میلگرد ساده صنعتی چیست؟

فرایند تولید میلگرد ساده
میلگرد ساده صنعتی چیست؟

میلگرد ساده صنعتی، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان‌سازی است که به دلیل سطح صاف و صیقلی، برای آهنگری، جوشکاری و مصارف صنعتی به کار می‌رود. این نوع میلگرد در آلیاژها و انواع مختلف و با تنوع ابعادی، در دو نوع شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شود و انتخاب نوع و سایز مناسب آن، به نوع کاربرد و شرایط سازه بستگی دارد...

آهن پرایس: میلگردها را می‌توان براساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد، بر مبنای شکل ظاهری میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد ساده سطحی صاف و صیقلی دارد و برای آهنگری، جوشکاری و مصارف صنعتی به کار می‌رود؛ میلگرد آجدار دارای آج‌هایی است که به چسبندگی بهتر میلگرد به بتن کمک می‌کند. این نوع میلگرد در دو نوع آج مارپیچ (A2) و آج جناغی (A3) تولید می‌شود و در سازه‌های بتنی کاربرد دارد. در ادامه به معرفی میلگرد ساده صنعتی، بررسی مشخصات و ویژگی‌های این محصول، نحوه تولید، انواع و قیمت میلگرد ساده پرداخته خواهد شد.

فرایند تولید میلگرد ساده

تولید میلگرد ساده عمدتا به دو روش نورد اتومات و دستی انجام می‌گیرد که هر یک مزایا و معایب منحصر به خود را دارد و در قیمت میلگرد ساده نیز مؤثر است. در ادامه به بررسی نحوه تولید با میلگرد با هر یک از این روش‌ها پرداخته می‌شود.

فرایند تولید میلگرد ساده 6فروردین 1403

نورد میلگرد ساده به روش اتومات

1. گرمایش شمش: شمش‌های فولادی در کوره با دمای 1100 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند تا نرم و قابل انعطاف شوند. دمای گرمایش شمش باید به دقت کنترل شود تا از ذوب شدن یا ترک خوردن آن جلوگیری شود.
2. نورد: شمش‌های گرم شده به خط تولید نورد منتقل می‌شوند و در سه مرحله رافینگ، قطر شمش‌ها کاهش و طول آن‌ها افزایش می‌یابد.در مرحله رافینگ، از قفسه‌های نورد با شیارهای بزرگ استفاده می‌شود به این صورت که با عبور شمش از قفسه‌های نورد، ضخامت آن کاهش و طول آن افزایش می‌یابد. تعداد مراحل رافینگ به قطر اولیه شمش و قطر نهایی میلگرد مورد نظر بستگی درد.
3. برش: میلگردهای نورد شده به طول‌های مشخص معمولاً 6 یا 12 متر برش داده می‌شوند. برای برش میلگرد از گیوتین‌های اتوماتیک استفاده می‌شود. دقت برش میلگرد باید بالا باشد تا از ایجاد ناهمواری و پلیسه در لبه‌های میلگرد جلوگیری شود.

4. بسته‌بندی: میلگردهای برش داده شده به صورت بندیل بسته‌بندی می‌شوند؛ برای بسته‌بندی میلگرد از تسمه‌های فلزی یا پلاستیکی استفاده می‌شود. نوع و نحوه بسته‌بندی میلگرد باید به گونه‌ای باشد که در حین حمل و نقل و انبارداری، آسیبی به آن نرسد.


نورد دستی میلگرد ساده

در کنار روش‌های نوین و اتوماتیک تولید میلگرد، نورد دستی به عنوان یک روش سنتی و چالش‌برانگیز، جایگاه خود را در صنعت فولاد حفظ کرده است. این روش که نیازمند مهارت و تجربه فراوان است، هنری ظریف در تولید میلگرد به شمار می‌رود.

1.    آماده‌سازی مواد اولیه: ضایعات ورق یا میان خطی شمش به عنوان مواد اولیه، در کوره‌های مخصوص تا دمای 1300 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.
2.    شکل‌دهی: فلز گداخته توسط افراد ماهر به سمت استندها هدایت شده و با عبور از غلطک‌های مخصوص، ابعاد و شکل مورد نظر را به خود می‌گیرد.
3.    نورد نهایی: پس از شکل‌دهی اولیه، فلز وارد غلتک‌های فیشینگ شده و با دقت بالا، به فرم نهایی میلگرد تبدیل می‌شود.
4.    تکمیل و بررسی: میلگردهای نورد شده به بخش تکمیل نورد گرم منتقل می‌شوند. در این بخش، وزن، خواص فیزیکی، برش و سایر ویژگی‌های میلگرد به دقت بررسی و کنترل می‌شود؛ پس از تأیید کیفیت، میلگردها برای بسته‌بندی و عرضه به بازار آماده می‌شوند.

نورد دستی میلگرد ساده 6فروردین 1403

استاندارد تولید میلگرد ساده

میلگرد ساده صنعتی عمدتا براساس استاندارد INSO3132 و از سایزهای 6 تا 50 میلی‌متر تولید می‌شود در واقع میلگرد ساده صنعتی به صورت کلاف و شاخه تولید می‌شود که هر یک سایزهای متفاوتی دارند و انتخاب نوع و سایز مناسب نیز به نوع کاربرد و شرایط سازه بستگی دارد البته قیمت میلگرد ساده کلاف و صنعتی نیز متغیر است.


•    میلگرد ساده شاخه‌ای: عمدتا در طول‌های 6 و 12 متر و در سایزهای 10 تا 42 میلی‌متر تولید می‌شود.
•    میلگرد ساده کلاف: در وزن‌های مختلف و در سایزهای 5.5، 6.5، 8، 10 و 12 میلی‌متر تولید می‌شود. وزن میلگرد در سایزهای مختلف متغیر است و این امر به تفاوت قیمت میلگرد ساده در سایزهای مختلف منجر می‌شود.
میلگردهای ساده صنعتی در اشکال مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که هر یک با توجه به شکل ظاهری، ترکیبات و عناصر سازنده و فرایند تولید کاربرد و قیمت منحصر به فردی دارند؛ در ادامه به معرفی و بررسی انواع مختلف میلگرد ساده پرداخته می‌شود.

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که به دلیل تنوع بالا در سایز و نوع، در طیف وسیعی از مراحل ساخت و مقاوم‌سازی در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی از گام‌های ابتدایی تا نهایی به کار می‌رود و دارای ویژگی‌های زیر است.


•    مقاومت بالا: فرآیند تولید خاص این نوع میلگرد، به آن مقاومت فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
•    ظاهر صاف و صیقلی: سطح صاف و صیقلی میلگرد ترانس، اصطکاک آن را کاهش می‌دهد و کاربرد آن را در مصارف خاص مانند رولپلاک در درزهای انبساط، اتصالات انقباضی در جاده‌ها و ستون‌ها مناسب می‌کند.
•    تنوع بی‌نظیر: میلگرد ترانس در سایزها و آلیاژهای مختلف تولید می‌شود و برای مصارف گوناگون قابل استفاده است.


تولید میلگرد ترانس طی چند مرحله و به شیوه‌های زیر است:
1.    مرحله اول: تولید میلگرد خام با نورد گرم
2.    مرحله دوم: اسیدشویی میلگرد خام
3.    مرحله سوم: عبور میلگرد از دوزه کششکاری توسط گیره
4.    مرحله چهارم: پولیش‌زنی سطح میلگرد


کیفیت و میزان صیقلی بودن میلگرد ترانس، به ساختار و نحوه پولیش‌زنی آن بستگی دارد و بر همین اساس، به چند دسته میلگرد تک پولیش و میلگرد دو پولیش، میلگرد سنگ خورده، میلگرد بلبرینگ خور، میلگرد ترانس شش پر و میلگرد ترانس روغنی یا کششی تقسیم می‌شود که در ادامه به طور کامل به معرفی انواع مختلف این نوع میلگرد و ویژگی‌های هر یک پرداخته می‌شود.


•    میلگرد تک پولیش

میلگرد صیقلی تک پولیش که در ابتدا به صورت میله‌های فولادی نورد گرم با ظاهری ناهموار و تیره است، پس از فرآیند پولیش‌زنی، زائده‌های سطح آن برطرف شده و ظاهری یکدست و صیقلی پیدا می‌کند.
میلگرد تک پولیش دارای ظاهری صاف و زیبا و مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد.
از مهمترین کاربردهای میلگرد تک پولیش می‌توان به ساخت و تولید قطعات هیدرولیکی ماشین‌آلات صنعتی یا خودروها، ساخت سیلندرها و پمپ‌های آب و نفت و تولید قطعات فلزی اشاره کرد.


•    میلگرد دو پولیش

 میلگرد دو پولیش همانطور که از نامش پیداست، در دو مرحله پولیش زده می‌شود و به همین دلیل، سطحی شفاف‌تر و ظاهری آینه‌ای دارد.
میلگرد دو پولیش مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد و به دلیل سطح براق و آیینه‌ای در مکان‌هایی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد، محصولی ایده‌آل است.
از میلگرد دو پولیش برای ساخت قطعات بیرونی اتومبیل، قسمت‌های بیرونی و محافظ نمای ساختمان‌ها و قطعات قابل رویت ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود.


•    میلگرد روغنی یا کششی

 میلگرد کششی یا همان میلگرد روغنی از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد است که از میلگرد خام با قطرهای مختلف و در طول‌های 6 متری یا به صورت کلاف تولید می‌شود.
میلگرد کششی دارای سطح صاف و روغنی براق، مقاومت بالا است و سطح مقطع آن نیز به طور دقیق گرد است.
برای تولید پیچ‌های بلند (پیچ متری) و تولید قطعات فلزی صنعتی از میلگرد روغنی استفاده می‌شود.


•    میلگرد مفتول یا کلاف

میلگرد مفتول یا کلاف میلگردی با قطر پایین (بین 3 تا 10 میلی‌متر) و انعطاف‌پذیری بالا است و برای کاربردهایی که نیاز به خمکاری و تغییر شکل دارند، ایده‌آل است. این محصول قابلیت شکل‌دهی و انعطاف‌پذیری بالایی دارد، سطح آن صاف و صیقلی و برای کاربردهای مختلف نیز مقاومت مناسبی دارد.
از عمده‌ترین کاربردهای میلگرد مفتول می‌توان به ساخت فرفوژه‌های زیبا و ظریف، تولید پایه‌های مبل و صندلی، ساخت تختخواب و سایر لوازم فلزی مبلمان، ساخت نرده‌های تزیینی، ساخت پارتیشن‌های فلزی، تولید آباژور و سایر المان‌های دکوراتیو، تولید پیچ‌های ریز، ساخت فنر و مفتول‌های صنعتی و استفاده در صنایع دستی و مجسمه‌سازی اشاره کرد.


•    میلگرد شش پر

میلگرد ترانس شش پر با مقطع شش ضلعی و جنس فولاد آلیاژی ST37، از استحکام و مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این ویژگی، میلگرد ترانس شش پر را به انتخابی ایده‌آل برای کاربردهای صنعتی سنگین تبدیل کرده است.
میلگرد ترانس شش پر به دلیل جنس و ساختار خود، به راحتی قابل ماشینکاری و فرم‌دهی است؛ علاوه‌بر این ظاهری صیقلی و زیبا دارد و در برابر کشش، فشار و سایش از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است به همین دلیل قیمت میلگرد ساده شش پر نسبت به سایر میلگردهای ترانس بالاتر است.
 از عمده‌ترین کاربردهای میلگرد ترانس شش پر می‌توان ساخت قطعات فلزی صنعتی مانند شافت، پین، پیچ و مهره؛ ساخت ماشین‌آلات صنعتی مانند فرز، تراش، پرس و ساخت قطعات مختلف خودرو مانند میل لنگ، شاتون، سیبک و ... را نام برد.

میلگرد شش پر 6 فروردین 1403
 

•    میلگرد سنگ خورده

میلگرد سنگ‌ خورده نوعی میلگرد است که در فرآیند تولید آن، به جای پولیش‌زنی، از دستگاه‌های سنگ‌زنی برای صاف و صیقلی کردن سطح میلگرد استفاده می‌شود.
رایج‌ترین دستگاه سنگ‌زنی برای تولید این نوع میلگرد، دستگاه لیدکوپینگ است که ساخت کشور سوئد می‌باشد. این دستگاه از دقت بالایی برخوردار است و تلورانس ابعادی آن وسیع است، به این معنی که می‌تواند ضخامت‌های مختلف میلگرد (بین 6 تا 100 میلی‌متر) را تولید کند.


انواع میلگرد سنگ‌ خورده

•    میلگرد سر زرد: این نوع میلگرد با روش ترمکس تولید می‌شود که شامل گرم کردن میلگرد و سپس خنک‌کاری سریع آن است. میلگرد سر زرد از استحکام و سختی بالایی برخوردار است.
•    میلگرد سر قرمز: این نوع میلگرد با روش خنک‌کاری سرد و برگشت تحت کنترل تولید می‌شود. میلگرد سر قرمز از انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالایی برخوردار است.
میلگرد سنگ‌ خورده در صنعت و ساختمان برای ساخت قطعات و ماشین‌آلات صنعتی، ساخت قالب‌ها، ساخت ابزارآلات، ساخت تیرچه و ستون، ساخت فونداسیون و ساخت دیوارهای بتنی استفاده می‌شود. 

میلگرد سنگ خورده 6 فروردین 1403
میلگرد بلبرینگ خور

میلگرد ترانس بلبرینگ‌خور نوعی میلگرد ترانس دو پولیش است که قابلیت بلبرینگ‌خور بودن، کاربردهای آن را در صنایع مختلف گسترش داده است.
در ساخت این میلگرد از فولادهای CK45 و st37 استفاده می‌شود که استحکام و مقاومت آن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ همچنین دو بار پولیش‌زنی سطح میلگرد، اصطکاک آن را به حداقل رسانده و دقت عملکرد آن را در بلبرینگ‌ها افزایش می‌دهد، علاوه‌بر این میلگرد ترانس بلبرینگ‌خور تنوع بالایی در سایزها و آلیاژها دارد.
برای ساخت رولیک‌ها، ماشین‌آلات صنعتی، اتومبیل‌ها، مبل‌سازی، ابزار و یراق‌آلات، ساخت قطعاتی مانند شفت‌ها، محورها، بوش‌ها و پین‌ها از میلگرد بلبرینگ استفاده می‌شود.
به دلیل گستردگی دامنه مصرف میلگرد ساده در صنایع مختلف، می‌توان گفت نوسانات صنایع وابسته به قیمت میلگرد ساده وابسته است از همین رو ممکن است بسیاری از صاحبان صنایع برای مدیریت و زمان‌بندی خرید میلگرد ساده نیاز به اطلاع دقیق‌تر و پیش بینی قیمت این محصول داشته باشند، به همین ترتیب در ادامه به مهمترین فاکتورهایی که قیمت میلگرد ساده را تحت تأثر قرار می‌دهد اشاره می‌شود.

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد ساده صنعتی

مؤلفه‌های متعددی در تعیین قیمت میلگرد ساده اثرگذار هستند که برخی به صورت روانی و برخی به صورت حقیقی نرخ این محصول را تعیین می‌کنند؛ در ادامه به معرفی برخی از مهمترین فاکتورها اشاره می‌شود.
•    قیمت مواد اولیه
•    هزینه‌های انرژی
•    هزینه‌های نیروی انسانی
•    استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات
•    مسافت بین کارخانه و محل تحویل
•    نوع حمل و نقل (زمینی، دریایی و ...)
•    برند میلگرد
•    نحوه تولید
•    استاندارد تولید
•    نوع و درصد آلیاژ به کار رفته
•    کیفیت ظاهری (یکنواختی، صاف بودن و ...)
•    ضخامت میلگرد
•    طول میلگرد
•    شرایط اقتصادی کشور
•    نوسانات نرخ ارز
•    میزان عرضه و تقاضا در بازار
•    سیاست‌های دولت و قوانین مربوط به صنعت فولاد


در این مقاله، به بررسی جامع میلگرد ساده صنعتی پرداخته شد و اطلاعات کاملی درباره این محصول در اختیار شما قرار داده شد تا بتوانید با آگاهی کامل، بهترین نوع میلگرد را برای نیاز خود انتخاب کنید. با این حال توصیه می‌شود پیش از اقدام به خرید آخرین قیمت میلگرد ساده را از سایت آهن پرایس مشاهده کنید و برای انتخاب صحیح و خرید میلگرد ساده متناسب با نیاز و پروژه خود با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.


 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)