بازار و میانگین قیمت آهن آلات برمی‌آید بازار حباب مثبتی برای تخلیه ندارد از همین رو نمی‌توان گفت قیمت‌ها همچنان کاهشی است و یا پتانسیل کاهش قیمت را دارد، از طرفی دیگر رونق و تحرکی هم در بازار آهن مشاهده نمی‌شود که بتوان افق روشن و مثبتی را برای آن متصور شد؛ اما آنچه با واقعیت بازار و اوضاع آن سنخیت دارد و همچنین با توجه نوسانات نرخ شمش داخلی و خارجی، ثبات قیمت در کلیه مبادی فروش درحال حاضر محتمل‌ترین گزینه است اگرچه نوسانات بازار ارز ممکن است تا حدودی موجب تحریک بازار و مبادی فروش شود.

از ابتدای سال تاکنون بازار آهن با ضعف شدید تقاضا مواجه بود که این امر در مقایسه با سال‌های گذشته عمق بیشتری داشت و بازار رکود گسترده‌ای را تجربه کرد. در ماه اردیبهشت و خرداد قیمت محصولات فولادی در بالاترین حد خود قرار داشت به طوری که در 10 سال اخیر چنین تورمی در بازار آهن و فولاد سابقه نداشته، به همین جهت برخی به دلیل ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها به پیش‌خرید محصولات فولادی برای 3 تا 5 ماه آینده اقدام کردند.

اما بر اثر برخی مؤلفه‌ها از جمله ریزش قیمت‌های جهانی، نرخ مقاطع فولادی با کاهش 25 درصدی همراه شد و در نتیجه کسانی که محصولات موردنیاز خود را در بالاترین قیمت پیش‌خرید کرده بودند متضرر شدند؛ زیرا میلگردی که دامنه قیمتی آن در کانال 15 هزار تومانی بود را با قیمت 19 هزار تومان تهیه کرده بودند.

اما در شرایط فعلی و با توجه به آنچه از قیمت هر کیلو آهن برمی‌آید بازار در کف قیمتی قرار دارد و نوسانات نامحسوس و اندکی را تجربه می‌کند، به همین جهت شاهد تلاش تولیدکنندگان بخش خصوصی برای افزایش حاشیه سودشان هستیم اما رکود در بازارهای جهانی، سیاست‌های تنظیم بازار و رکود عمیق در بازار داخلی مواردی است که از افزایش ناگهانی نرخ محصولات فولادی در شرایط فعلی ممانعت می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحریک بازار آهن برای خروج از فاز انتظار

به عقیده برخی با ضعیف شدن احتمال احیای برجام و نوسانات افزایشی بازار ارز از ابتدای هفته شاهد افزایش قیمت جزئی در بخشی از مبادی فروش بودیم که ممکن است با توجه به آنچه گفته شد روند افزایشی و اصلاح قیمت‌ها ادامه‌دار باشد؛ اما برخی دیگر معتقدند براساس پارامترهای اثرگذار بر بازار آهن و فولاد که آدرس ثبات قیمت‌ها را می‌دهد، به نظر نمی‌رسد بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد؛ با این حال نمی‌توان به طور قطعی روند بازار آهن را پیش‌بینی کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)