هزینه حمل و نقل میلگرد

هزینه حمل و نقل میلگرد
هزینه حمل و نقل میلگرد

آهن پرایس:هنگام خرید هر محصولی با حجم بالا یا متوسط، نحوه حمل و نقل آن از محل خریداری شده تا محل مورد نظر یکی از دغدغه‌های خریداران است از همین رو حمل و نقل میلگرد نیز از این امر مستثنا نبوده و انتقال آن از کارخانه یا انبار...

آهن پرایس:هنگام خرید هر محصولی با حجم بالا یا متوسط، نحوه حمل و نقل آن از محل خریداری شده تا محل مورد نظر یکی از دغدغه‌های خریداران است از همین رو حمل و نقل میلگرد نیز از این امر مستثنا نبوده و انتقال آن از کارخانه یا انبار به مقصد موردنظر یکی از مهمترین پارامترهای قابل توجه در حین خرید آهن آلات به شمار می‌رود.

در مقاله حاضر به بررسی پارامتر هزینه حمل و نقل میلگرد پرداخته و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه به عوامل تأثیرگذار بر هزینه حمل، نحوه حمل و نقل و ... پرداخته خواهد شد، بنابراین اگر شما نیز به دنبال خرید به‌صرفه و راهکاری برای کاهش هزینه‌های خود هستید، پیشنهاد ما مطالعه این مقاله است.

در نقل و انتقال میلگرد خریداری شده عوامل مختلفی وجود دارد که بر قیمت حمل آن اثر می‌گذارد، از جمله این عوامل می‌توان به حجم محصول خریداری شده، مسافت مبدأ تا مقصد، وسیله حمل و نقل و تعرفه حمل بار اشاره کرد که در ادامه به شرح هر یک از این عوامل پرداخته می‌شود. 

 تأثیر مسافت بر هزینه حمل میلگرد

به طور معمول در هنگام خرید میلگرد نکته‌ای که در ابتدا ممکن است مصرف‌کنندگان به آن توجه کنند فاصله جفرافیایی کارخانه یا بنگاه از محل پروژه است، زیرا پرواضح است که هرچقدر مسافت بین کارخانه و محل پروژه کمتر باشد خریدار نیز هزینه حمل کمتری متحمل خواهد شد.

به عنوان مثال اگر محل پروژه در شمال کشور باشد و کارخانه موردنظر برای خرید میلگرد در جنوب کشور، به‌طبع حمل این بار هزینه گزافی بر دوش خریدار خواهد گذاشت و از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست، بنابراین در هنگام خرید حتما به این نکته باید توجه کنید که ترجیحا تهیه میلگرد یا هر محصول فولادی دیگری از نزدیکترین کارخانه به محل پروژه، صورت بگیرد. 

تأثیر حجم بار بر هزینه حمل میلگرد

 مورد دیگری که به طور مستقیم بر هزینه حمل بار اثر می‌گذارد حجم محصول است، به این صورت که هر چقدر وزن بار بیشتر باشد به‌طبع هزینه حمل آن نیز افزایش می‌یابد.قابل ذکر است که عموما محصولی که وزن آن بیش از 22 تن باشد از کارخانه تهیه می‌شود اما اگر حجم آن زیر 22 تن باشد به طور معمول از بنگاه‌ها خریداری می‌شود، بنابراین در هنگام خرید باید این نکات را مورد توجه قرار داد.

تعرفه حمل و نقل میلگرد

حمل و نقل هر محصولی هزینه مشخصی دارد که از سوی سازمان حمل و نقل کشور تعریف می‌شود و غالبا براساس حجم محصول و مسافت مبدأ تا مقصد تعیین می‌شود، هزینه حمل و نقل میلگرد نیز ممکن است در باربری‌های مختلف براساس هر دو فاکتور یا یکی از این‌ عوامل تعیین شود.

در انتخاب باربری مناسب برای انتقال محصول خریداری شده نیز باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد تا در نهایت به هزینه مضاعفی برای مصرف‌کننده منجر نشود. به این معنی که انتخاب ماشین متناسب با محصول خرید شده، رعایت نکات ایمنی در حین بارگیری، بارگیری درست و اصولی محصول و همچنین دریافت هزینه حمل براساس تعرفه سازمان حمل و نقل و ...، نکاتی است که در انتخاب شرکت باربری و درنهایت هزینه حمل میلگرد باید مورد توجه قرار داد.

نوع وسیله حمل میلگرد

پس از حجم محصول، بُعد مسافت و باربری، عامل بعدی که در خرید میلگرد باید به آن توجه کرد انتخاب وسیله انتقال میلگرد است، انتخاب ماشین حمل باید متناسب با نوع محصول باشد تا آسیبی به محصول نرسد.

همچنین در انتخاب نوع ماشین باید به نکات مختلفی از جمله حجم و ابعاد محصول و توان حمل ماشین دقت کرد، به همین جهت ممکن است در حمل و نقل آهن‌آلات با توجه به ظرفیت بار از پیکان وانت، نیسان، خاور، کامیون، 10 ‌چرخ و 18 چرخ استفاده شود.

به عنوان مثال برای حمل میلگرد که به صورت بندیل‌های 12 متری هستند بهتر است تریلی استفاده شود و برای مقاطع 6 متری هم بهتر است از خاور استفاده شود تا محصول در حین حمل و نقل دچار آسیب فیزیکی نشود.

هر کدام از وسایل نقلیه‌ای که در بالا ذکر شد ظرفیت مخصوصی دارد و تنها برخی محصولات را می‌توان با آنها حمل کرد.به عنوان مثال ظرفیت تریلی برای حمل بار حدود 22 الی 24 تن است و برای حمل مقاطع با طول 12 متر مناسب است یا ظرفیت بار خاور حدود 4 الی 5 تن است که برای مقاطع با طول 5 متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین حمل و نقل میلگرد با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام معایب و مزایای مختص به خود را دارد.از جمله آن می‌توان به حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، کانتینری و ترکیبی اشاره کرد.

 اما از میان همه این‌ها حمل و نقل جاده‌ای به دلیل امکان حمل با حجم بالا، در دسترس بودن ماشین‌ نقلیه، کنترل محصول در طول مسیر، کاهش زمان کم نقل و انتقال و ... مواردی است که فعلان این حوزه را برای حمل و نقل جاده‌ای ترغیب می‌کند.

از آنجایی که هزینه حمل و نقل میلگرد بر عهده خریدار است، به همین جهت برخی عوامل ممکن است افزایش هزینه حمل را در بر داشته باشد که این موارد شامل: خرید بدون توجه به مسافت کارخانه از محل پروژه، حجم بار و تعدد بارگیری، خرید از مراکز غیرمطمئن، بالا رفتن نرخ سوخت، شرایط آب و هوایی مقصد، حمل با وسیله نامتناسب و ... می‌شود.بنابراین لازم است نکات ذکرشده در حین خرید و اقدام به حمل بار مورد توجه قرار گیرد.

نتیجه‌گیری


گاهی مصرف‌کنندگان بخصوص کسانی که در حوزه صادرات آهن فعالیت می‌کنند توجه چندانی به بارگیری و حمل و نقل میلگرد نشان نمی‌هند که این موضوع به زیان مالی منجر شده و محصول نیز آسیب می‌بیند.

مواردی که در مطالب فوق ذکر شد از جمله عواملی است که در تعیین هزینه حمل میلگرد نقش مهمی ایفا می‌کنند، به همین جهت خریداران مقاطع فولادی، برای خرید به‌صرفه و پرهیز از تحمیل هزینه‌های گزاف باید موارد ذکرشده را مورد توجه قرار دهند.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نماید:خرید میلگرد ذوبی

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)