عوامل مؤثر بر قیمت آهن 14

عوامل مؤثر بر قیمت آهن 14

تیرآهن 14 یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان‌سازی است که از آن برای ساخت اسکلت سازه و تحمل بارهای مختلف استفاده می‌شود. قیمت تیرآهن 14 به عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، هزینه تولید، عرضه و تقاضا و تورم بستگی دارد...

آهن پرایس: تیرآهن 14 یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان‌سازی است که از آن برای ساخت اسکلت سازه و تحمل بارهای مختلف استفاده می‌شود. این نوع تیرآهن دارای ارتفاع 14 سانتی‌متر و عرض بال‌های متفاوتی است که از 5.5 تا 19.5 سانتی‌متر متغیر است. تیرآهن 14 عمدتا تحت استانداردهای INP و IPE تولید می‌شود و وزن آن تا 12.9 تا 33.7کیلوگرم در هرمتر است که برقیمت آهن اثرگذاراست.

علاوه‌بر این قیمت تیرآهن 14 به عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، هزینه تولید، عرضه و تقاضا و تورم بستگی دارد که برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن 14 می‌توانید به سایت‌های مختلف از جمله سایت آهن پرایس که قیمت مقاطع فولادی را به روز منتشر می‌کند، مراجعه کنید. در ادامه به بررسی مهمترین مؤلفه‌های اثرگذار بر قیمت این محصول پرداخته می‌شود.

رابطه میان عرضه و تقاضا با قیمت تیرآهن

رابطه میان عرضه و تقاضا از عواملی است که بر روی قیمت آهن 14 تأثیر بسزایی دارد و معمولا به نسبتی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد در قیمت محصولات فولادی نوساناتی ایجاد می‌شود. پیشبرد بسیاری از پروژه‌های عمرانی به آهن 14 بستگی دارد و عرضه کم این محصول تقاضا را افزایش می‌دهد. روند کاهشی تولید تیرآهن 14 نیز ممکن است دلایل متعددی از جمله کاهش مواد اولیه کارخانه‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه، ایجاد نقص در خط تولید داشته باشد.

تاثیر نوسان نرخ ارز بر آهن 14

یکی از مهمترین ارز‌هایی که در کل دنیا تأثیر قابل توجهی بر روی کل محصولات اعم از وارداتی و صادراتی دارد دلار است. نرخ ارز از مقوله‌هایی است که بر افزایش یا کاهش قیمت بسیاری از محصولات در صنایع مختلف تأثیر می‌گذارد و در واقع نوسانات ارزی می‌تواند در بازار‌ آهن سبب نوسان قیمت‌ آهن آلات شود. دراقع قیمت اغلب محصولات فولادی بر حسب نرخ جهانی تعیین می‌شود و پیرو این مورد افزایش نرخ ارز می‌تواند سبب افزایش قیمت آهن 14 شود.

از عواملی دیگری که سبب شده نرخ ارز با آهن 14 رابطه مستقیمی داشته باشد بحث خرید و کمبود مواد اولیه است و همان طور که می‌دانید سالانه بخشی از مواد اولیه آهن به صورت واردات انجام می‌شود. نکته قابل توجه اینکه از مواد اولیه تولید آهن آلات که به صورت واردات تامین می‌شود می‌توان به گرافیت سولفور، سیلیکو منیزیم، منگنز و فرو سیلیکو منگنز اشاره کرد و این تنها بخشی از موارد اولیه است که برای تولید تیرآهن 14 و دیگر محصولات فولادی استفاده می‌شود.

نوسانات ارزی و تقاضای آهن 14

در هنگام افزایش قیمت دلار، قیمت تمام محصولات فولادی از جمله آهن 14 بالا می‌رود و در این مواقع معمولا قدرت خرید مصرف کنندگان و سازندگان این محصولات کاهش پیدا می‌کند و در نهایت سبب کاهش تقاضا می‌شود. هنگامی که تقاضا سیر نزولی پیدا کند معمولا صادرات محصولات فولادی افزایش پیدا خواهد کرد و این صادرات به تنهایی می‌تواند بر روی قیمت داخلی تیرآهن 14 تأثیر بسیار بالایی داشته باشد. صادرات تیرآهن 14 سبب می‌شود علاوه بر اینکه عرضه این محصول متوقف نشود بلکه قیمت آن نیز به تبع ارز جهانی بالا رود که در چنین شرایطی رکورد اقتصادی در بازار آهن آلات به وجود می‌آید. از معایب کاهش خرید آهن 14 و سایر محصولات فولادی می‌توان به کاهش پیشبرد پروژه‌های عمرانی و دیگر زیرساخت‌های کشور اشاره کرد که می‌تواند دارای تاثیرات منفی باشد.

تأثیر واردات بر تیرآهن 14

با توجه به اهمیت نیاز کشور به آهن 14 و پیشبرد آن در بسیاری از پروژه‌ها بخشی از نیاز بازار داخلی به صورت واردات تامین می‌شود که این امر بر قیمت 14آهن تأثیر قابل توجهی دارد چرا که در واردات مقوله‌هایی مانند ترخیص کالا م دارای هزینه‌های جانبی است. در واردات تیرآهن 14 به‌طور کلی موارد زیر می‌توانند اثرگذار باشد.

  •  هزینه حمل و نقل بر حسب نوع راه وارداتی
  • هزینه ترخیص کار
  • هزینه ترخیص ترخیص محصول
  • هزینه‌های گمرک و مالیاتی
  • هزینه انبار و حمل و نقل به بازار داخلی

تأثیر صادرات بر آهن 14

تاثیر صادرات بر آهن 14 به دو صورت است و معمولا روند آن یا افزایشی است یا سبب ثبات بازار می‌شود. در هنگامی افزایش عرضه و کاهش تقاضای آهن 14 تنها راه ثبات بازار و رشد تولید صادرات است که در این صورت می‌توان از افزایش قیمت آهن 14 جلوگیری کرد. البته صادرات غیراستاندارد آهن 14 و سایر محصولات فولادی می‌تواند تاثیرات منفی اعم از افزایش قیمت در بازار داخلی داشته باشد. در واقع هنگامی می‌توان گفت که صادرات باعث ثبات قیمت آهن 14 خواهد شد که تولیدکنندگان فقط بخشی از تولید خود را به آن اختصاص دهند و زمانی که بخش زیادی از این محصول صادر شود معمولا بازار داخلی دچار کمبود آهن 14 می‌شود که به پیرو آن قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مواد اولیه و تأثیر آن بر تیرآهن 14

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت آهن 14 می‌توان به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و این افزایش می‌تواند در روند تولید تیرآهن 14 و دیگر محصولات فولادی تأثیر فراوانی داشته باشد. مواد اولیه محصولات فولادی معمولا در داخل تامین می‌شود و زمانی که بهره برداری از معادن دچار نقص یا کاهش شود تولید آهن 14 سیر نزولی به خود میگیرد و به سبب افزایش تقاضا و کاهش عرضه قیمت آن بالا می‌رود. به‌طور کلی تأثیر مواد اولیه از بازار‌های جهانی در مقایسه با نرخ ارز بیشتر است زیرا به‌طور مستقیم با تولید محصولات فولادی ارتباط دارد و این چرخه باید به نحوی باشد که سبب ثبات بازار داخلی شود.

با اینکه بخش مشخصی از مواد اولیه بصورت وارداتی تامین می‌شود اما تأثیر بسیار چشمگیری بر روی تیر آهن 14 ندارد چرا که بخش اعظم این مواد اولیه در داخل کشور تولید و به بهره برداری می‌رسد. نکته مهم دیگر اینکه سالانه طبق تعرفه‌های مشخصی هزینه تولید مواد اولیه افزایش می‌یابد و البته این افزایش قیمت به سبب هزینه‌های استخراج سنگ آهن و دیگر مواد اولیه است.

تاثیر کیفیت بر محصولات فولادی

کیفیت از پارامتر‌های بسیار مهمی است که در قیمت آهن 14 می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد. توجه داشته باشید که در تعیین کیفیت و قیمت تیرآهن عوامل وزن، طول و قطر و دیگر شاخص‌ها اثرگذار است. رقابت کیفیت تیرآهن معمولا از مقایسه تیرآهن‌های داخلی و وارداتی حاصل می‌شود که هر کدام دارای استاندار‌های خاص و مشترکی در تولید هستند. کارخانه ذوب آهن اصفهان در حال حاضر یکی از کارخانه‌هایی است که امروزه در تولید نیاز کشور به تیرآهن نقش بسزایی دارد سایز تیرآهن سنگین ذوب آهن از 14 تا 30 و تیرآهن هاش سبک آن 14 تا 20 است.

از دیگر کارخانه‌هایی که در تولید تیر آهن 14 نقش دارند می‌توان به کارخانه جهان فولاد غرب، تیرآهن پروفیل صنعت ماهان، تیرآهن ظفر بناب و شرکت فولاد خوزستان اشاره کرد. نکته قابل توجه اینکه مسائلی نظیر حمل و نقل به نقاط مختلف کشور و همینطور هزینه‌های نگهداری در قیمت محصولات فولادی این کارخانه‌ها تأثیر دارد و حمل تیرآهن 14 به نقاط دوردست کشور می‌تواند سبب افزایش قیمت آهن 14 و سایر محصول فولادی شود.

انرژی و تأثیر قیمت آن روی آهن 14

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی محصولات فولادی، هزینه انرژی است. انرژی در تولید محصولات فولادی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند سبب شود که بازار داخلی دچار کمبود محصول و در نتیجه بی‌ثباتی و افزایش قیمت شود. معمولا انرژی که در اختیار تولیدکنندگان محصولات فولادی قرار می‌گیرد با نرخ دولتی محاسبه می‌شود اما سالانه با توجه به مصرف، تعرفه‌های مشخصی به آن اضافه می‌شود که در تعیین قیمت آهن 14 و دیگر محصولات فولادی مؤثر است.

نکته قابل توجه اینکه افزایش تعرفه‌های انرژی سبب می‌شود که کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی بخش اعظمی از تولید خود را برای جبران این هزینه‌ها صادر کنند و این سبب می‌شود عرضه در داخل کشور به نحوه چشمگیری کاهش پیدا کند و در نهایت منجر به افزایش قیمت آهن 14 و دیگر محصولات فولادی شود.

تأثیر تورم بر قیمت محصولات فولادی

تورم یکی از شاخصه‌هایی است که تمام جنبه‌های بازار داخلی را دچار تحول می‌کند و به‌طور کلی این مورد هنگام کاهش ارزش پول و افزایش هزینه‌ها چشمگیرتر می‌شود. درواقع تورم از چند زاویه بر قیمت آهن 14 تأثیر میگذارد و از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش هزینه تولید و نیروی انسانی:

نیروی انسانی و انرژی و مواد اولیه سه پارامتر بسیار مهم در تولید محصولات فولادی هستند و به صورت خلاصه افزایش هزینه هر کدام از این پارامتر‌ها می‌تواند بر هزینه تولید آهن 14 تأثیر مستقیم داشته باشد. تورم معمولا سبب افزایش هزینه تولید مواد اولیه و به پیرو آن افزایش هزینه انرژی و نیروی انسانی می‌شود و در چنین شرایطی کارخانه‌های تولیدکننده برای جبران آن قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش می‌دهند.

تورم سبب می‌شود که رشد تولید دچار سیر نزولی شود و از طرفی کاهش رشد تولید سبب کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شود. یکی از راه‌های مقابله با تورم و ثبات بازار داخلی و همینطور رشد تولید صادرات محصولات فولادی از جمله آهن 14 است و البته اگر این صادرات بیش از مقدار استاندارد باشد خود سبب افزایش قیمت و عدم ثبات بازار داخلی می‌شود.
 

تورم و هزینه حمل و نقل

حمل و نقل یکی دیگر از شاخصه‌هایی است که می‌تواند سبب افزایش قیمت محصولات فولادی شود و معمولا به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بند می‌شود. منظور از حمل و نقل خارجی کلیه راه‌های ارتباطی واردات و صادرات است که به منظور تامین یا صادر کردن محصول فولادی از آن استفاده می‌شود. حمل نقل داخلی هم به معنای ارسال محصولات فولادی به نقاط مختلف کشور است که با توجه به تورم دچار افزایش می‌شود. توجه داشته باشید که به سبب افزایش قیمت انرژی هزینه حمل و نقل بالا می‌رود و این فقط مختص به محصولات فولادی نیست و تأثیر آن در سایر کالا‌ها نیز قابل مشاهده است.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:آشنایی با انواع کوره های صنعتی

تولید آهن 14 و سایر محصولات فولادی به سبب اینکه در پیشبرد بسیاری از پروژه‌های عمرانی نقش دارد نسبت به سایر تولیدات از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند. عوامل بسیار زیادی می‌توانند در قیمت آهن 14 و سایر محصولات فولادی دیگر تأثیر داشته باشند و از جمله می‌توان به نرخ ارز و افزایش هزینه مواد اولیه اشاره کرد که در نهایت می‌تواند سبب افزایش قیمت محصولات فولادی شود. امروزه برای ثبات بازار داخلی و ثبات قیمت محصولات فولادی از راهکار‌های مختلفی استفاده می‌شود که در این مطلب به آن پرداخته شد.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)