عرضه‌ مهندسی شده در بورس کالا

عرضه‌ مهندسی شده در بورس کالا

تداوم ریزش قیمت روزانه آهن آلات در حالی ادامه دارد که بورس کالا نیز با این روند همسو شده است. با نزدیک شدن به پایان هفته از تب‌وتاب بازار کاسته شد و در کنار روند کاهشی ثبات در برخی مبادی فروش مشاهده شد. این نوسانات در حالی است که پارامترهای اثر گذار بر بازار آهن هر کدام ساز خود را می‌زنند و با هم همسو نیستند.

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد کاهش تدریجی قیمت روز آهن‌آلات هستیم به طوری که روز گذشته تقریبا کلیه محصولات فولادی با کاهش 100 الی 300 تومانی همراه بودند و در برخی موارد قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

بازار ارز که تحت تأثیر اخبار سیاسی مدام در نوسان است، روز گذشته نیز قیمت دلار در همان کانال 31 هزار تومانی در رفت و برگشت بود اما در نهایت در بازار آزاد هر دلار آمریکا به قیمت 31 هزار و 500 تومان مبادله شد.

پس از قرار گرفتن بازار در مسیر نزولی، روز گذشته قیمت روز میلگرد از 100 الی 300 تومان کاهش داشت، به طوری که میانگین نرخ میلگرد اجدار حدود 17 هزار و 425 تومان برآورد شد که در مقایسه با روز دوشنبه کاهش 160 تومانی داشته است.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی با کاهش 100 الی 200 تومانی اعلام شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز کاهش 20 الی 40 هزار تومان در اغلب شاخه‌های پرفروش مشهود بود. همچنین قیمت نبشی و ناودانی هم در برخی مبادی فروش کاهشی بود اما عمده شرکت‌ها نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

انواع ورق‌ها نیز روز گذشته با ریزش قیمت‌ همراه بودند، به طوری که قیمت ورق استیل، ورق سیاه و... حدود 100 الی 200 تومان کاهش داشتند و قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و قیمت ورق روغنی هم با کاهش 100 تومانی اعلام قیمت شدند.

قیمت پروفیل‌ها و نرخ انواع لوله‌های داربستی، گازی ، مانیسمان و ... نیز مانند سایر محصولات فولادی روندی نزولی داشتند به طوری که اکثریت شرکت‌ها حدود 200 الی 300 تومان کاهش قیمت داشتند.

همچنین گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی از این است که از 202 هزار و 60 تن محصول فولادی تنها 189 هزار و 930 تن به تابلو معاملات را یافت و از 76 هزار و 520 تن شمش بلوم عرضه شده در بورس، کل عرضه‌ها معامله شد.

 نرخ میانگین شمش فولادی روز گذشته حدود 13 هزار و 953 تومان بود که بیانگر افزایش 5/9درصدی این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته بود. ثبت تقاضای 285 هزار تنی برای شمش در بورس کالا، موجب افزایش 9 درصدی نرخ کشف شده آن نسبت به نرخ پایه شد. اگرچه کاهش نرخ جهانی این محصول همچنان مطرح است و در حال حاضر در بازارهای داخلی با نرخ قراضه برابری می‌کند.

امروز نیز حدود 95 هزار تن از مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و... است. گفتنی است پایه قیمت میلگرد در عرضه امروز حدود 14 هزار و 753 تومان در نظر گرفته شده است.

برخلاف واقع تصور می‌شود که بورس کالا محل تعیین نرخ پایه محصولات فولادی براساس عرضه و تقاضا است، اما با کم و زیاد کردن حجم محصولات عرضه شده که گاهی موجب القای کمبود محصول در بازار می‌شود و همچنین با شرایطی که برای معاملات تعیین می‌کند مانند خرید اعتباری و نقدی، تعیین سقف خرید برای هر کد معاملاتی و ... موجب بهم خوردن نظم بازار و نابسامانی می‌شود.

در واقع با این اوصاف می‌توان گفت عملا کشف قیمت فولاد در این سازمان مشاهده نمی‌شود و تمام معاملات مهندسی‌شده است. برای نمونه هم می‌توان به نحوه عرضه محصولات سبک در بورس کالای روز گذشته توسط نوردی‌ها اشاره کرد که با عدم عرضه در بازار بورس کالا در صدد صادرات آن هستند.

به هر روی به نظر می‌رسد بخشی از ریزش قیمت بازار آهن و فولاد روز گذشته به کاهش 255 تومانی نرخ شمش در مقایسه با عرضه قبلی مرتبط باشد. این درحالی است که با تداوم روند نزولی نرخ دلار نیمایی، قیمت آن به سقف مقاومت 26 هزار تومان نزدیک شده است و با گذر از این کانال روی نرخ 27 هزار تومان مقاومت خواهد کرد.

نبود زیرساخت مشکل صنعت فولاد

حسام‌الدین والی کارشناس صنعت فولاد با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد اظهار کرد: درحال حاضر صدارات فولاد ایران جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و این درحالی است که حدود 10 سال پیش ما وارد کننده بودیم.

وی در این زمینه گفت: صنعت فولاد دارای مشکلاتی است که نیازمند اصلاح اساسی است که از جمله آنها می‌توان به عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش، کمبود انرژی گاز و برق و قطعی آن در واحدهای تولیدی، اشاره کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تکرار نوسانات سینوسی بازار آهن

والی در ادامه افزود: بخش صنعت فولاد از مهمترین منابع ارزآور کشور به شمار می‌رود به همین دلیل توجه به این صنعت و اصلاح زیرساخت‌های آن توسط دولت امری ضروری به نظر می‌رسد.

این کارشناس همچنین گفت: صنعت فولاد صنعتی است که در نبود صادرات نفتی جایگاه خوبی در بخش صادرات پیدا کرده است و در صورت حمایت از این بخش هم ارزآوری به کشور بیشتر می‌شود هم جایگاه خوبی در بخش صادرات به دست می‌آوریم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)