قیمت بازار گران تر از نرخ جهانی

قیمت بازار گران تر از نرخ جهانی

نخستین روز هفته بازار آهن در غالب زیرمجموعه‌های خود آرام و ثابت بود اما به تأثیر از معاملات آهن اسفنجی و تا حدودی رشد قیمت دلار، افزایش قیمت میلگرد و برخی محصولات در چند کارخانه مشاهده شد...

آهن پرایس: بازار آهن در نخستین روز هفته روند نسبتا آرامی داشت، قیمت روز آهن آلات در بسیاری از حوزه‌ها ثابت بود اما افزایش قیمت میلگرد و کاهش قیمت روز آهن در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

قیمت دلار که در پایان هفته گذشته با بروز برخی تنش‌ها کانال 51 هزار تومانی را رد کرده بود، روز شنبه با کمی عقب نشینی در مرز کانال قیمتی 50 هزار تومانی بسته شد.

روز شنبه اوضاع بازار آهن نسبتا آرام بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در برخی مبادی فروش افزایش 100 تا 300 تومانی هم قابل مشاهده بود که طبق تجربه روزهای عرضه آهن اسفنجی، کمی نوسانات هیجانی در بازار میلگرد رخ می‌دهد که البته روز گذشته افزایش قیمت دلار هم مزید بر علت بود.

با اینکه قیمت میلگرد با افزایش جزئی همراه بود اما تقاضا همچنان ضعیف گزارش شد و قیمت میلگرد بین 22 تا 22.700 تومان برآورد شد. قیمت میلگرد ابرکوه با 200 توامن افزایش به 22.600 تومان رسید قیمت میلگرد میانه هم افزایش 400 تومانی داشت که هر کیلو از آن 22.850 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور هم به 23 هزار تومان رسید.

قیمت تیرآهن در عمده کارخانه‌ها نوسان داشت به این صورت که برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند اما در برخی مبادی فروش از جمله تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فایکو شاهد افزایش و کاهش 20 تا 100 هزار تومانی برخی سایزها بودیم.

قیمت پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و انواع قوطی پروفیل آهنی هم در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تعدادی از کارخانه‌ها هم با کاهش 300 تومانی اعلام قیمت کردند. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت ورق سیاه در بیشتر کارخانه‌ها بدون تغییر و نوسان عرضه شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین 200 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق استیل و انواع ورق سرد در غالب مبادی فروش افزایش 500 تومانی داشتند.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند؛ اما قیمت نبشی ناب تبریز و نبشی شکفته در برخی ضخامت‌ها افزایش‌ها 100 تا 500 تومانی داشت.

براساس گزارش‌ها از معاملات بورس کالا در روز شنبه، برای 71 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده حدود 112 هزار و 150 تن تقاضا ثبت شد که افزایش تقاضا برای این محصول، افزایش محدود قیمت میلگرد و برخی مقاطع فولادی در تعدادی از کارخانه ‌ها را رقم زد.

گفتنی است قیمت آهن اسفنجی حدود 13 هزار و 719 تومان برآورد شد که نسبت به آخرین عرضه 4.8 درصد افزایش داشت.

بورس کالا حامی افزایش قیمت آهن

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی است که انجمن نوردکاران طی نامه‌ای به وزیر صمت از نحوه قیمتگذاری پایه محصول شمش تختال در بورس کالا نارضایتی خود را اعلام کردند و درخواست تغییر قیمت این محصول را دادند.

براساس این نامه قیمت پایه شمش تختال بورس کالا حدود 116 دلار ار قیمت صادراتی آن گران‌تر اعلام شد. این در شرایطی است که حجم عرضه تختال در بورس کاهشی است و با توجه به افزایش تقاضا برای اسلب قیمت آن در بازار داخلی 324 دلار بالاتر از نرخ صادارتی آن اعلام شده است.

از همین رو اعضای انجمن نوردکاران به دنبال اصلاح قیمتگذاری تختال و افزایش حجم عرضه این محصول برای ساماندهی و تعدیل بازار هستند.

بورس کالا که سال گذشته فرمول قیمتگذاری محصولات فولادی را تغییر داد، علت آن را جداسازی قیمت داخلی از قیمت جهانی و قیمت دلار عنوان کرد که هدف از آن مصون نگه داشتن صنایع تکمیلی از گرانی و افزایش قیمت اعلام شد.

اما گویا در یک سال اخیر نتیجه معکوس در بر داشته و قیمت بورس کالا از قیمت جهانی بالاتر بوده است؛ به طوری که این فرمول بازار داخل را از نوسانات افزایشی قیمت‌های جهانی در امان نگه نداشت بلکه برای بهره بردن از کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز مانع ایجاد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش مصرف آهن کشور در 1402

فرمولی که بورس کالا سال گذشته برای تعیین قیمت پایه محصولات ابداع کرد به این صورت است «میانگین قیمت فروش یک محصول بورسی در هفته قبل، با اعمال ضریب مثبت 3 درصد درصورت فروش بیش از 50 درصدی و کاهش منفی 3 درصد در صورت فروش کمتر از 50 درصد.»

گفتنی است در مواقعی که تقاضا نسبت به عرضه افزایشی باشد، این فرمول خود عامل افزایش قیمت پایه خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)