سیاست‌ های کنترلی بر بازار فولاد

سیاست‌ های کنترلی بر بازار فولاد
سیاست‌ های کنترلی بر بازار فولاد

در بازار داخلی ایران سیاست‌ های کنترلی بیش از پیش بر تعاملات اقتصادی بازار فولاد حاکم است البته با وجود این همه تدابیر سیاسی جسته گریخته در برخی کالا ها هم چون تیرآهن و میلگرد بازار هم چنان تحت تاثیر عرضه کم و یا عدم تقاضای واقعی...

در بازار داخلی ایران سیاست‌ های کنترلی بیش از پیش بر تعاملات اقتصادی بازار فولاد حاکم است البته با وجود این همه تدابیر سیاسی جسته گریخته در برخی کالا ها هم چون تیرآهن و میلگرد بازار هم چنان تحت تاثیر عرضه کم و یا عدم تقاضای واقعی در آستانه ی بی نظمی و تشویش قرار گرفته است.
طبق اذعان کارشناسان آهن پرایس، بازار فولاد از نیمه دوم شهریور ماه در شرایط نسبتا آرامی به سر می ‌برد و سیاست ‌های کنترلی از قبیل وضع عوارض بر روی مواد خام صنعت فولاد، کنترل نرخ ارز و همچنین محدودیت در صادرات محصولات فولادی  که قرار است از ماه آینده در این بازار اجرایی شود می تواند بازار را به ورطه ی هلاکت نزدیک تر کند و به تداوم رکود در آن دامن بزند.
بر اساس تحقیقات آماری معاملات مسکن هم به این رکود دامن می زند. در گزارش اخیر بانک مرکزی، افت 73 درصدی آمار معاملات مسکن خبر نا امیدکننده ای‌ برای بازار فولاد است که همین امر خروج از رکود را  کاری دشوارتر کرده است.
به گزارش آهن پرایس، یکی از سیاست‌ های کنترلی، وضع عوارض بر روی مواد خام معدنی است. پس از وضع عوارض 25 درصدی برای صادرات مواد خامی چون سنگ آهن بوده است تا شاید به این ترتیب از هدر رفت منابع ملی کشور جلوگیری شود.
 بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، بازار جهانی نیز گرفتار روند رکود شده است، که با وضع سیاست های  اعمالی دولت ها  با افزایش تقاضا برای سنگ آهن و ذغال سنگ مواجه گشته ایم. این افزایش تقاضا می تواند میل به افزایش  بهای تمام شده محصولات فولادی نیز افزایش دهد و سبب بهبود قیمت جهانی فولاد نیز گردد. البته از محرک های دیگر افزایش قیمت جهانی فولاد نیز می توان به فصل سرما اشاره داشت که باعث کاهش تولید نیز می گردد، کاهش تولید به مراتب سبب کاهش عرضه در آینده ی نزدیک خواهدشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)