موارد مصرف انواع میلگرد

موراد مصرف انواع میلگرد
موارد مصرف انواع میلگرد

محصولات فولادی متنوعی تولید می‌شود که هر کدام به تناسب شکل ظاهری و خواص فیزیکی و شیمیایی که دارند در جایگاه و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگرد یکی از کاربردی‌ترین مقاطع فولادی است که در انواع و اشکال مختلف تولید می‌شود و به تناسب خواص فیزیکی و شیمایی که دارد در قیمت‌های مختلفی عرضه شده و در صنایع گوناگون به کار می‌رود...

آهن پرایس: محصولات فولادی متنوعی تولید می‌شود که هر کدام به تناسب شکل ظاهری و خواص فیزیکی و شیمیایی که دارند در جایگاه و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مقاله حاضر قصد داریم محصول میلگرد را مورد بررسی قرار داده و کاربرد و موارد مصرف آن را تشریح کنیم. از آنجایی که این محصول بسیار کاربردی بوده و در صنایع مختلف و ساخت‌وسازها استفاده می‌شود، بنابراین بررسی موارد مصرف آن نیز وابسته به ویژگی‌های آن تغییر می‌کند که این امر در قیمت روز میلگرد نیز تأثیرگذار است.

کارخانه‌های تولید میلگرد در اشکال مختلفی به تولید این محصول می‌پردازند که هم از نظر خواص فیزیکی و هم شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند که این تنوع موارد مصرف آنها نیز متغیر می‌کند.

اما در ابتدای امر به مهمترین موارد مصرف میلگرد که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی به کار برده می‌شود اشاره می‌شود، سپس به تشریح کاربرد این مقطع با توجه به انواع آن پرداخته می‌شود.

همانطور که می‌دانیم میلگرد به دو شکل شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شوند که در بازار یا به صورت آجدار عرضه می‌شوند یا صاف و بدون آج هستند. از همین رو کاردبردهای متفاوتی نیز پیدا می‌کنند.

به طور معمول از این محصول فولادی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که با توجه به اشکال مختلف آن در فونداسیون، سقف، تیرچه بلوک، دال و دیوار به کار برده می‌شود. از موارد دیگر این محصول فولادی می‌توان به کاربرد آن در خودروسازی، ابزارآلات و انواع سیم، سازه‌های شهری و ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات بیمارستانی، شیمیایی، نفت و پتروشیمی، صنایع هوایی و... اشاره کرد. اما همانطور که می‌دانیم عمده‌ترین مصرف میلگرد در ساختمان‌سازی و برای تقویت بتن است.

به طور کلی میلگردها در 4 نوع مختلف تولید می‌شوند که با توجه به عناصر تشکیل دهنده و ظاهر آنها، در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند و در ساختمان‌سازی نیز در بخش مختلف سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقطع فولادی در چهار نوع A3، A2، A1 و A4 مطابق با استانداردهای خاصی تولید می‌شود که هر کدام نیز عناصر تشکیل‌دهنده‌ منحصر به فردی دارند و این امر موجب می‌شود موارد مصرف آنها نیز متناسب با ویژگی‌های آن باشد.

کاربرد انواع میلگرد

کاربرد میلگرد A1

میلگرد A1 که به میلگرد ساده و داکتیل نیز شناخته می‌شود در مقایسه با میلگردهای آجدار کربن کمتری دارد که این امر باعث کاهش مقاومت و افزایش انعطاف و خاصیت خمشی این محصول می‌شود، به همین دلیل از میلگرد ساده بیشتر صنعت به ویژه خاموت‌زنی و اطراف سازه‌های بتنی و اتصالات استفاده می‌شود و کاربرد چندانی در بتن ندارد. هر چقدر عنصر کربن بیشتر باشد خاصیت سختی آن نیز بالاتر می‌رود و نمی‌توان عملیات جوشکاری بر روی آن انجام داد.

کاربرد میلگرد آجدار A2

این محصول که دارای کربن بیشتری است تقریبا نیمه سخت است و علاوه‌بر خاموت‌زنی در بدنه بتنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد آجدار A3

میلگرد آجدار A3 که به مراتب کربن بالایی دارد، مقاومت کششی بالایی نیز به این محصول می‌دهد و بیشتر در ستون و تیر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد آجدار A4

این مقطع که به  آج مرکب نیز معروف است در مقایسه با سایر میلگردها سختی بیشتری دارد و در مناطقی که تغییرات دمایی بالایی اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود. همچنین این محصول در ستون‌ها، دیوار برشی، قاب خمشی و ... به کار برده می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به خاصیت خمشی و شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و سختی بالای آن اشاره کرد، از همین رو قیمت میلگرد آجدار A4 بالاتر است.

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، ویژگی منحصر به فرد هر کدام از این مقاطع فولادی باعث می‌شود اشکال مختلفی از آنها تولید شود که در ادامه انواع  و کاربرد آنها نام برده می‌شود.

کاربردهای میلگرد ساده

میلگرد ساده پرکاربردترین محصول در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساختمان‌سازی است. این محصول به دلیل ویژگی‌های مانند امکان برش و خم‌کاری، آهنگری و جوشکاری جایگاه ویژه و مهمی در صنعت دارد و هر نوع نوسانی در قیمت میلگرد ساده صنایع وابسته را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

میلگرد ساده به دو شکل شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شود  میلگرد کلاف عمدتا در سایزهای 5.5، 6.5، 8، 10 و 12 میلیمتر و میلگرد ساده شاخه‌ای هم در سایزهای  8 تا 40 میلیمتر عرضه می‌شود. برخی از کاربردهای مهم میلگرد ساده به شرح زیر است.

1. تقویت بتن: یکی از کاربردهای اصلی میلگرد ساده در صنعت ساختمان، تقویت بتن است. این میلگردها به عنوان آرماتور بتن برای افزودن مقاومت به ساختمان‌ها و سازه‌ها به‌کار می‌روند. آنها به صورت افقی و عمودی در سازه‌ها جای داده می‌شوند و مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهند.

2. تولید قطعات صنعتی: میلگرد ساده برای تولید قطعات صنعتی در صنایعی مانند ریخته‌گری، تراش‌کاری، جوشکاری و رزوه به‌کار می‌رود. این قطعات معمولاً برای استفاده در صنایع ماشین‌آلات صنعتی، خودروهای سواری و سنگین، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات سوخت‌رسانی و قطعات تجهیزات انتقال قدرت ساخته می‌شوند.

3. تولید میلگرد ترانس: میلگردها به منظور تولید انواع مختلفی از میلگرد ترانس به‌کار می‌روند. این میلگردها، به دلیل ظاهر صیقلی و شفافی که دارند، برای ساخت محصولات تزئینی نظیر فرفوژه، شبکه‌بندی و تقویت سازه‌ها به‌کار می‌روند.

4. تولید پیچ و مهره: بسیاری از انواع پیچ و مهره با استفاده از میلگرد ساده تولید می‌شوند. این پیچ‌ها برای ایجاد اتصالات قوی در صنایع تولید ماشین‌آلات صنعتی و صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5. تولید لولا و اتصالات آهنی: در صنایع تولید لولا برای درهای ورودی و ضد سرقت، میلگرد ساده به ضخامت‌های مختلف برای ساخت این محصولات استفاده می‌شود.

6. تولید بولت: بولت‌ها پیچ‌های بزرگی هستند که برای ایجاد اتصالات قوی بین قطعات در صنایع تولید ماشین‌آلات صنعتی و صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7. تولید رول‌ بولت: رول بولت‌ها برای نصب و تثبیت تجهیزات سنگین به کف ساختمان، نصب سقف‌های کاذب و پارتیشن استفاده می‌شوند.

همانطور که مشاهده می‌شود دامنه استفاده از میلگرد ساده در صنایع مختلف بسیار گسترده است و به عبارتی در برخی از صنایعی که بیان شد میلگرد نقشی مهم حیاتی دارد از همین رو هر نوع تغییری در قیمت میلگرد ساده سایر صنایع وابسته را نیز دچار نوسان خواهد کرد.

کاربردهای میلگرد آجدار

میلگرد آجدار نیز کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد اما بیشترین مصرف آن در صنعت ساختمان سازی است؛  قیمت میلگرد آجدار که در اشکال مختلف در بخش‌های مختلف ساختمان به کار گرفته می‌شود در نرخ نهایی انواع سازه‌ها اثرگذار است. مهمترین کاربردهای میلگرد آجدار به شرح زیر است.

1. پی‌ریزی ساختمان: میلگرد آجدار در پی‌ریزی ساختمان‌ها به عنوان یک عنصر تقویتی استفاده می‌شود. این میلگردها به سازه‌ها در مقاوم‌تر شدن در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله و حوادث دیگر کمک می‌کنند.

2. ساخت دیوارهای حائل: میلگرد آجدار در ساخت دیوارهای حائل که مانع از حرکت خاک هستند، استفاده می‌شود. این میلگردها مقاومت و استحکام دیوارها را افزایش می‌دهند.

3. ساخت دال بتنی: برای ساخت دال‌های بتنی که به عنوان سقف در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از میلگرد آجدار استفاده می‌شود. این میلگردها به دال‌ها استحکام و پایداری می‌بخشند.

4. نماسازی ساختمان: میلگرد آجدار در نماسازی ساختمان‌ها به عنوان عنصری برای تقویت اتصالات و تثبیت مصالح مانند سنگ‌ها به کار می‌رود.

5. استفاده در بتن: این میلگردها در بتن‌ریزی به عنوان آرماتورها جهت افزایش استحکام کششی و تقویت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تقویت‌ها به مقاوم‌تر شدن بتن در برابر نیروهای کششی کمک می‌کنند.

6. میلگرد خاموت: میلگرد آجدار در تیرها و ستون‌های بتنی به منظور جلوگیری از بازشدن ترک‌های مورب و افت شکل زودهنگام استفاده می‌شود. این نوع میلگرد به عنوان یکی از آرماتورهای اصلی در بتن‌ریزی‌ها به کار می‌رود. به عبارتی خاموت از خم کردن این مقطع به دست می‌آید و عموما برای جلوگیری از بیرون زدگی میلگردهای طولی، جلوگیری از ترک خوردن بتن و تحمل نیروهای برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7. میلگرد راستا: میلگرد آجدار از نوع میلگرد راستا در افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگردها در تیرها و دیگر اجزای سازه‌ها که نیاز به مقاومت کششی دارند، قرار می‌گیرند.

8. میلگرد سنجاقی: به قلاب دوخت نیز شناخته می‌شود معمولا برای محکم نگه داشتن میلگردهای طولی استفاده می‌شوند. این نوع محصول معمولا از میلگرد A2 سایز 8 و 10 ساخته می‌شوند. میلگرد سنجاقی به تقویت مقاومت برشی خاموت‌ها و اتصال کامل بین میلگردهای طولی و خاموت در بتن‌ریزی‌ها کمک می‌کند. این نوع میلگرد معمولا در نقاطی که نیاز به تقویت برشی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9. میلگرد خرک: میلگرد خرک برای ایجاد دو شبکه متوالی افقی در داخل قالب در بتن‌ریزی‌های کف و فونداسیون استفاده می‌شود. ارتفاع میلگرد خرک که قابل تغییر است معمولا در بتن‌ریزی کف و فونداسیون برای قرار دادن دو شبکه مش افقی با فاصله مشخص در داخل قالب مورد استفاده قرار می‌گیرد.این میلگردها کمک می‌کنند تا بتن مقاوم‌تر شود و از ترک‌خوردگی جلوگیری کنند.

10. میلگرد رکابی: یکی دیگر از اشکال متنوع این محصول است که معمولا به شکل U ست و در بتن‌ریزی دیوارها و دال‌ها برای نگه داشتن میلگرد کاربرد دارد، همچنین در شبکه مش‌بندی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد رکابی به نگه‌داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن‌ریزی دیوارها و دال‌ها کمک می‌کند. این میلگردها به استحکام اتصالات در سازه‌ها کمک می‌کنند.

11. ادکا (otka) به صورت یکطرفه و دوطرفه ساخته می‌شود، برای متصل کردن تیرچه به بال‌های زیرین تیر به کار برده می‌شود و به نوعی نگهدارنده تیرچه‌ها است.

12. ممان منفی از میلگردهای سایز 8، 10، 12 و 14 تهیه شده و به طور معمول برای تحمل بار منفی تیرچه استفاده می‌شود. ممان منفی در قسمت بالایی سقف و بین دو دهانه مجاور کاربرد دارد.

13. میلگرد بستر از دو میلگرد موازی درست شده است که یک مفتول به صورت زیگزاگ آنها را بهم متصل کرده است. از این محصول بیشتر برای افزایش استحکام سازه در برابر زلزله استفاده می‌شود. همچنین در بالا بردن مقاومت خمشی و برشی بتن نیز کاربرد دارد.

14.زیگزاگ یا خرپا نیز از میلگردهای ساده و آجدار درست شده است، به این صورت که به شکل زیگزاگی میلگردها به هم متصل می‌شوند و معمولا نیز در سخت سقف کاربرد دارند.

با این تنوع از میلگردها و کاربردهای مختلف آنها، میلگرد آجدار به عنوان یکی از مصالح اساسی در صنعت ساختمان‌سازی با اهمیت بسیاری برخوردار است و در تقویت سازه‌ها و سازه‌های بتنی کلیدی می‌باشد.

به عبارتی میلگرد آجدار به دلیل استحکام و مقاومت خود در برابر نیروهای مختلف، در صنعت ساختمان‌سازی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به تقویت و پایداری سازه‌ها کمک می‌کند.

با این اوصاف و با توجه به گستردگی کاربرد انواع میلگرد در صنایع مختلف، بررسی آخرین قیمت میلگرد آجدار و  قیمت میلگرد ساده برای صاحبان صنایع امری ضروری است چراکه نوسان قیمت میلگرد به نوسان قیمت در صنایع وابسته منتهی خواهد شد.

مقاطعی که ذکر شد حاصل تغییر شکل ظاهری میلگردهای آجدار و ساده است که موجب می‌شود کاربردهای آنها نیز متنوع شود، علاوه‌براین میلگردهایی که با استانداردها و عناصر سازنده مختلف تولید می‌شوند نیز دارای ویژگی‌های خاصی هستند که کاربری آنها نیز به تناسب ویژگی‌های آنها است، حتی نحوه تولید نیز به موارد مصرف آن مرتبط است.

برای مثال میلگردهایی که با استانداردهای اروپایی ساخته شده باشند معمولا ترکیب اولیه آنها منگنز است به همین دلیل نمی‌توان از آن در مناطق زلزله‌خیز استفاده کرد، یا مقطعی که دارای کربن بالایی است به دلیل زنگ‌زدگی سریع این محصول، استفاده از آن در مناطق مرطوب مانند شمال کشور، چندان کاربردی نیست.

اما در عوض از میلگرد استیل که دارای نیکل و کروم بالایی است زنگ نمی‌زند به همین جهت برای استفاده در مناطقی که رطوبت بالایی دارند بسیار کاربردی است.

به همین ترتیب میلگرد فایبرگلاس، فولادی ضد زنگ، میلگرد با پوشش اپوکسی و گالوانیزه و... نیز در میان شمار متعددی از میلگردهاست که به تناسب یژگی‌هایی که دارند موارد مصرف آنها نیز تغییر می‌کند.

در ادامه میتوانید این مطالب را نیز مطالعه نمایید: تفاوت میلگرد ساده و آجدار

همانطور که مشاهده شد میلگرد یکی از کاربردی‌ترین محصولات فولادی است که تونع بسیار بالایی نیز دارد به همین دلیل در طیف گسترده‌ای از صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه عمده‌ترین مورد مصرف آن در مسلح بتن‌ است و برای افزایش مقاومت کششی در بتن استفاده می‌شود.

 آگاهی از این موارد به مصرف کننده کمک می‌کند تا با شناخت ویژگی‌های محصول و تنوع ساخت آن، محصولی را که مرتبط با کسب و کار و مورد نیاز خود است را به راحتی تهیه کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • دکتر علی خویه
    دکتر علی خویه1402/03/09 - 09:38 پاسخ

    سلام لطفا اشکالات تایپی و نگارشی را درست کنید ممنون

  • فاطمیون
    فاطمیون1401/05/13 - 09:01 پاسخ

    میلگرد آجدار با چه گریدی برای تسویه خانه مورد تایید هست؟