نوسانات عرضه و تقاضا در بازار فولاد ایران

نوسانات عرضه و تقاضا در بازار فولاد ایران
نوسانات عرضه و تقاضا در بازار فولاد ایران

​طبق بررسی های چهار ماهه بازا محصولات فولادی در بورس ایراس از سال 94 تا سال جاری، به این مهم دست یافتیم که دو اتفاق مهم در این بازار قابل مشاهده است. اول اینکه در این بازه زمانی مقدار عرضه به شدت کاهش داشته و این کاهش در حدود یک میلیون و 100 هزار تن می باشد. این در شرایطی است که مقدرا تقاضا در بازار کاهش نداشته است. دوم اینکه یک روند صعودی را مشاهده می کنیم به صورتی که در دوماه اخیر ...

طبق بررسی های چهار ماهه بازا محصولات فولادی در بورس ایراس از سال 94 تا سال جاری، به این مهم دست یافتیم که دو اتفاق مهم در این بازار قابل مشاهده است. اول اینکه در این بازه زمانی مقدار عرضه به شدت کاهش داشته و این کاهش در حدود یک میلیون و 100 هزار تن می باشد. این در شرایطی است که مقدرا تقاضا در بازار کاهش نداشته است. دوم اینکه یک روند صعودی را مشاهده می کنیم به صورتی که در دوماه اخیر سال جاری این روند افزایش بسزایی داشته است. آمار های بدست آمده نشانگر این است که در چهار ماه اول سال 94 عرضه محصولات در حدود 2 میلیون و 400هزار تن بوده، اما در سال 96 این رقم به یک میلیون و 300 هزار تن کاهش پیدا کرده است. این کاهش قیمت در شرایطی اتفاق افتاده است که میزان تقاضا در این مدت حدود 2/5 میلیون تن به ثبت رسیده است. البته بیشترین مقدار خرید و فروش محصولات فولادی در خلال این سال ها در زمان مچینگ اتفاق افتاده است. اما در هر حال نکته قابل استناد، کم شدن عرضه کالا در بازار است.

در این فاصله، متوسط نرخ محصولات فولادی در حدود 400-500 تومان بالا رفته و حتی با وجود بالا رفتن قیمت ها مقدار عرضه در بازار افزایش نیافته است. کارشناسان در این زمینه معتقدند که علت اصلی این شکاف ها، علاقه مندی تولید کنندگان به فروش محصولات خود به صورت صادراتی است. پس از انجام برجام، بخشی از مشکلات  ناشی از نقل و انتقال پول شرکت های تولید کننده از بین رفت و از این رو شرکت ها تمرکز خودرا بر روی بازار های برون مرزی افزایش دادند. طبق آمار های بدست آمده، مقدار صادرات محصولات فولادی ایران در سال 94، 4 میلیون تن بوده است اما این مقدار در سال 95 به 8/5 میلیون تن رسید.تولیدکنندگان در بازار با توجه به افزایش قیمت ها، دلیل این افزایش را به دو علت می دانند، اول کم شدن محصولات فولادی در بازار و دوم بالا رفتن قیمت مواد اولیه برای تولید مانند شمش و قراضه. طبق آمارهای بدست آمده از سایت شرکت بورس کالای ایران، در مدت چهار ماهه سال 94 تا 96 مقدار تقاضا در بازار بدون تغییر بوده و این مقدار از 2 میلیون و 600 هزار تن، به 2 میلیون و 622 هزار تن رسید. اما طبق آمار داده شده، در همین مدت هم میزان عرضه در بازار با کاهش رو به رو بوده است. پس کم شدن موجودی محصولات، با این آمارها صحیح است.

بالا رفتن قیمت مواد اولیه  ماندد سنگ آهن و قراضه موضوع حائض اهمیتی است. نرخ هر تن سنگ آهن در سال 94 کمتر از 30 دلار بود که در یک سال گذشته مدام در حال نوسان بوده و این نوسانات بیشتر روند افزایشی داشته است. نرخ شمش وارداتی و شمش در بازارهای جهانی هم روند افزایشی داشته است که درکل این موارد همراه با افزایش نرخ قراضه، قیمت نهایی فولاد و محصولات فولادی هم افزایش یافته است. بعضی از کارشناسان دلیل افزایش قیمت محصولات فولادی را، خروج بازر آن از حالت رکود عنوان کرده اند و اعتقاد دارند که بازار آماده است تا یک جهش بزرگ قیمتی داشته باشد، این در شرایطی است هیچ نشانه ای از بالا رفتن میزان تقاضای پایدار و بتواند بتواند بازار را با این میزان رشد روبه‌رو‌ سازد دیده نمی‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)