روزهای تاریک بازار آهن

روزهای تاریک بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی است که بازار آهن روزهای تاریکی را پشت سر می‌گذارد و معاملات چندانی روی محصولات فولادی صورت نمی‌گیرد به طوری که چه محصولات بورسی و چه محصولات بازار با ضعف تقاضا همراه هستند...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات روز گذشته در بخشی از مبادی فروش با افزایش نسبی همراه بود اما غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد با ثبات و کاهش قیمت همراه بودند؛ به این صورت که قیمت میلگرد روند کاهشی داشت اما قیمت روز تیرآهن و ورق سیاه افزایش داشتند.

بازار ارز روز گذشته با کمی اصلاح قیمت همراه بود به طوری که قیمت هر دلار بازار آزاد در پایان روز حدود 50 هزار و 250 تومان مبادله شد.

در همین راستا قیمت میلگرد آجدار در شماری از کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد اما کاهش 100 تا 300 تومانی هم در برخی مبادی فروش مشهود بود؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان با 100 تومان کاهش حدود 24.500 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور در هر شاخه 12 متری حدود 23.210 تومان به فروش رسید و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر بدون تغییر قیمت در هر کیلو حدود 23.500 تومان اعلام شد.

آخرین قیمت روز میلگرد آجدار

قیمت میلگرد فایکو

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

23.200

23.300

22.750

23.800

قیمت روز تیرآهن در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن و تیرآهن اهواز بین 20 تا 100 هزار تومان در هر شاخه افزایش داشتند.

قیمت قوطی پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل زد و انواع پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند، همچنین قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق سیاه نوسانات متعددی داشت به این صورت که قیمت ورق گرم در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه و کاویان با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بودند، قیمت انواع ورق سرد مانند ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی نیز ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم به تبعیت از فضای کلی بازار بدون تغییر و ثابت عرضه شدند.

کاهش تقاضای شمش در بورس کالا

گزاش‌ها از معالات بورس کالای دیروز حاکی است که 478 هزار و 600 تن محصول فولادی روی تابلو معاملات قرار گرفت که از این میزان حدود 176 هزار و 580 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که حدود 168 هزار و 595 تن تقاضا برای آن ثبت شد، قیمت هر کیلو شمش به طور میانگین حدود 18 هزار و 567 تومان برآورد شد.

همچنین حدود 40 تن آهن اسفنجی بریکت عرضه شد که 5 هزار و 500 تقاضا برای آن ثبت شد. برای ورق گرم HR نیز حدود 295 هزار و 20 تن تقاضا داشت.

طبق آمار معاملات ورق گرم مبارکه دیروز که با دلار 54 هزار تومانی انجام شده بود ابطال و عرضه مجدد آن به روز چهارشنبه موکول شد.

نرخ ورق گرم صادراتی CIS و چین طبق آخرین اعلام متال بولتن در هر تن حدود 582.5 دلار است، نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد هم حدود 50 هزار و 200 تومان است.

نکته حائز اهمیتی که در معاملات روز گذشته مشاهده شد ضعف معاملات شمش بود که این امر مؤید نبود نقدینگی و رکود سنگین در بازار است.

معاملات اعتباری سه ماهه قسمت تاریک معاملات دیروز بود؛ معامله با قیمت‌های بالا معیار و ملاکی برای تعیین و محاسبه قیمت پایه سایر محصولات فولادی است که چندان مطلوب و منطقی به نظر نمی‌رسد؛ نمونه این امر هم معاملات ورق گرم بود که ابطال شد.

امروز نیز حدود 82 هزار و 500 تن محصول فولادی عرضه می‌شود از این میزان 20 هزار و 500 تن ورق گالوانیزه، 2 هزار تن ورق قلع اندود و 60 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود. قیمت هر کیلو آهن اسفنجی 12 هزار و 930 تومان در نظر گرفته شده است.

در پایان در بررسی اوضاع فعلی ایجاد شده در بازار می‌توان به محدودیت پرداخت اعتبارات توسط بانک‌ها اشاره کرد که در کاهش نقدینگی بیشتر در بازار آهن و فولاد  به ویژه در بازار میلگرد نمایان شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ادامه گرانی قیمت آهن تا آخر سال

اما بازار تیرآهن کمتر درگیر پرداخت‌های اعتباری و کاهش نقدینگی است از همین رو فاصله این محصول با کف قیمت روز میلگرد افزایش یافته است. از طرفی دیگر کاهش موجودی تیرآهن در شرکت و تمرکز بر شرمت محموله‌های صادراتی و مدیریت عرضه و تقاضای تیرآهن در بازار به این فاصله قیمتی با میلگرد منجر شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)