مشکلات روز افزون زنجیره فولاد

مشکلات روز افزون زنجیره فولاد
مشکلات روز افزون زنجیره فولاد

علی محمد زمانی استکی، مدیر عامل صبا فولاد زاگرس در گفت و گو با آهن پرایس درباره الزام عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و برخورد قانونی با خطا کاران گفت: اجرای قوانین و وجود پشتوانه قانونی برای اجرایی شدن آنها ضروری است، اما...

علی محمد زمانی استکی، مدیر عامل صبا فولاد زاگرس در گفت و گو با آهن پرایس درباره الزام عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و برخورد قانونی با خطا کاران گفت: اجرای قوانین و وجود پشتوانه قانونی برای اجرایی شدن آنها ضروری است، اما بر صنایع ما نگاهی بخشی حاکم بوده و همین موضوع مشکل آفرین است. با اینکه شاهدیم محصولات حلقه های ابتدایی زنجیره فولاد یعنی سنگ آهن، کنسانتره و گندله با قیمت های به مراتب پایین تر از نرخ های جهانی به فولاد سازان فروخته می شود، اما همین تولید کنندگان اصرار دارند که محصولات خود را بر اساس نرخ های جهانی به فروش برسانند که همین مسئله نیز مشکل آفرین است.

وی افزود: ما تایع قانون هستیم اما به اعتقاد من اینگونه اقدامات قهری اثر بخش نخواهند بود؛ بنابراین رفع مشکلات این زنجیره باید در اولویت قرار گیرد. بدون شک رفع این چالش ها نتایج مثبت تری را در مقایسه با برخورد قهری با شرکت ها دارد. به علاوه اینکه ما در طول سال های قبل نیز تجربه این چنین اعمال قانون ها را داشتیم، اما هیچکدام نتیجه بخش نبودند.
این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: در تشریح نابسامانی این زنجیره باید به این مثال بسنده کرد که در هفته گذشته شمش فولاد در بورس کالا با قیمت 9800 تومان به ازای هر کیلو معامله شد، در صورتی که میلگرد به عنوان محصولی نهایی با قیمت پایه 9400 تومان به ازای هر کیلو در بورس عرضه شد. این قیمت ها نشان دهنده نابسامانی شدید در این بازار است؛ بنابراین باید مکانیسم کارشناسی برای تنظیم بازار زنجیره فولاد وضع شود. متاسفانه بسیاری از تصمیمات سیاست گذاران در وزارت صنعت، معدن و تجارت در تشدید این شرایط نقش اساسی دارد.

در موارد متعددی، نگاه بخشی مسئولان زمینه ضرردهی فعالیت واحد های مختلف فولادی را فراهم کرده است تا جایی که حتی شاهد امضاهای طلایی و چشم پوشی های منحصر به فرد از جانب بعضی متولیان امر هستیم. یعنی یک واحد تولید کننده مواد اولیه خود را از بورس خریداری می کند، ولی محصول نهایی خود را در بورس کالا عرضه نمی کند. وی در ادامه نبود تعادل میان عرضه و تقاضا را در بهم خوردن این بازار تاثیر گذار دانست و گفت: بخشی از جهش قیمتی فولاد و محصولات فولادی در ماه های اخیر را می توان ناشی از بهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا دانست.

طبق آمار های منتشر شده از جانب مراجع رسمی، سال گذشته حدود 17 میلیون تن فولاد خام و 10 میلیون و 200 هزار تن مقاطع طویل در کشور تولید شد. 4 میلیون و 800 هزار تن فولاد خام صادر شده است  که 2 میلیون تن هم مازاد داشتیم؛ در حالیکه میزان تولید شمش فولاد به مراتب بیشتر از نیاز داخلی بود و حتی مازاد عرضه برای این محصول ثبت شد، اما بازار فروش آن با تشنج روبه رو بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)