تفاوت میلگرد ساده و آجدار

بررسی میلگرد ساده و آجدار
تفاوت میلگرد ساده و آجدار

آهن پرایس: میلگردهای آجدارهمانطور که از نامشان پیداست دارای آج هستند و آج آنها میتواند دوکی شکل ، آج موازی، مارپیچ و یکنواخت باشند و به 4 دسته A-1، A-2، A-3، A-4 تقسیم می شوند و این چهار نوع از نظر میزان...

آهن پرایس: میلگردهای آجدارهمانطور که از نامشان پیداست دارای آج هستند و آج آنها میتواند دوکی شکل ، آج موازی، مارپیچ و یکنواخت باشند و به 4 دسته A-1، A-2، A-3، A-4 تقسیم می شوند و این چهار نوع از نظر میزان کربن ، سختی و قابلیت خم پذیری وشکل پذیری باهم تفاوت دارند و بیشترین کاربرد آنها در صنعت ساختمان است. 

همه روز شرکت های عرضه کننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی  قیمت روز میلگرد را در صفحه سایت خود اعلام می نمایند و براحتی می توانید با مقایسه قیمت و کیفیت برندهای مختلف خرید مطلوبی را تجربه نمایید.

از میلگرد آجدار برای ساخت موارد مقابل بسیار استفاده می شود: خاموت ،زیگزاگ ،رکابی ، سنجاقی و عصایی استفاده می گردد و این محصولات در مسلح کردن بین بسیار کاربرد دارد. 

تفاوت های میلگردهای  ساده و آجدار :

1-    سایز : به طور کلی همه میلگردها بر اساس استانداردهای جهانی تولید می گردند: 
انواع میلگرد آجدار از لحاظ سایز عبارت است از میلگردهای شاخه ای و کلافی که در سایزهای 5.5 الی 40 میلیمتر تولید می گردند و انواع میلگردهای ساده نیز در دو نوع کلافی و شاخه ای در سایزهای 5.5 الی 20 میلیمتر تولید می گردند.

2-    مواد تشکیل دهنده: مواد تشکیل دهنده میلگردها و میزان استحکام و مقاومت خم پذیری و جوش پذیری آنها با یکدیگر متفاوت است و بر اساس همین مواد تشکیل دهنده محل استفاده آنها، طول عمرشان ومیزان فرسایش آنها با هم متفاوت است. 

انواع میلگرد از لحاظ تفاوت در مواد تشکیل دهنده : 1- میلگرد اروپایی 2- میلگرد فولاد کربن 3- میلگرد روکش اپوکسی 4- میلگرد گالوانیزه 5- میلگرد استیل یا ضد زنگ  6- میلگرد فایبرگلاس 

انواع میلگرد از لحاظ تفاوت در روش تولید: 

روش آلیاژی یا آنالیز شیمیایی :
در این روش میلگرد را با اضافه کردن فروآلیاژها می سازند و شمش طی فرآیند نوردی به شکل میلگرد در می آید و پس از آن هوای آزاد قرار می گیرند تا خنک شوند.این نوع از میلگردها برای مناطق زلزله خیز و در فشار مقاومت مناسبی دارند و بسیار کاربردی هستند. 

روش حرارتی (ترمکس)
در روش ترمکس از شمش فولادی با کلاس شیمیایی پایین تر استفاده می گردد. در این روش برای اینکه مقاومت مناسبی در میلگرد ایجاد شود میلگردها را در زمانی که هنوز دمای بالایی دارد به سرعت از لوله های آب خنک عبور می دهند در زمینه استفاده از این نوع میلگردها در مناطق زلزله خیز باید دقت شود و لازم به ذکر است که قیمت این میلگرد از میلگرد آلیاژی پایین تر است.

خواص مکانیکی

استانداردهای تولید میلگرد بر اساس خواص مکانیکی  در کشورهای مختلف متفاوت است مثلا میلگردهای کشور ما که بخش کثیری از بازار را ذوب آهن اصفهان  تولید می نماید بر اساس استاندارد روسیه است و به چهار دسته میلگرد A1، میلگرد A2، میلگرد A3، میلگرد A4 تقسیم بندی می شود. 

به طور کلی میلگردهای A-1، نرم هستند و آج ندارند مقاومت کششی این نوع میلگرد بین دو بازه 240 تا 360 مگاپاسکال می باشد در اصطلاحات تخصصی به این نوع میلگرد داکتیل (ductile)می گویند و به طور کلی جوشکاری و تغییر شکل روی این نوع میلگرد امکان پذیر است. 

میلگردهای A-2  نیز حداقل مقاومت تسلیم 340مگاپاسکال و حداقل مقاومت کششی مجاز 500 مگاپاسکال را می پذیرد و در دسته میلگردهای نیمه خشک یا به عبارتی سخت قرار می گیرد.از نظر ظاهرنیز آج آن به صورت مارپیچ یا همان فنری است و به دو صورت یکنواخت و دوکی می تواند باشد و غالبا در خاموت زنی ،مش بندی و ساختمان استفاده می شود، این نوع میلگرد قابلیت جوشکاری دارد اما به طور کلی توصیه می شود از جوشکاری میلگرد A-2 پرهیز نمایید.

میلگردهای A-3 سخت،خشک وترد می باشد آجهای آن جناقی یا ضربدری با زاویه 45 درجه است و یا می تواند یکنواخت و دوکی باشد و آج های به مانند تکرار اعداد 7،8 است.حداقل مقاومت کششی در این نوع میلگرد 600 مگاپاسکال استو حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن نیز 40 مگاپاسکال می باشد و قابلیت جوشکاری ندارد و در ساختمان سازی کاربرد دارد. 

میلگردشA-4  آجدار مرکب است و به طور کلی چندان کاربردی نیست و حداقل مقاومت کششی مجاز میلگرد A-4 650 مگاپاسکال است و حداقل مقاومت تسلیم آن 500 مگاپاسکال می باشد.

 در ادامه می توانید این مقاله را مطالعه نمایید :خرید میلگرد به قیمت کارخانه

نتیجه گیری

در این مطلب تفاوت های میلگرد آجدار وساده را بیان داشتیم و میلگردها به طور کلی از نظر سایز، نوع ، کاربرد و فرایند تولید با یکدیگر متفاوتند و کاربردهای متنوعی دارند شناخت این تفاوت ها می تواند منجر به یک خرید حرفه ای شود وهمچنین توصیه می گردد پیش از خرید از مشاوره رایگان کارشناسان حرفه ای آهن پرایس با شماره 02154103 استفاده فرمایید و قیمت روز میلگرد را همه روز از طریق سایت چک بفرمایید. 

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)