روزهای دشوار آهن فروشان

روزهای دشوار آهن فروشان

بازار آهن و قیمت آهن‌آلات تحت تأثیر وضعیت نامساعد بازار مسکن، نقدینگی کم و رکود تورمی در بازار قرار دارد که وضعیت دشوار آهن فروشان را در چند ماه اخیر به دنبال داشته است...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد که روزهای دشواری را سپری می‌کند نخستین روز هفته را با ثبات قیمت روز آهن در غالب زیرمجموعه‌های بازار داخلی آغاز کرد و نوسانات کاهشی جزئی هم در برخی حوزه‌ها قابل مشاهده بود.

قیمت دلار هم روند ثابتی داشت و نوسان چندانی تجربه نکرد به این صورت که هر دلار پایان روز گذشته در بازار آزاد 49 هزار و 500 تومان به فروش رسید.

نگاهی به اوضاع بازار آهن ایران

طبق آمار موجود از بازار آهن قیمت میلگرد روز در غالب کارخانه‌ها با ثبات نسبی همراه بود و کاهش جسته و گریخته 50 تا 200 تومانی هم در برخی مبادی مشهود بود به طوری که کف قیمت میلگرد در محدوده 23.300 تا 23.700 تومان گزارش شد.

قیمت میلگرد امیرکبیر خزر با کاهش 300 تومانی در هر کیلو 23 هزار و 650 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد فولاد زاگرس 100 تومان کاهش داشت و حدود 23 هزار و 700 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد 16 آناهیتا هم با 400 تومان کاهش در هر کیلو 24 هزار و 700 تومان گزارش شد.

قیمت روز تیرآهن در بیشتر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت هر شاخه تیرآهن ذوب آهن، فولاد یزد و فایکو در در برخی سایزها کاهش 20 تا 40 هزار تومانی داشتند.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت ورق آهن مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها با کاهش 100 تا 200 تومانی همراه بودند. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل سبک و سایر پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند ولی برخی ضخامت‌های پروفیل نیکان کاهش قیمت 200 تومانی داشتند به طوری که هر کیلو پروفیل نیکان ضخامت 2 میلمتر 36 هزار و 200 تومان اعلام شد و قیمت پروفیل اصفهان هم 37 هزار تومان اعلام شد که با کاهش 200 تومانی همراه بود.

قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری هم در غالب مبادی فروش با با ثبات نسبی همراه بودند ولی برخی کارخانه‌ها بین 100 تا 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

فارغ از اوضاع آشفته بازار آهن و قیمت آهن آلات، به تأثیر از آشفتگی بازار مسکن و کمبود نقدینگی در بازار، فعالان بازار به دلیل اینکه بخشی از نقدینگی‌شان به نوعی در بازار مسکن محبوس شده، روزهای دشواری را پشت سر می‌گذارند.

در زمینه عرضه‌های بور کالای روز شنبه نیز باید گفت از 100 هزار تن شمش بلوم عرضه شده حدود 80 درصد آن معامله شد که قیمت هر کیلو از آن 20 هزار و 240 تومان برآورد شد؛ همچنین 107 هزار تن نیز آهن اسفنجی عرضه شد که حدود 182 هزار و 500 تن تقاضا برای آن ثبت شد، قیمت هر کیلو آهن اسفنجی 12 هزار و 262 تومان برآورد شد.

میلگرد آلیاژی هزار و 950 تن و میلگرد کلاف نیز 400 تن عرضه شد که از این میزان به ترتیب هزار و 750 تن و 115 تن معامله شدند. به طور کلی می‌توان استقبال چشمگیری از محصولات عرضه شده صورت نگرفت.

امروز نیز حدود 120 هزار تن هزار آهن اسنفجی بریکت عرضه می‌شود که هر کیلو از آن 12 هزار و 98 تومان قیمت گذاری شده است.

در ادامه اخبار ضد و نقیض خروج فولاد و سیمان از بورس کالا مجید عشقی رئیس سازمان بورس این موضوع را منتفی دانست و اظهار کرد: خروج فولاد از بورس کالا به نابسامانی و آشفتگی بازار منجر می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اگرچه انتقاداتی به عملکرد بورس و فرایندها دارند اما دستور داه شده که این مشکلات بررسی و اصلاح شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)