فرصت طلایی برای خرید آهن، قبل از گرانی!

فرصت طلایی برای خرید آهن، قبل از گرانی!

بازار آهن در حال حاضر با نوسانات زیادی روبه‌رو است. قیمت‌ها درحال افزایش است و بی‌نظمی در ارسال بار از سوی برخی کارخانجات، چالشی دیگر برای فعالان این بازار به شمار می‌رود؛ از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار، به تشدید این نوسانات و گرانی‌ها دامن زده است و به نظر می‌رسد خیال کاهش و اصلاح ندارد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن داخلی در نخستین روز هفته حاکی از بازگشت التهابات افزایشی قیمت آهن آلات پس از یک هفته اصلاح و ثبات بود؛ در واقع بازار آهن و فولاد از ابتدای ماه بهمن نوسانات سینوسی متعددی را تجربه کرد به طوری که دو هفته اول بهمن ماه روند بازار افزایشی بود، در هفته سوم نسبتا اوضاع آرام شد و در هفته چهارم بازار آهن دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

نرخ ارز نیز که در کانال 55 هزار تومان متوقف شده بود مجددا سیر افزایشی در پیش گرفت و در کانال 56 هزار تومان دچار نوسانات جزئی شد، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد 56 هزار و 550 تومان به فروش رسید.

 بازار آهن در حال حاضر در شرایطی ناپایدار به سر می‌برد؛ ثبات نسبی قیمت‌ها در کنار نوسانات دلار و بی‌نظمی در ارسال بار، از جمله چالش‌های این بازار است؛ به عبارتی دیگر بازار آهن در روزهای پایانی بهمن در سایه دلار نوسانات متعددی را تجربه کرد به‌طوری که شاهد افزایش قیمت آهن در بسیاری از حوزه‌ها بودیم.

در همین راستا قیمت روز تیرآهن در ابتدای روز گذشته ثابت بود، اما در اواخر روز شاهد افزایش 50 تا 200 هزار تومانی قیمت هر شاخه تیرآهن در برخی مبادی بودیم.

 قیمت قوطی و پروفیل، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها در اکثر مبادی فروش عمدتا تغییرات محسوسی نداشتند، به همین ترتیب قیمت لوله جدار چاه، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها هم ثبات داشتند.

در بازار میلگرد، علیرغم ثبات قیمت در اکثر کارخانجات، برخی مبادی به دنبال افزایش 100 تا 500 تومانی نرخ این محصول بودند به این صورت که کف نرخ پیشنهادی قیمت میلگرد آجدار با وزن استاندارد از 23.600 تا 23.700 تومان به ازای هر کیلوگرم شروع شده و تا 24.300 تا 24.700 تومان در برخی مبادی فروش ادامه دارد. در برخی مبادی فروش به ویژه در میلگردهای سبک شاهد قیمت‌های بالای 25.000 تومان نیز هستیم. به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه 24.900 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور حدود 24.000 تومان و قیمت میلگرد امیرکبیر هم 24.500 تومان اعلام شد.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق اسیدشویی و ورق آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت گزارش شد اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق آلومینیوم و انواع ورق سرد با کاهش 100 تومانی عرضه شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب و نبشی ظهوریان در برخی ضخامت‌ها اصلاح 100 تا 500 تومانی داشتند.

با توجه به نوسانات قیمت دلار، بی‌نظمی در ارسال بار از سوی برخی کارخانجات که این روزها شنیده می‌شود و کمبود گاز در برخی واحدهای تولیدی از جمله عوامل تعیین‌کننده در آینده بازار آهن خواهد بود؛ زیرا مشکلات تولید در برخی کارخانجات، می‌تواند به کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها منجر شود.

با وجود ثبات قیمت‌ آهن آلات در برخی مبادی، نوسانات بازار ارز و زمزمه‌های افزایش قیمت، نشان از آینده‌ای نامشخص برای بازار آهن دارد. خریداران باید با احتیاط در بازار فعلی حاضر شوند و از نوسانات ناگهانی قیمت‌ها غافلگیر نشوند و اگر قصد خرید آهن و میلگرد دارند توصیه می‌شود با فروکش کردن التهابات محصول مورد نیاز خود را تأمین کنند.

افزایش نگران کننده نرخ دلار

از آنجایی که ابتدای هر سال با شروع سنتی فصل ساخت‌وسازها قیمت آهن آلات نیز افزایش می‌یابد بسیاری از متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای در ماه‌های پایانی سال به‌ویژه در اسفندماه به خرید محصولات مورد نیاز خود اقدام می‌کنند، زیرا در روزهای پایانی سال اوضاع بازار نسبتا آرام است و زمان خوبی برای خرید میلگرد و آهن به شمار می‌رود.

در حال حاضر اگرچه اوضاع بازار آشفته و رو به افزایش است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد اما احتمال دارد با اتصال گاز واحدهای تولیدی در ماه اسفند، پیش رو بودن انتخابات و ماه رمضان کمی این نوسانات افزایشی قیمت میلگرد و آهن فروکش کند؛ در چنین شرایطی می‌توان برای خرید آهن آلات مورد نیاز اقدام کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند تقاضای بالا در روزهای پایانی سال و سفرهای نوروزی، احتمال افزایش نرخ دلار را در اسفند ماه افزایش می‌دهد از طرفی دیگر انتظار حضور مجدد دلار در کانال‌های 51 تا 53 هزار تومانی کمرنگ شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار میلگرد در التهاب کاذب

افت نرخ دلار به کانال‌های ابتدایی 50 هزار تومانی نیازمند تزریق چشمگیر ارز یا انتشار اخبار مثبت است اما کریدور نوسان نرخ ارز به احتمال زیاد از کانال‌های 51 تا 53 هزار تومانی به 54 تا 56 هزار تومانی تغییر خواهد کرد.

به عقیده این کارشناسان روند افزایشی سبک در بازار اسفندماه دور از انتظار نیست و کریدور نوسان نرخ ارز در سال آینده 54 تا 56 هزار تومان خواهد بود؛ مضاف بر این عواملی مانند نرخ تورم، کمبود انرژی، نبود نقدینگی و افت ساخت و سازها را نیز باید مدنظر قرار داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)