ناترازی عرضه و تقاضای آهن اسفنجی

ناترازی عرضه و تقاضای آهن اسفنجی

ناترازی تولید و عرضه و عدم تناسب عرضه و تقاضا به افزایش قیمت آهن اسفنجی منجر شده است. افزایش نرخ این محصول به عنوان مواد اولیه موجب افزایش قیمت سایر محصولات زنجیره فولاد خواهد شد...

آهن پرایس: روز گذشته اوضاع بازار آهن و فولاد آرام گزارش شد و قیمت آهن آلات تقریبا در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی ثابت اعلام شدند.

بازار ارز هم روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار نوسان چندانی نداشت. در پایان روز گذشته هر دلار بازار آزاد حدود 51 هزار و 350 تومان به فروش رسید.

بررسی اوضاع بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار که از ابتدای هفته در برخی مبادی فروش با افزایش جزئی همراه بود روز گذشته در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و چند کارخانه هم بین50 تا 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی حول و حوش کیلویی ۲۲.۳۰۰ تا حول ۲۲.۵۰۰ تومان گزارش شد که نسبت به روز شنبه تغییرات محسوسی را نشان نمی‌دهد.

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان با 200 تومان کاهش حدود 24 هزار تومان اعلام شد و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر هم 100 تومان کاهش داشت که در هر کیلو به 22 هزار و 850 تومان رسید.

قیمت روز میلگرد آجدار

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد اصفهان

22.600

22.450

24.750

قیمت تیرآهن شاخه‌ای در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما برخی سایزها بین 10 تا 20 هزار تومان در کارخانه ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد کاهش داشت.

قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت نبشی در اکثر کارخانه‌ها با ثبات نسبی همراه بود ولی قیمت نبشی شکفته بین 200 تا 500 تومان کاهش داشت.

قیمت روز ورق سیاه، در کارخانه کاویان و گیلان ثابت بود اما قیمت ورق آهن مبارکه با کاهش 100 تا 300 تومانی عرضه شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق شیروانی رنگی افزایش 100 تا 500 تومانی داشت.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل Z، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد همچنین قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز به تبعیت از جو کلی بازار روند ثابتی داشت.

طبق آمار معاملات آهن اسفنجی روز شنبه که پس از ابطال به امروز موکول شده بود تا دقایقی دیگر عرضه می‌شود. گفتنی است مجموع عرضه های آهن اسفنجی در بورس امروز به 99 هزار تن افزایش یافت.

قیمت پایه هر کیلو از آهن اسفنجی 11 هزار و 190 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین حدود 7 هزار تن ورق سرد، 7 هزار تن ورق قلع اندود، 5 هزار تن ورق گالوانیزه، 8 هزار و 500 تن ورق رنگی و 82 هزار تن ورق تختال عرضه می‌شود.

به دنبال افزایش قیمت آهن اسفنجی جهانگیر شکری کارشناس فولاد قیمت آهن اسفنجی را غیرمنطقی دانست و گفت ناترازی حجم عرضه و میزان تقاضا برای آهن اسفنجی، افزایش قیمت این محصول را رقم زده است.

وی معتقد است آهن اسفنجی مواد اولیه تولید محصولات فولادی است و باید تولید و عرضه آن به حد نیاز فراهم شود.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران نیز در زمینه افزایش قیمت آهن اسفنجی اظهار کرد: ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف زنجیره فولاد به ناترازی تولید وعرضه منجر می‌شود. همین عدم تناسب به افزایش قیمت آهن اسفنجی منتهی شده است. وی معتقد است مدیران دولتی باید برای کنترل قیمت‌ها نظارت بیشتری بر بورس کالا و پروسه عرضه و تقاضا داشته باشند.

عسگرزاد درباره دلایل قطعی گاز افزود: به عقیده برخی احتمال قعی گاز مورد دیگری است که به افزایش قیمت این مواد اولیه منجر شده است اما از آنجایی که فعلا صنایع فولادی دچار قطعی گاز نیستند؛ این فاکتور درجه اهمیت چندانی ندارد.

همچنین حسام الدین والی کارشناس فولادی نیز در این زمینه بیان کرد: آهن اسفنجی به طور کامل در بورس عرضه نمی‌شود و هر تولیدکننده‌ای تناژ دلخواه خود را عرضه می‌کند که این روند نادرست است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تبعات کمبود آهن اسفنجی در بازار

این کارشناس اظهار کرد: برای تعدیل بازار داخلی و صادرات فولاد کشور باید توزان ایجاد شود. هنگامی که عرضه آهن اسفنجی کنترل نمی‌شود قیمت آهن قراضه که بخشی از مواد اولیه برخی تولیدکنندگان است، دچار افزایش می‌شود.

والی افزود: شایان ذکر است که دولت برای کنترل و کاهش قیمت مسکن در صدد تثبیت قیمت آهن و فولاد است، اما این امر تنها با حرف ممکن نیست و باید مواردی مانند انرژی و هزینه تولید نیز مدنظر قرار گیرد. از دیگر سو بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی با شرایطی که دولت برای آنها تعیین کرده با نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)