ریزش فرسایشی قیمت آهن آلات

ریزش فرسایشی قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات در بازار آهن و فولاد در نخستین هفته آبان ماه دچار نوعی واگرایی منفی بود و برخلاف پارمترهای موجود و افزایش قیمت دلار، روند نزولی داشت که این امر به گریز تقاضا از بازار و زیان فولادی‌های منجر شده است...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در پایان هفته گذشته کماکان با کاهش نسبی در برخی مبادی فروش همراه بود و در غالب زیرمجموعه‌های بازار نیز شاهد ثبات قیمت مقاطع فولادی بودیم.

 در واقع می‌توان گفت بازار آهن به نوعی دچار واگرایی منفی است و درحالی سیر نزولی دارد که قیمت دلار رو به افزایش است.

به عبارتی روز پنجشنبه شاهد تشدید روند خلاف جهت قیمت دلار و بازار آهن بودیم، به این صورت که قیمت دلار که روز پنجشنبه در نیمه‌های کانال 51 هزار تومانی قرار داشت در پایان روز حدود 51 هزار و 600 تومان اعلام شد.

می‌توانید خلاصه اخبار آهن و فولاد امروز را در پادکست زیر گوش کنید:

تحلیلی بر اوضاع بازار آهن ایران

روز پنجشنبه اکثر کارخانه‌ها قیمت روز میلگرد را بدون تغییر عرضه کردند و تنها چند کارخانه قیمت محصولات خود را کاهش دادند. همانطور که پیش بینی می‌شد کف قیمت میلگرد در کانال 22 هزار تومان قرار دارد و طی یک ماه اخیر 5 درصد کاهش داشته است.

 

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

قیمت میلگرد ابرکوه

23.560

22.850

23.000

22.900

قیمت تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش 40 تا 70 هزار تومانی هم در برخی مبادی فروش از جمله در قیمت تیر ذوبی مشهود بود. قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق سیاه نیز در غالب مبادی فروش روند ثابتی داشت اما شاهد افزایش قیمت ورق آهن در برخی ضخامت‌ها بودیم، به همین ترتیب قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و انواع ورق‌های سرد نیز اکثرا ثابت اعلام شدند.

همچنین قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل زد، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها نیز با ثبات نسبی همراه بودند؛ قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌ها هم ثابت اعلام شدند.

برآوردها از آمار معاملات آهن آلات در هفته گذشته حاکی از رکود شدید بازار آهن و فولاد در چند هفته اخیر است که رکود بازار مسکن یکی از عوامل تشدیدکننده این وضعیت است.

مضاف بر این به نظر می‌رسد تا زمانی که معاملات بورس کالا ضعیف گزارش می‌شود و قیمت‌ پایه محصولات عرضه شده نیز رو به کاهش است، تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی نیز از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها، به طور جدی به بازار ورود نخواهد کرد.

از سوی دیگر باید منتظر خروجی جلسه کمیته سه گانه بازار سیمان و فولاد و تأثیر آن بر اوضاع بازار آهن باشیم. برخی بر این عقیده‌اند در حال حاضر مهمترین عاملی که وضعیت بازار را تعیین می‌کند تصمیمات بازارساز است.

تا زمانی که این کمیته سه گانه تصمیمات خود را درباره شیوه مدیریت بازار فولاد و سیمان به طور واضح اعلام نکند، تقاضای مؤثری وارد این دو بازار نخواهد شد. از همین رو به نظر می‌رسد تا مشخص شدن ساز و کار این دو بازار، فضای کلی حاکم بر آن صبر و نظاره تا زمان شفاف‌سازی خواهد بود.

از سوی دیگر قیمت‌های جهانی هم روند کاهشی دارد که در وضعیت فعلی بازار آهن داخلی نقشی تعیین کننده دارد؛ به طور کلی می‌توان گفت بازار آهن در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد و تداوم روند نزولی قیمت روز آهن برخلاف تورم موجود و قیمت دلار زیان فولادی‌های را رقم زده است.

البته برخی کارشناسان کاهش بیش از حد منطقی و معقول آهن آلات را در مثبت تلقی نمی‌کنند و معتقدند با این وضعیت فنر قیمت‌ها فشرده‌تر شده و جهش قیمتی شدیدی ممکن است رقم بزند. با این حال به نظر می‌رسد در هفته جاری بازار آهن به کف قیمت تعادلی برسد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 94 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که طبق اعلام بورس کالا محدودیت‌ خرید برای هر کد معاملاتی اعمال شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن آلات بدون مشتری ماند

همچنین حدود 98 هزار تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت آن در هر کیلو 20 هزار و 622 تومان درنظر گرفته شده است. 5 هزار و 654 تن نیز میلگرد ساده عرضه می‌شود. قیمت میلگرد ساده صنعتی نیز در هر کیلو 29 هزار و 437 تومان در نظر گرفته شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)