نمودار قیمت قوطی و پروفیل در 1402

نمودار قیمت قوطی و پروفیل در 1402

از آنجایی که پروفیل یک محصول کاربردی و بسیار استراتژیک است، بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت آن حائز اهمیت است از همین رو در این مقاله قیمت پروفیل را از فروردین تا تیر ماه 1401 و 1402 مورد بررسی قرار خواهیم داد.  

پروفیل ها یا نام انگلیسی آنها profile از محصولات فلزی هستند که به دو حالت پروفیل باز و پروفیل بسته تولید می شوند.از جمله پروفیل های باز می توان به نبشی، ناودانی ،تیرآهن، پروفیلz و .... اشاره کرد. پروفیل های بسته نیز همانطور که از نام آنها بر می آید، سطح مقطع آنها بسته است مانند پروفیل هایی که سطح مقطع آنها مربعی، مستطیلی یا دایره شکل هستند.

کاربردهای پروفیل 


1.  ساخت  درب و پنجره 
2.  ساخت لوله 
3.  ساختمان سازی
4.  کشتی سازی
5.  خودروسازی 

انواع پروفیل 

  1. پروفیل ساختمانی
  2. پروفیل صنعتی
  3. پروفیل مبلی 
  4. پروفیلz
  5. پروفیل گالوانیزه
  6. پروفیل کامپوزیت
  7. پروفیل استیل 
  8. پروفیل آلومینیوم 

قیمت و وزن پروفیل 

قیمت پروفیل ها به عوامل متعددی از جمله نرخ ارز، جو سیاسی منطقه، قیمت سنگ آهن و شمش و همچنین میزان عرضه و تقاضا، برند مورد نظر برای خرید وابسته است. البته فراموش نکنیم گاهی یک عامل اثر عاملی دیگر را خنثی می نماید و ممکن است قیمت ها سمت و سوی ثابت داشته باشند اما در برخی مواقع دو یا سه عامل همسو می شوند و می توانند مسیر قیمت را کاهشی یا افزایشی نمایند. از همین رو برای یک فعال اقتصادی ، ساختمان ساز و صنعتگر پراهمیت است که در جریان اخبار بازار آهن و فولاد قرار گیرد و همواره عواملی که بازار آهن را تحت تاثیر قرار می دهند را بررسی نماید. توصیه میشود که همواره صفحه تحلیل بازار و به روزترین دانشنامه تخصصی فلزات را در سایت آهن پرایس چک نمایید. همچنین پروفیل به صورت کیلویی فروخته می شوند و به عبارتی وزن هر شاخه پروفیل بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود.

لذا برای مصارف گوناگون بهتر است به ضخامت و وزن هر شاخه توجه شود و چنانچه نیازی به پروفیل با ضخامت بالا و پروفیل مستحکم نیست از پروفیل های سبک تر استفاده نماییم. هر چند پروفیلی که ضخامت کمتری دارد مقداری گرانتر از پروفیل های باضخامت بالاست اما به طور کلی در قیمت تمام شده کل خرید اگر مجموع وزن ها کمتر باشد، قیمت تمام شده ارزانتر خواهد شد. 

علاوه بر به روزرسانی روزانه قیمت پروفیل سبک در سایت آهن پرایس ما کانال تلگرامی قیمت پروفیل را نیز داریم و روزانه نرخ پروفیل ساختمانی، z، آلومینیوم و... در کارخانه های نیکان، صابری، پایا ، جهان و تهران شرق را در کانال تلگرام نیز اعلام می نماییم.  در این مقاله تلاش می نماییم نوسانات نرخ پروفیل ایران با ضخامت 2.5 و ابعاد 40*40 را در هر یک از ماههای فروردین ، اردیبهشت و خرداد مورد بررسی قرار دهیم. برای داشتن یک دید کلی از بازار پروفیل از فروردین ماه تا مرداد ماه سال 1401 نمودار را زیر را مشاهده نمایید:

نمودار پروفیل ایران بهار تا تابستان 1401
 
همانطور که در این نمودار مشاهده می نمایید بر خلاف سایر بازارها که تورمی بوده اند اما بازار آهن آلات و از جمله پروفیل از فروردین تا مردادماه شیب کاهشی را تجربه کرده است و قیمت پروفیل در شروع سال روی کانال 27هزار تومان قرار داشته و با گذشته بازه زمانی 4ماهه در ماه پنجم سال به مبلغ 21هزار تومان کاهش یافته است. 

بررسی نمودار قیمتی پروفیل فروردین ماه 

در تصویر زیر نمودار پروفیل 40*40 با ضخامت 2.5 را در فروردین ماه 1401 مشاهده نمایید: 

نمودار پروفیل ایران در فروردین ماه 1401

 در نیمه اول فروردین ماه که بازار آهن تقریبا تعطیل بود، در تاریخ 15 فروردین ماه در قیمت کیلویی 27هزار تومان اعلام شد که در این تاریخ شاهد نوسانات صعودی قیمت پروفیل بودیم. در واقع 15 فروردین ماه هفته ابتدایی کاری بازار آهن آلات بود، که اکثر قیمت ها رشد چشمگیری داشت البته در این تاریخ برخی از مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکرده بودند با وجود شیب تند نرخ آهن آلات در این بازه زمانی اما نرخ ارز سمت و سوی ثابتی را به خود گرفته بود و روی نرخ 27هزار تومان نوسانات رفت و برگشتی تا کانال 26 هزار تومانی داشت. در این تایم اکثر مبادی فروش نرخ پروفیل با افزایش بالغ بر 3 الی 4 هزار تومانی اعلام کردند. 

یکی از دلایل افزایش قیمت در این بازه زمانی افزایش نرخ مواد اولیه بود چرا که نرخ آهن اسفنجی در این بازه زمانی روی 10 هزار تومان و قیمت شمش 15 هزار تومان اعلام شد. دلیل دیگر نیز افزایش قیمت ها در بازار جهانی، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد و بازار ایران نیز سمت و سوی صعودی گرفت. پس از یک بازه زمانی یک هفته ای در تاریخ 21 فروردین ماه نرخ پروفیل کاهشی و کیلویی 26 هزار تومان اعلام شد.

در این بازه زمانی نرخ ارز تمایل به افزایش قیمت داشت و 27هزار و 770 تومان اعلام قیمت شد.  بخش جالب بازار این بود که بازار دچار ابهام و پیچیدگی شده بود و تحت تاثیر کوچکترین محرک ها قیمت های دوم اعلام می کردند و بلافاصله اعلام فروش بسته است دیده می شد اما با تمام این اوصاف در بخش خریدار هم تقاضای چندانی مشاهده نمی شد. البته تعداد زیادی از فروشندگان پروفیل نیز در تلاش بودند قیمت ها را ثابت نگه دارند. 

پس از این بازه زمانی به طور تقریبی نرخ پروفیل ثابت بود تا با گذشت زمان یک هفته ای در 27خرداد ماه سمت و سوی کاهشی به خود گرفت و در 29 فروردین ماه به 25هزار و 600 تومان رسید که در این بازه زمانی نرخ ارز نیز 27هزار و 980 تومان اعلام شد و در حال نزدیک شدن به کانال 28 هزار تومانی می باشد.

در این بازه زمانی رکود سنگینی بر بازار آهن حاکم بود و اصطلاحا بازار به شدت نخر شده بود. اما بر اساس تجربه سالهای پیشین در این بازه زمانی باید بازار ساخت و ساز پرقدرت می شد و انتظار خرید از مشتریان بود اما تورم، بهای بالای مصالح و دستمزد کارگرواز سوی دیگر نبود نقدینگی کافی برای مصرف کننده همه و همه  دست به دست هم داد و این بازار را رکودی و کاهشی کرد. جالب است مسکن ملی و وعده های داده شده نتوانست این بازار را تحت تاثیر قرار دهد. 

بررسی نمودار قیمتی پروفیل اردیبهشت ماه

نمودار پروفیل ایران با ضخامت 2.5 و ابعاد 40*40 در  اردیبهشت ماه را در زیر مشاهده می فرمایید که قصد داریم بازار پروفیل را در اردیبهشت ماه تحلیل نماییم.

نمودار پروفیل ایران در اردیبهشت ماه 1401 ضخامت 2.5 سطح مقطع 40*40 آهن پرایس
 

از 1 تا 5 اردیبهشت ماه 1401 نرخ پروفیل ثابت و روی رنج 25هزار و 600 تومان بود که در این بازه زمانی نرخ دلار نیز در کانال 27هزار تومانی نوسانات جزیی داشت و بین مبالغ 27هزار و 750تا 27هزار و 930 در رفت و برگشت بود. در این بازه زمانی اغلب شرکت های عرضه کننده آهن آلات قیمت محصولات خود را با ثبات اعلام کردند. عواملی که در این روزها بازار آهن آلات و از جمله قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار میداد عواملی همچون اختلاف قیمت چشمگیر محصولات فولادی در بورس کالا با بازار آزاد است  چرا که قیمت های اعلامی از سوی بورس کالا بالاتر از قیمت های موجود در بازار آزاد می باشد هرچند که اصلا تقاضا و خریداری در بازار موجود نیست و این اختلاف چشمگیری در شرایطی رویت شد که یکی از وظایف اصلی بورس کالا شفاف سازی قیمت ها می باشد و باید تمامی مصوبات و ابلاغیه ها با هدف تنظیم بازار ابلاغ گردد. 

در تاریخ 10 اردیبهشت ماه بازار پروفیل  نوسان قیمت کاهشی را تجربه کرد واز 10الی 12 اردیبهشت ماه روی قیمت25 هزارو200تومان اعلام شد که در این بازه زمانی نرخ دلار نیز در بازه 28 هزار تا 28 هزار و 180 تومان ریز نوسانات رفت و برگشتی را تجربه می کرد.   

در واقع برخی از تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه پیوسته این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد که یک نوسان کاهشی را در 10اردیبهشت ماه رقم زد و سه روز ثابت مانده این شرایط سکون و رکود بیشتری را به همراه خواهد داشت. این رکود حاصل برخی تناقضات حل نشده ایست  که منجر به عقب نشینی متقاضیان آهن می شود. 

پس از این سکون و رکود بازم یک بازه زمانی یک هفته ای خبر اصی نبود و بازار آهن در رکود و سکون به سر می برد تا اینکه در تاریخ 26 اردیبهشت ماه با  نوسان به قیمت 26هزار و 100تومان رسیدو پس از این بازه زمانی مجددا در سیر کاهشی قرار گرفت.در این بازه زمانی نرخ دلار نیز روی 30هزار و 600 تومان قرار داشت.

بررسی نمودار قیمتی پروفیل خرداد ماه

بررسی نمودار پروفیل  ایران خرداد ماه 1401

همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می نمایید در ابتدای خرداد ماه نرخ پروفیل 2.5 با ابعاد 40*40 روی 25 هزار تومان بود که در این بازه زمانی نرخ ارز نیز 30هزار و 300تومان بود که ریز نوسانات جزیی بازار ارز ناشی  از اخبار ضد و نقیض برجام بود. در این زمان اکثر مبادی فروش آهن آلات نرخ محصولات خود را ثابت و بدون تغییر اعلام کردند و برخی از تولید کنندگان تمایل به کاهش قیمت ها داشتند. 

در این بازه زمانی ابهام و برخی پیچیدگی ها در بازار آهن به چشم می خورد که در اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی به مردم شوک وارد شده بود و خواه ناخواه همه بازارها همبستگی دارند و در این زمان راکدترین حالت بازار آهن و علی الخصوص بازار پروفیل بود.اغلب فروشندگان ثبات قیمتی را در محصولات خود اعمال کردند و برخی نیز با هدف کسب نقدینگی تمایل بیشتری به کاهش قیمت ها نشان می دادند. 

در تاریخ 12 خرداد ماه قیمت پروفیل 24500 تومان اعلام شد که در این زمان نرخ ارز روی 31670 تومان و در مسیر افزایش قیمتی بود.در این بازه زمانی ثبات حداکثری در غالب بازار آهن رویت می شد هر چند برخی نوسانات محدود نیز مشاهده می شد اما به طور کلی رکود بر بازار سایه افکنده است.

ثبات قیمتی بازار در شرایطی بود که بازارهای جهانی در حال اصلاح قیمتی بودند و هربار موانعی در بازار داخل نسبت به اصلاح قیمت ها ایجاد شد.   البته یکی از عوامل اصلی در این ثبات در این بازه زمانی تعطیلات خرداد ماه نیز بوده است اما عامل دیگر بورس کالا و نحوه قیمت گذاری و حجم عرضه محصولات فولادی است. 

در 22 خرداد ماه نرخ پروفیل روی 24900 تومان قرار گرفت، قیمت دلار نیز 32هزار و 250 تومان اعلام شد که بالاترین  و نرخ پروفیل و بازار آهن  نوسانات افزایشی را تجربه می کرد و حتی برخی از محصولات فولادی در پی جبران عقب ماندگی از سایر بازار افزایش قیمت چشمگیری را اعمال کردند. همچنین نرخ روز پروفیل با افزایش چشمگیری مواجه بود به طوری که پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد که افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نشان می‌داد.

آنچه در بازار آهن رقم خورد افزایش فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آمریکا در بازار آزاد بود که به افزایش اختلاف بین ستاد تنظیم بازار و عرضه‌کنندگان منجر شده است.در روزهای پایانی خرداد ماه نیز مبلغ پروفیل روی 24100 تومان قرار داشت و نرخ آهن آلات ریزش را تجربه می کرد، هرچند نرخ روز پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت اعلام شد و اکثر محصولات بازار آهن کاهش نرخ 100 الی 500 تومانی را تجربه کردنداما نرخ  نرخ ارز تقریبا ثابت و  31800تومان اعلام شد. 

همانطور که در تحلیل نمودارهای ماهانه مشاهده کردید هرچند که برخی مواقع افزایش و کاهش هایی در قیمت پروفیل ملاحظه می شد اما به طور کلی از شروع سال جاری تا کنون بر عکس سایر بازارها که قیمت ها چند برابر شده اند، اما این بازار نه تنها اصلاح قیمتی داشته بلکه قیمت ها به کف رسیده به نظر شما در حال حاضر بهترین زمان برای خرید هست؟ در این مقاله تلاش کردید اصلاحات قیمت ها و عوامل موثر بر روند قیمت پروفیل را بیان نماییم تا زمان مناسب خرید را بتوانید تخمین بزنید. 

نمودار قیمت پروفیل نیکان 

هر چند که نوسانات نرخ پروفیل ها مشابه هم می باشند اما از آنجایی که  قیمت پروفیل نیکان ضخامت 2 با سطح مقطع 20*20  نیز محصول پرکاردبردی می باشد در اینجا نمودار از بهار تا تابستان این محصول نیز درج می گردد.

نمودار پروفیل نیکان از بهار تا تابستان 1401

 

همانطور که اشاره شد بررسی نمودار قیمت پروفیل بسیار مهم است زیرا اطلاعات مفیدی را درباره روند قیمت و تحولات بازار ارائه می‌دهد اما در متن ذیل توضیحاتی درباره اهمیت بررسی نمودار قیمت پروفیل و اینکه اصلا چرا باید نمودار قیمت قوطی آهن بررسی شود، بیان می‌شود.

1. شناخت الگوها و روندها: نمودار قیمت پروفیل به شما کمک می‌کند تا الگوهای مختلف را در تغییرات قیمت شاخص یا سهم مشاهده کنید. این الگوها می‌توانند شامل روندهای صعودی، نزولی، کانال‌های قیمتی، نقاط پشتیبانی و مقاومت و سایر الگوهای فنی باشند. با شناخت این الگوها، شما می‌توانید بهترین زمان برای خرید و فروش را تعیین کنید.

2. پیش‌بینی تغییرات بازار: با بررسی نمودار قیمت پروفیل می‌توانید تحولات و روندهای بازار را تشخیص داده و پیش‌بینی‌هایی درباره جهت حرکت قیمت‌ها و تغییرات آینده ارائه دهید. این می‌تواند به شما کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری و معاملات مالی بهتر عمل کنید.

3. تحلیل تکنیکال: نمودار قیمت پروفیل به عنوان یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه استفاده می‌شود. با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند میانگین متحرک، شمع‌های ژاپنی، اشکال نموداری و شاخص‌های فنی دیگر، می‌توانید الگوها و سیگنال‌هایی را شناسایی کنید که در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری مفید هستند.

4. مدیریت ریسک: بررسی نمودار قیمت پروفیل به شما امکان می‌دهد تا نقاط و سطوح پشتیبانی و مقاومت را شناسایی کنید. این اطلاعات می‌توانند در تعیین سطح‌های ورود و خروج در معاملات، مدیریت ریسک و تعیین سطح‌های توقف مفید باشند.

به طور کلی، بررسی نمودار قیمت پروفیل به شما اطلاعات قابل اعتمادی را درباره روند بازار، الگوهای قیمتی و ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند به شما در اتخاذ تصمیمات بهتر و موفق‌تر در معاملات و سرمایه‌گذاری کمک کنند.

نمودار قیمت روز پروفیل پایا اصفهان در بهار 1402

بازار آهن در زمستان سال گذشته رکوردهای قیمتی بی‌سابقه‌ای ثبت کرد اما در ابتدای سال شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ روز آهن آلات در بسیاری از حوزه‌ها بودیم به طوری که پروفیل که در بهمن ماه به 47 هزار تومان رسیده بود با کاهش 10 هزار تومانی در هفته سوم فروردین هر کیلو پروفیل 2 میلیمتر پایا اصفهان 36 هزار تومان معامله شد.

از عمده‌ترین پارامترهایی که به عقب‌نشینی قیمت قوطی آهن منجر شد می‌توان به اتصال گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی و افزایش حجم عرضه این محصول در بورس کالا، کاهش قیمت ارز و قیمت محصولات فولادی صادراتی اشاره کرد.

اما با ورود به اردیبهشت کمی ورق برگشت و بازار ارز و آهن مجددا در مسیر افزایشی گام نهادند به طوری که نرخ دلار در ماه فروردین که به 50 هزار تومان رسیده بود دوباره در اواسط ماه اردیبهشت به بیش از 55 هزار تومان رسید که عامل اصلی آن را می‌توان به اخبار سیاسی نسبت داد.

روند افزایشی قیمت روز آهن و پروفیل تا اواسط اردیبهشت هم ادامه داشت که در بررسی علل آن می‌توان به معاملات اعتباری بورس کالا، پیش‌دریافت عرضه‌های اعتباری از 30 درصد به 10 درصد و افزایش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا اشاره کرد. در این میان تغییر وزیر صمت هم به چنین اوضاعی دامن زد زیرا با تغییر هر مدیری دستورالعمل‌ها و برنامه‌های در حال اجرا نیز نادیده گرفته می‌شوند یا به کلی حذف می‌شوند.

در چنین وضعیتی بازارساز برای کنترل اوضاع به برگزاری نشست مشترکی بین وزارت صمت و بورس کالا و اقتصاد و کمرگات اقدام کرد که ماحصل آن الزام صدور مجوز صادرات از طریق بورس کالا، عرضه مواد اولیه در بورس تنها براساس سهیمه بهین یاب بود، در نتیجه شاهد کنترل نسبی قیمتها بودیم اما در عین حال بازار به نوعی در ابهام و سردرگمی قرار داشت و تقاضا نیز به طور چشمگیری ریزش کرد.

با این حال بازار آهن در هفته آخر اردیبهشت تا حدودی آرام بود اما با کمبود شمش فولاد ارزان قیمت، دوباره قیمت روز اهن رو به افزایش گذاشت اما به دلیل اصلاح قیمت دلار، کاهش نرخ محصولات بورسی، پیش پرداخت معاملات اعتباری از 10 درصد به 30 درصد مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شد تا حدی که قیمت پروفیل اصفهان در اواسط اردیبهشت به 40 هزار توما رسید و در پایان این ماه هم حدود 37 هزار تومان اعلام شد.

با ورود به ماه خرداد انتظار می‌رفت با قطعی برق فولادسازان بازار روند افزایشی در پیش بگیرد اما برخلاف انتظار نه تنها قیمت‌ها افزایشی نشد بلکه ثبات و رکود عمیقی در بازار آهن و فولاد داخلی حکمفرما بود و تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی نیز از بازار رخت بربسته بودند.

قیمت دلار در اواسط این ماه حتی به 47 هزار تومان هم رسید اما در نهایت و در پایان خرداد قیمت دلار روی 48 هزار تومان بسته شد از همین رو نوسانات محدود نرخ دلار خود عاملی برای ثبات قیمت روز آهن آلات بود.

مؤلفه‌های دیگری مانند آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان، مذاکرات ایران و آمریکا، سفر وزیر خارجه عربستان و گشایش سفارت عربستان در ایران، سفر پادشاه عمان به ایران، سختگیری‌های سامانه‌ای، مالیاتی و محدودیت‌های خرید و فروش در بورس، کاهش قیمت محصولات صادراتی، اوضاع مبهم بازارهای جهانی و اقتصاد سردرگم چین که بازار کامودیتی‌ها را آشفته کرده بود، پارامترهای مهمی بودند که ثبات قیمت‌ روز پروفیل و آهن و رکود عمیق در این بازار را رقم زد.

گفتنی است قیمت هر کیلو پروفیل 2 میل در بازار در پایان فصل بهار حدود 35.500 تومان اعلام شد که نشانگر بازگشت قیمت روز قوطی آهن به نیمه‌های فروردین 1402 بود.

نمودار قیمت روز پروفیل در تابستان 1402

در نیمه اول تابستان سال 1402، قیمت پروفیل در بازار آهن و فولاد با نوسانات قابل توجهی مواجه بود. در سه ماه نخست سال، بازار آهن و فولاد با روند نزولی و ثابتی همراه بود. این نوسانات قیمت تأثیراتی از جمله عقب نشینی قیمت دلار، ریزش و ثبات قیمت‌های جهانی، تلاش برای توافق با آمریکا و بهبود فروش نفت ایران را نشان می‌دهد.

در این مدت، قیمت دلار بین دو کانال 48 و 49 هزار تومان شناور بود که این امر به دلیل سیاست بانک مرکزی جهت کنترل و تثبیت نرخ دلار، بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صنایع پتروشیمی و فولاد به مرکز مبادله طلا و ارز به وجود می‌آمد.

قیمت پروفیل پایا در ابتدای تیرماه حدود 35.500 تومان بود و تا پایان تیرماه به 34.500 تومان کاهش یافت. انتظار می‌رفت با قطعی برق فولادسازان در تابستان، قیمت آهن آلات افزایش یابد، اما این اتفاق رخ نداد و بازار با کاهش قابل توجهی روبرو شد. قیمت میلگرد نیز تا انتهای تیرماه به مرز 23 هزار تومان رسید.

با اینکه قیمت روز آهن در تیرماه کاهش داشت و بازار در رکود عمیقی به سر می‌برد، با افت شدید تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی نیز روبه‌رو بود. پیش‌بینی می‌شد با توجه به ایام محرم و ریسک‌های فعالی که وجود دارد، رکود در بازار آهن و فولاد تداوم داشته باشد.

 

ماه مرداد بازار پروفیل روند سینوسی محدودی سپری کرد و با هر عرضه شمش بلوم در بورس، شاهد نوسانات افزایشی در نمودار قیمت پروفیل و نیز قیمت سایر آهن آلات در بازه‌های زمانی کوتاه مدت بودیم.

در واقع می‌توان اینطور گفت که با توجه به رکودی که در بازار پروفیل حاکم بود و معاملات نیز تقریبا از رونق افتاده بود، این اوضاع اعتراض تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برانگیخت از همین رو بازارساز برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ پروفیل و تعدیل بازار، خرید شمش بورسی را آزاد و غیربهین یابی کرد.

پس از اجرای این دستورالعمل در روزهای عرضه شمش در بورس کالا شاهد افزایش قیمت این محصول میانی و در نهایت افزایش قیمت پروفیل و سایر مقاطع پایین دست به ویژه قیمت میلگرد و تیرآهن بودیم. اما مجددا تا عرضه بعدی شمش بازار آرام می‌گرفت و قیمت‌ها اصلاح می‌شد.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: پروفیل صنعتی و کاربردهای آن

در این بازه زمانی طبق نمودار قیمت پروفیل نیکان بین دو کانال 32 و 33 هزار تومانی در نوسان بود اما در آخرین روز مرداد ماه قیمت روز پروفیل بین 1000 تا 1500 تومان افزایش یافت و طی 3 روز به 35 هزار تومان رسید؛ کارشناسان معتقدند علت افزایش ناگهانی قیمت قوطی آهن در پایان ماه مرداد از کمبود ورق آهن نازک در فولاد مبارکه و ورق گیلان ناشی می‌شد، به طوری که با افزایش قیمت ورق آهن، قیمت قوطی پروفیل نیز رو به افزایش گذاشت اما در هفته نخست شهریور این نوسانات فروکش کرد و شاید سیر نزولی نوسانات نمودار قیمت  پروفیل بودیم.

طبق اخبار منتشر شده از نیمه شهریور محدودیت برق صنایع فولادی برطرف خواهد شد از طرفی دیگر  در نیمه دوم شهریور هم  تعطیلات چند روزه را در پیش داریم از همین رو احتمال می‌رود با در نظر گرفتن این عوامل و مجموع عوامل اثرگذار بر قیمت پروفیل و آهن، بازار دچار رکود عمیق و افت شدید تقاضا باشد.

انتظار می‌رفت با توجه به رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد داخلی قیمت قوطی پروفیل نیز تا پایان ماه شهریور روند ثابتی داشته باشد؛ اما برخلاف روند کلی بازار آهن، از ابتدای شهریور ماه قیمت قوطی پروفیل سیر افزایشی در پیش گرفت؛ به طوری که قیمت پروفیل پایا اصفهان از پایان مرداد تا نیمه مهرماه حدود 2.500 تومان افزایش یافت.

به این صورت که قیمت پروفیل 2 میل اصفهان با افزایش 500 تومانی در ابتدای شهریور ماه به 36 هزار تومان رسید و این روند افزایشی به تدریج ادامه داشت به طوری که در پایان این ماه قیمت پروفیل اصفهان 2 میلیمتر 15*25 در هر کیلو حدود 37 هزار و 500 تومان اعلام شد. همچنین قیمت پروفیل نیکان 2 میل ابعاد 40*40 هم در نیمه شهریور ماه 35 هزار و 300 تومان اعلام شد و در نیمه مهر ماه هم 37 هزار و 500 تومان گزارش شد.

برخی علل افزایش قیمت قوطی پروفیل در پایان تابستان را افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت ورق نازک می‌دانند؛ علت افزایش قیمت ورق نازک هم کمبود این محصول در بازار عنوان شد.

طبق گزارش‌ها کمبود ورق نازک در بازار از عدم تولید ورق 2 میلیمتر گیلان و محدود شدن فروش ورق مبارکه توسط تجار، نشأت می‌گرفت و احتمال می‌رفت این محدودیت‌ها در اسرع وقت رفع شده و قیمت پروفیل نیز اصلاح شود اما این کمبود اصلاح نشد و برخلاف قیمت آهن آلات دیگر، تا نیمه مهرماه همچنان نرخ پروفیل افزایشی بود.

به طوری که غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد ثابت بودند و برخی از حوزه‌ها نیز به طور جسته و گریخته کاهش داشتند و تنها قیمت ورق کلاف گرم 2 میل و قیمت پروفیل آهنی روند افزایشی داشتند؛ گفتنی است با نوسان قیمت مواد اولیه، در زنجیره فولاد نیز شاهد نوسان قیمت خواهیم بود، در همین راستا با افزایش قیمت انواع پروفیل‌ها، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها نیز افزایش یافتند.

به طور کلی باید گفت روند افزایشی قیمت قوطی تا نیمه‌های مهرماه همچنان تداوم داشت اما برخی شنیده‌ها حاکی است که ورق گیلان به‌زودی تولید شده و در بازار عرضه خواهد شد از همین رو احتمال دارد تا پایان مهرماه حباب قیمت پروفیل آهن ترکیده و قیمت‌ها شکسته شود. اگرچه به طور کلی کارشناسان معتقدند ممکن است قیمت آهن آلات در نیمه دوم سال به ویژه در ماه آبان در مسیر افزایش قرار بگیرند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (14)

  • پیرهادی
    پیرهادی1401/10/03 - 21:14 پاسخ

    سلام به نظر شما قیمت پروفیل اهن تا آخر سال بالا می‌رود یا پایین می‌آید

  • مدرسی
    مدرسی 1401/05/11 - 13:19 پاسخ

    قیمت روز پروفیل رو کانال تلگرامی هم میزارید ؟

  • جمالیان
    جمالیان1401/05/11 - 13:17 پاسخ

    قیمت پروفیل جهان از خودکارخانه این قیمت هست؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/05/11 - 15:45

      بله قیمت های درب کارخانه پروفیل جهان اعلام شده است.

  • بنت الله احمدیانی
    بنت الله احمدیانی1401/05/11 - 13:07 پاسخ

    قیمت پروفیل صابری چقدر با بازار اختلاف داره؟

  • کاشانی
    کاشانی1401/05/11 - 12:39 پاسخ

    قیمت پروفیل جهان چرا بالاتر از قیمت پروفیل اصفهان؟

    •  رمزی
      رمزی1401/05/11 - 13:13

      چون کیفیت پروفیل بیشتره

  • فتوحی
    فتوحی1401/05/11 - 12:34 پاسخ

    قیمت پروفیل کارخانه یاران 40*40*2 یک ظرفیت میخواستم؟

    • محصولی
      محصولی1401/05/11 - 13:41

      قیمت قوطی یاران مگه با اون یکیا فرقی هم داره؟

  • چاووشی
    چاووشی1401/05/11 - 12:33 پاسخ

    قیمت قوطی با ورق مبارکه چند درصد گرون تره از قوطی با ورق گیلان؟

    • مروتی
      مروتی1401/05/11 - 13:48

      قیمت قوطی با ورق مبارکه بستگی به ضخامتش داره دیگه معمولا 2 میل گرون تر از همه ست

  • موسویان
    موسویان1401/05/11 - 12:25 پاسخ

    قیمت پروفیل به چی بستگی داره؟

  • پروین
    پروین 1401/05/11 - 12:23 پاسخ

    قیمت پروفیل تهران شرق چرا انقد گرونه؟ورقش ورق مبارکه اس؟