صنعت فولاد، صنعتی اشتغال زا برای کشور

صنعت فولاد، صنعتی اشتغال زا برای کشور
صنعت فولاد، صنعتی اشتغال زا برای کشور

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، صنعت فولاد شامل صنایع بالادستی و پایین دستی می باشد. از صنایع بالا دست این صنعت مادر می توان استخراج و بهره‌برداری معادن و تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی اشاره نمود. صنایع پایین دست نیز شامل بخش‌هایی مانند آهن‌آلات ساختمانی، لوله و پروفیل، خودروسازی، انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی و... است که هر کدام به نوبه خود می تواند زمینه ساز اشتغال در کشور باشد. میزان اشتغال زایی

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، صنعت فولاد شامل صنایع بالادستی و پایین دستی می باشد. از صنایع بالا دست این صنعت مادر می توان استخراج و بهره‌برداری معادن و تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی اشاره نمود. صنایع پایین دست نیز شامل بخش‌هایی مانند آهن‌آلات ساختمانی، لوله و پروفیل، خودروسازی، انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی و... است که هر کدام به نوبه خود می تواند زمینه ساز اشتغال در کشور باشد. میزان اشتغال زایی صنایع پایین دستی از صنایع بالا دستی بیشتر است.
قدرت اشتغالزایی در صنعت فولاد

 صنعت فولاد، صنعتی مادر است که به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد شغل نقش بسیار زیادی دارد. منظور از تاثیر مستقیم، مشاغلی هستند که در کارخانه های فولاد ایجاد می شود و منظور از مشاغل غیر مستقیم، آن دسته از مشاغلی است که برای تامین مواد اولیه کارخانه و تسهیل خرید و فروش محصولات کارخانه و... ایجاد می شوند.

مسعود محمد، کارشناسان صنعت فولاد درباره ظرفیت اشتغالزایی صنعت فولاد، اظهار داشت: در صنعت فولاد برای اشتغال زایی استاندارد خاصی  وجود دارد. به این صورت که به ازای هر هزار تن تولید فولاد در کارخانه، بای یک نفر ایجاد شغل می شود. بدین معنی که یک واحد تولیدی که 500 هزار تن تولیدات دارد، برای 500 نفر  ایجاد شغل می کند.

اگر چه در برخی از واحد های تولیدی کشور که دارای ظرفیت تولید بالایی هستند نیز استثناء وجود دارد و بیش از حد استاندارد ایجاد شغل می کنند. هرچند این میزان اشتغال زایی برای واحد های فولادی مطلوب نمی باشد چرا که منجر به هزینه های اضافی برای آن واحد تولید کننده می شود. به همین دلیل واحد هایی که قصد دارند هزینه هایشان از نظر اقتصادی بصرفه باشد، باید از بکار گیری نیروی اضافی خود داری کنند.

 مسعود محمد در ادامه با اشاره به میزان اشتغال زایی غیر مستقیم  در واحد های فولادی، عنوان کرد: در هر واحد فولادی به ازای هر نفر که به طور مستقیم اشتغال زایی می شود، برای 15 نفر اشتغال زایی غیر مستقیم صورت می گیرد.

محمد در ادامه با اشاره به میزان اشتغالزایی غیرمستقیم در واحدهای فولادی، عنوان کرد: در واحدهای فولادی به ازای هر نفر که به‌طور مستقیم اشتغالزایی می‌شود برای ۱۵ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم داریم. بعضی از شرکت ‌های تامین‌کننده و بعضی از شرکت های خدماتی و همچنین برخی شرکت‌ها نیز که خریدار محصول هستند مشاغل غیرمستقیم واحدهای فولادی به شمار می‌روند. از این‌رو، به‌طور میانگین یک کارخانه فولاد ۱۵ برابر کارکنان خود قدرت اشتغالزایی غیرمستقیم دارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)