عدم نقدینگی چالش بزرگ کارخانه ها در بازار اهن

عدم نقدینگی چالش بزرگ کارخانه ها در بازار اهن
عدم نقدینگی چالش بزرگ کارخانه ها در بازار اهن

در آخرین هفته فروردین چه گذشت؟ افزایش قیمت میلگرد از 7 فروردین ماه سال جدید آغاز شد. این روند صعودی تا سه شنبه هفته گذشته ادامه داشت.نرخ میلگرد سایز 8 تا 12 در روز شنبه بطور میانگین 26087 ریال بوده که این قیمت در روز سه شنبه به 27896 ریال رسید. اما در پی اعلام سیاست ارزی از سوی دولت، در روز چهارشنبه شاهد کاهش قیمت به 27755 ریال بودیم. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، با توجه به این شرایط

در آخرین هفته فروردین چه گذشت؟

افزایش قیمت میلگرد از 7 فروردین ماه سال جدید آغاز شد. این روند صعودی تا سه شنبه هفته گذشته ادامه داشت.نرخ میلگرد سایز 8 تا 12 در روز شنبه بطور میانگین 26087 ریال بوده که این قیمت در روز سه شنبه به 27896 ریال رسید. اما در پی اعلام سیاست ارزی از سوی دولت، در روز چهارشنبه شاهد کاهش قیمت به 27755 ریال بودیم.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، با توجه به این شرایط شاهد روند معکوس بازار تیرآهن ها بوده ایم. تیراهن ذوب آهن اصفهان سایز 14 تا 18 در روز شنبه 30000 ریال هر کیلو در اصفهان بود اما قیمت این محصول در روز سه شنبه 30550 ریال و چهارشنبه 30833 ریال گزارش شد. طی این روزها میزان تقاضا برای خرید آهن الات از جمله تیرآهن و میلگرد بسیار کاهش یافته بود و اکثرا در تلاش برای فروش محصولاتشان بودند. در پی کاهش تقاضا نرخ ها حدود 500 تا 800 ریال کاهش یافت. با توجه به این موضوع که موجودی انبار های بنکداران طی سال اول با میلگردهای 25000 تا 26000 ریالی پر شده بود، احتمال کاهش قیمت میلگرد تا سقف این قیمت ها وجود دارد اما کاهش بیشتر قیمت ها به نرخ شمش وابسته می باشد.  قیمت شمش، از نرخ اهن اسفنجی و قراضه تبعیت دارد. در روز چهارشنبه قیمت قراضه کاهش یافت اما نرخ آهن اسفنجی ثابت ماند و در بورس 5 هزار تن اسفنجی سیرجان ایرانیان با قیمت 12385 معامله گردید.

در روز های پایانی هفته سوم فروردین ماه شاهد ررابطه قیمت شمش و مقاطع بودیم اما در بازار میلگرد ها اکثرا فروشنده بودند و قیمت ها با مقاومت کارخانه ها کاهش نیافت.

خبر های بازار اهن حاکی از وجود میلگرد 25000 ریالی در انبار ها می باشد. وجود این محموله ها در انبار ها به بازار اجازه نمی دهد تا از سردر گمی در اید و به آرامش دست یابد. بنکداران همه در تعقیب فروش ها هستند و خرید را جایگزین کالاهای خارج شده از انبارهایشان می دانند، در نتیجه میل به خرید کاهش می یابد. از طرفی نرخ آهن اسفنجی دچار نوسان زیادی نشده و کاهش قیمت آن حدود 300 ریال بوده است. در حال حاضر جذابیت صادرات آهن اسفنجی حتی با قیمت 42000 ریال نیز وجود دارد در نتیجه با توجه به کمبود موجودی گندله، کاهش قیمت شمش محدود بوده اما میزان تقاضا حرف دیگری می زند.

طی سال گذشته صادرات میلگرد با قیمت 480 دلار تا 520 دلار فوب با دلار 4800 تومان تا 5500 تومان صورت گرفت، در صورتیکه میانگین قیمت صادراتی میلگرد امسال 500 دلار فوب هر تن در نظر گیریم حداکثر 23000 ریال دست تولید کننده را خواهد گرفت. در این صورت صادرات میلگرد مقاطع دیگر متوقف شده و میزان رقابت در بازارهای داخلی افزایش می یابد.  اگر فولاد خوزستان شمش را به قیمت 21000 ریال برگرداند قیمت تمام شده میلگرد با احتساب مالیات ارزش افزوده حدود 24500 ریال خواهد بود در این شرایط بازار در برابر نرخ ها مقاومت کرده نتیجه آن کاهش تولید و رکود خواهدبود. با توجه به این وضعیت دو ماه آتی در واقع ماه های تعیین کننده سرنوشت تولید کنندگان مقاطع خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)