مشکلات عرضه و تقاضا در بازار فولاد

مشکلات عرضه و تقاضا در بازار فولاد
مشکلات عرضه و تقاضا در بازار فولاد

آهن پرایس: علی محمد ابویی، نایب ‌رئیس انجمن نوردکاران و عضو هیات‌ مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در رابطه با تغییر ضرایب قیمت‌ گذاری محصولات فولادی در بورس کالا اظهار داشت: کسی نباید از ضرایب بترسد. فولادسازان از...

آهن پرایس: علی محمد ابویی، نایب ‌رئیس انجمن نوردکاران و عضو هیات‌ مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در رابطه با تغییر ضرایب قیمت‌ گذاری محصولات فولادی در بورس کالا اظهار داشت: کسی نباید از ضرایب بترسد. فولادسازان از ابتدای عرضه محصولات در بورس کالا ادعا کرده‌اند که ماهانه ۲۰۰ هزار تن شمش عرضه کرده‌اند، اما آمار کشور نشان می‌دهد که ماهانه باید ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن شمش به دست تولیدکنندگان پایین‌ دستی برسد.

وی افزود: زمانی که عرضه در بازار کم شود، اما تقاضا به همان میزان قبلی باقی بماند، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و در واقع، یک سال و نیم است که ستاد تنظیم بازار و فولادسازان برای تنظیم عرضه و تقاضا در بازار مشکلات زیادی دارند؛ چراکه ستاد تنظیم بازار به دنبال افزایش عرضه شمش است، نوردکاران به اندازه نیاز خود طلب شمش دارند، اما فولادسازان به دنبال عرضه کمتر شمش هستند.

نایب‌ رئیس انجمن نوردکاران فولادی کشور تصریح کرد: تولیدکنندگان شمش از ابتدای سال تا کنون ۳۰ تا ۳۵ درصد تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کرده‌اند و بر اساس آمار، عرضه میلگرد در بورس کالا بیشتر از شمش بوده است؛ لذا فولادسازان نگران این هستند که اگر عرضه خود را بالاتر ببرند، مشخص می‌شود که قیمت‌ها واقعی نیست و دعواهای پشت پرده درباره قیمت ‌سازی است.

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران ادامه داد: بورس کالا و انجمن تولیدکنندگان فولاد و همچنین تولیدکنندگان شمش سه ضلع یک مثلث هستند که اگر عرضه کم در بورس کالا شکل بگیرد، قیمت‌ها به صورت تصنعی بالا می‌رود و همین مسائل باعث شد که بعضا قیمت‌ها به ۳۲ درصد بالای قیمت‌های جهانی هم برسد؛ اما علت این قیمت‌ها کم بودن عرضه بوده است، نه ضرایب قیمتی؛ چراکه کف قیمت در قیمت‌ گذاری مؤثر نیست و سقف مؤثر است.

ابویی در پایان تصریح کرد: فولادسازان از مسئله واقعی شدن عرضه‌ها و صادرات بعد از عرضه در بورس کالا بر اثر فشارهای وزارتخانه هراس دارند؛ لذا ضریب حتی اگر ۲۰ درصد قیمت‌های جهانی هم تعیین شود، اصلا مهم نیست و اصل مهم در تعیین قیمت‌ها، ابتدا عرضه مکفی در بورس است و بعد سقف قیمت‌ها در بورس کالا است که باید حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت‌های جهانی تعیین شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)